سایت خبری پیام ما آنلاین | کمبود دارو به هپاتیت رسید

کمبود دارو به هپاتیت رسید





۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۹

کمبود دارو به هپاتیت رسید

رییس شبکه هپاتیت ایران: با ادامه روند فعلی تا شش ماه دیگر به کمبود دارو بر می‌خوریم

نگرانی‌ها از کمبود داروی بیماران تالاسمی کم بود که حالا خبرها از کمبود داروی هپاتیت حکایت دارد.

رییس شبکه هپاتیت ایران روز گذشته گفت که نگرانی جدی در خصوص تامین داروهای هپاتیت در ماه‌های آینده در کشور وجود دارد، چرا که بر حسب اطلاعات موجود دچار کمبود دارو خواهیم شد. به گفته سید موید علویان تولید داروها در کشور کم شده که ممکن است، بدلیل مشکلات ارزی، قیمت‌گذاری یا مشکلات مربوط به نقدینگی شرکت‌های دارویی باشد. آنطور که ایلنا نوشته، وی تاکید کرده در شش ماه آینده دچار کمبود داروهای درمان هپاتیت BوC خواهیم شد. وی از وزارت بهداشت خواسته که فکری به حال این مساله کند، چراکه خط تولید شرکت‌های دارویی پایین آمده است. 

کمبود داروی ضد هپاتیت

چندی پیش هم اعلام شده بود که ایمنوگلوبولین ضدهپاتیت B در بازار کمیاب شده است. به گفته علویان این دارو همچنان کمیاب است. او اضافه کرده که از زمانی که ایمنوگلوبولین ضد هپاتیت B، در زمان تولد نوزادان به آنها تزریق شد، روند انتقال شکسته شد. بهورزان، ماماها و متخصصان عمومی از طریق واکسن‌هایی که در کشور وجود داشت از ابتلای نوزادان به هپاتیت جلوگیری کردند و راه انتقال متوقف شد به همین خاطر بیماری هپاتیت در افراد زیر ۲۴ سال بسیار نادر است. به گفته رییس شبکه هپاتیت ایران، در حال حاضر زنان باردار بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند و متبلایان به هپاتیت بی نیز در سنین بالای ۲۴ سال و در سن باروری هستند، بنابراین در صورت ابتلا باید به نوزادان خود این واکسن را تزریق کنند.

نگرانی تالاسمی‌ها

در همین حال دغدغه دسترسی به دارو همچنان برای تالاسمی‌ها وجود دارد و مشکلات دارویی این بیماران علی‌رغم همه اظهارنظرها و قول‌ها هنوز حل نشده. سه روز پیش میثم رمضانی، عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «از زمانی‌که وزارت بهداشت اعلام کرد که طبق مصوبه مجلس از داروی داخلی استفاده شود، برخی تولیدکنندگان داخلی هم سوءاستفاده کردند؛ به‌طوریکه تولید را متوقف کرده و خواستار افزایش قیمت بودند. بنابراین در حال حاضر در تولید و توزیع داروهای ایرانی هم دچار مشکل هستیم. شرکت تولید کننده داروی خارجی بیماران تالاسمی هم اعلام کرده که سازمان غذا و دارو برای سال ۹۷ اصلا درخواست تولید دارو را نداده است. بر این اساس عملا تصمیمی برای تالاسمی‌هایی که فقط می‌توانند داروی خارجی مصرف کنند، ندارند و یا باید این افراد درمان‌شان را قطع کنند و یا داروی دیگری را مصرف کنند با عوارضی شدیدتر.»

تصمیم دولت

در این میان وزارت بهداشت البته بیکار ننشسته و اقداماتی برای جلوگیری از کاهش دارو انجام داده. از جمله آنکه به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با تصمیم اخیر دولت قرار شده حد اعتباری تسهیلات ریالی و ارزی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در بانک‌ها به اندازه ۳۰ درصد بیش از حد اعتباری سال ۱۳۹۶ افزایش یابد. همچنین سررسید تسویه حساب اعتبارات اسنادی مدت‌دار گشایش شده برای دارو و تجهیزات پزشکی از شش ماه به ۹ ماه افزایش می‌یابد. به گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه داده شده تا محموله‌های دارویی وارداتی را با تعهد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کپی یا حداقل اسناد ترخیص کند. البته شرکت‌های دارویی هم مکلف شده‌اند اسناد بانکی محموله‌های مذکور را حداکثر ظرف مدت سه ماه به گمرک تحویل دهند. وزارت بهداشت هم موظف شده در محتوای کالا و قیمت‌گذاری آن‌ها نظارت کامل داشته باشد و گزارش عملکرد این مصوبه را در مقاطع سه ماهه ارائه کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *