سایت خبری پیام ما آنلاین | 18 درصد مساحت کشور درگیر گردوغبار است

18 درصد مساحت کشور درگیر گردوغبار است





۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

18 درصد مساحت کشور درگیر گردوغبار است

رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار: به جز نوار ساحلی تمامی استان ‌ها یا تاثیرگذار و یا تاثیرپذیر از پدیده گرد و غبار هستند

به گفته رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار،  30 میلیون هکتار از مساحت کشور درگیر گرد و غبار است.  از آنجایی که مساحت کشور 164 میلیون هکتار است  یعنی بیش از 18 درصد کل کشور درگیر این مساله  شده است.

رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار دیروز در نشست خبری گفت: با توجه به اهمیت موضوع تا پایان سالجاری نقشه پراکنش مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و گرد و غبار را تهیه می کنیم. بر این اساس از سازمان هواشناسی خواسته ایم تاپهنه سرزمینی گرد و غبار را مشخص کند.

علی محمد طهماسبی گفت: برای انجام این کار حدود یک میلیادر تومان اعتبار پیش بینی کردیم و تلاشمان این است که با همین مبلغ اعتبار کار را انجام دهیم و همچنین از سایر دستگاه های ذیربط هم استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: طبق امار سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری همچنین حدود ۱۳۰ میلیون هکتار از مناطق کشور با چالش بیابان زایی مواجه است که اگر مراقبت نشود به منشا گرد و غبار تبدیل می شود ، همچنین اگر مراقب برخی مراتع تخریب شده درجه سه نباشیم نیز به کانون گرد و غبار تبدیل خواهند شد. 

وی افزود: بیشتر مناطق مرتعی و مناطقی که آب آنها از بالا دست تامین می شود در معرض خشک شدن قرار دارند، در این راستا ۴۵۰ هزار هکتار از مناطق جنوب شرق اهواز تحت تاثیر شدید گرد و غبار قرار گرفت که علت آن مدیریت تادرست منابع آبی بالادست است. 

رییس ستاد مقابله با گرد و غبار گفت: ستاد کار خود را از سال 88- 89 آغاز کرد و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است که 14 وزارتخانه و سازمان عضو آن هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع گرد و غبار مقرر شد سازمان محیط زیست با همکاری سایر دستگاه ها منشاء یابی گرد و غبار را انجام دهد که بر این اساس اکنون هفت ماه است که منشاء یابی داخلی آغاز شده و حدود 40 درصد پیشرفت داشته است که در تلاشیم با همکاری سازمان هوا شناسی و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برنامه عمل این کار را نهایی کنیم.

به گفته وی کار منشاء یابی خارجی نیز در دستور کار ستاد مقابله با گرد و غبار وجود دارد. طهماسبی گفت: پیش از این تفاهم نامه های چند جانبه با عراق، سوریه، قطر و ترکیه داشتیم اما عملی نشد از این رو با برنامه سازمان ملل متحد وارد مذاکره شدیم و قرار شد یک برنامه عمل مشترک که جنبه عملیاتی دارد داشته باشیم..

وی اظهار داشت:یکی از راه های مقابله با گرد و غبار مالچ پاشی است که معمولا از مالچ های نفتی استفاده می شود اما در این میان عده ای به دنبال مالچ های جایگزین هستند که بر این اساس 70 پپیشنهاد به سازمان محیط زیست ارسال شد که طی 14 جلسه بررسی 26 پیشنهاد پذیرفته و در سه سطح مورد ارزیاب قرار گرفتند که در نهایت 12 پیشنهاد مرحله اول را گذارندند و وارد مرحله آزمایشگاهی شدند.

طهماسبی با اشاره به اینکه یکی از مباحث در منشا گرد و غبار تالاب ها هستند گفت: جلساتی در خصوص تالاب‌ ها و مدیریت آن برگزار شده است چرا که بسیاری از مناطق گرد و غبار نوظهور مناطق تالابی و دشت ‌ها هستند از همین رو برای مقابله با گرد و غبار این مناطق برنامه ‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. وی گفت: تا سال 95 اعتبار چندانی به کارگروها و دستگاه های متولی داده نمی شد، به عنوان مثال در سال 94 به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امر 17.5 میلیارد تومان اختصاص یافت سال 95 حدود 30 میلیارد تومان و سال 96 به تمام دستگاه های متولی مقابله با گرد و غبار به طور جدی اعتبارات خوبی اختصاص یافت.

وی افزود: سال گذشته حدود 285 میلیارد تومان به تمام استان های درگیر با پدیده گرد و غبار اختصاص یافت و امسال نیز 350 میلیارد تومان برای این موضوع به استان خوزستان اختصاص یافته است. البته نظر ما این بود که این اعتبار به تمام استان های درگیر اختصاص یابد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *