پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دلار از سکه افتاد

دلار از سکه افتاد





۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶

دلار از سکه افتاد

بازار ارز با کاهش قیمت‌ها مواجه شد، برخی به افت قیمت‌ها شک دارند

بازار دلار و سکه روز پر هیجان دیگری را پشت سر گذاشت. بر خلاف ماه‌های اخیر که دلار همواره روند صعودی داشت دیروز دلار  به سمت سقوط خم شد. خبری که روزی توام از اشک و لبخند به همراه داشت. برخی که به قصد حفظ سرمایه ریال خود و یا با نیت کسب درآمد وارد بازار پیچیده دلار شده بودند اسیر بازی ریزش یکشبه دلار شدند.

رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی نیز در پوشش خبر سقوط دلار به دو دسته تقسیم شدند. بعضی خرسند از پایین آمدن ارزش ارز به هجوم مردم برای فروختن دلارهای خانگی می‌پرداختند. برخی نیز دل به کاهش قیمت نداده و در برابر سقوط دلار مقاومت می‌کردند. در این میان تحلیلگران بازار ارز نیز نظرات متفاوتی داشتند. عده‌ای از کارشناسان بر این عقیده هستند که پایین آمدن پیش آمده هیجانی بوده و توسط تعدادی از کانال‌های تلگرامی مدیریت می‌شود. آنها می‌گویند هیچ رویداد اقتصادی اتفاق نیفتاده که سبب بالا رفتن ارزش پول ملی شود و این یعنی کاهش فعلی کاذب است.

 

چرا مردم دلار خریدند؟

حمید باب الحوائجی از کارشناسان اقتصاد معتقد است یکی از مهمترین دلایل روی آوردن مردم به خرید دلار «عدم اطمینان به عملکرد اقتصادی دولت» و «پیش بینی حوادث اقتصادی در آینده» بود تا بتوانند حساب سرمایه‌های خود را از حساب اقتصاد ریالی جدا نگه دارند. اما «عدم توانایی دولت در عرضه ارز» مطابق با نیاز بازار باعث شد تا قیمت هر روز بالاتر برود، در این بین جو روانی سفته‌بازان نیز در افزایش قیمت بی‌تاثیر نبود.

وی می‌گوید:« دلیل دیگر افزایش قیمت ارزهای خارجی که همواره در 40 سال گذشته وجود داشته است، اختلاف بین شاخص های کلان اقتصادی ایران و کشور مقصد است (در مورد دلار: آمریکا).»

او ادامه می‌دهد:« «دخالت دستوری» و روزافزون دولت در نرخ گذاری ارز هم باعث شده که بازار شفاف نباشد و علاوه بر ایجاد رانت باعث ایجاد تقاضا یا عرضه در محلی غیر از محل مناسب شود که همین خود باعث تلاطم بیشتر قیمت ارز شده است.»

 

چرا این پایین آمدن ماندگار نیست؟

باب الحوائجی در تحلیل وضعیت کنونی معتقد است هیچ اتفاق خاصی روی نداده است تا اعتماد مردم به عملکرد اقتصادی دولت جلب شود. نه اصلاح نظام بانکی، نه مبارزه با فساد و هیچ اتفاق خاصی در عرصه سیاست خارجی نیز نیفتاده است. نه مذاکره‌ای، نه توافقی و نه حتی توییتی!

او می‌گوید:«چشم انداز شرایط بد اقتصادی نیز همچنان در پیش است: اجلاس fatf پیش رو است و ایران هیچ یک از الزامات آن را تصویب و اجر نکرده است. شروع تحریم‌های نفتی که قرار بود از 13 آبان آغاز شود، همچنان پابرجاست.هیچ اتفاق مثبتی نیز در شاخص‌های اقتصاد کلان ایران نیافته است: نه تورم کاهش یافته، نه تولید ناخالص داخلی بالاتر رفته و نه ترازنامه تجارت خارجی تغییری کرده. نه نرخ بیکاری بهبود یافته و نه حتی بانک مرکزی بیانیه امیدوار کننده ای داده است.»

 

جلسه شورای عالی 

هماهنگی اقتصادی

در این جلسه که دیروز  با حضور سران قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حسن روحانی برگزار شد؛ مصوب شد تا بانک مرکزی مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی باشد.

بر اساس این مصوبه؛ بانک مرکزی موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم را برای خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی که توسط صادر کنندگان عرضه می شود، در بازار ثانویه ارز فراهم نماید.

همچنین بانک مرکزی مجاز به عملیات بازار باز شد و می تواند برای اعمال سیاست پولی، نسبت به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت اقدام نماید.

همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی به منظور تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع ارزی، اتباع دولتهای خارجی در صورتی که حداقل دویست و پنجاه هزار دلار جهت سرمایه گذاری در ایران، به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می کند، می توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

 

آنچه که ساعات پایانی دیروز رقم خورد

اینکه صرافان که پیش از این با اشتیاق دلار می‌خریدند حالا کرکره‌ را پایین آورده و خرید و فروش را متوقف کردند. صف های طویل مردم مقابل صرافی‌ها در همه استان‌ها گزارش می‌شد. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از انجام خدمات خرید و فروش در صرافی‌های بانک‌ها خبر داد. دیروز بازار ارز با بیم و امید همراه بود. دلالان و کسانی که از بالا رفتن بهای ارز نفع داشتند وعده گرانی در آینده می‌دادند. هر چه بود روز گذشته دلار از رونق رفته بود و کاسبی‌اش از سکه افتاد. آیا در روزهای آینده شاهد تجمع دلارباختگان همچون سپرده‌گذاران موسسات مالی خواهیم بود؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *