پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تداوم مزاحمت های تلفنی در عصر تکنولوژی؛ بازاریاب‌هایی که از تهدید توهین و حتی فحاشی ابایی ندارند!

تداوم مزاحمت های تلفنی در عصر تکنولوژی؛ بازاریاب‌هایی که از تهدید توهین و حتی فحاشی ابایی ندارند!





۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۱

تداوم مزاحمت های تلفنی در عصر تکنولوژی؛
بازاریاب‌هایی که از تهدید
توهین و حتی فحاشی ابایی ندارند!

کار به جایی رسیده که گاه مطلع می‌شویم بازاریاب تلفنی بعد از آنکه مزاحم لقب گرفته، فحاشی کرده و تلفن را بر سر شنونده کوبیده است؛ یا پیامک ها به شکلی عجیب رنگ و بوی جنسی گرفته و اخلاقیات در آنها به سخره گرفته شده و… در چنین فضایی آیا عجیب است که بشنویم اپراتورها هم لحنشان با مشترکان گاه به شکل عجیبی زننده می‌شود؟
«-الو؟ 118؟»، «+بفرمایید». «می‌خواستم بپرسم این شماره متعلق به چه کسیه یا به اسم کدوم شرکت به ثبت رسیده؟»، «+متأسفانه این کار مقدور نیست!» قطع تماس!
به گزارش «تابناک»، از زمان فعال شدن قابلیت نمایش شماره تلفنِ تماس گیرنده و فروش نمایشگرهای ویژه این کار یا همان «کالر آی دی»‌ها در بازار، اتفاقی در کشورمان رقم خورد که خیلی هایمان باور نمی‌کردیم به این سادگی رخ دهد، ولی به حقیقت پیوسته بود؛ اتفاقی که می‌توان از آن به حل معضل مزاحمت تلفنی یاد کرد.
این در حالی بود که تا پیش از راه اندازی امکان نمایش شماره تلفنِ تماس گیرندگان در زیرساخت های مخابرات، مزاحم تلفنی، بسیاری را به ستوه آورده و مشکلات فراوانی برای هموطنانمان به وجود آورده بود؛ مشکلاتی که گاه به فرجام های برگشت ناپذیر مانند برهم زدن آرامش بسیاری زندگی ها، جدایی ها و حتی مشکلات بزرگ تر و تلخ تر منجر می‌شد.
با این حساب، شاید بسیاری با خود می‌گفتند، کاش چنین امکانی پیشتر در اختیارشان قرار می‌گرفت یا حتی ممکن بود از مسئولان گلایه کنند که چرا زودتر بهره مندی از این بخش های فناوری ارتباطی را برای ایرانیان فراهم نیاورده بودند تا مزاحمت تلفنی این همه باب نشده و مشکل آفرینی نکند.
حالا سال ها از آن ماجرا می‌گذرد و نمایش شماره تلفن، تبدیل به آنچنان موضوع پیش پا افتاده‌ای شده که چه بسا سخن گفتن از مزاحمت های گاه و بیگاه و فوت کردن های مشهور، برای نسل جدید حکم تعریف داستان های باورناپذیر را داشته باشد اما آیا مزاحمت ها به کل رفع شده و در عرصه ارتباطات تلفنی نیازمند تغییر دیگری نیستیم؟ خیر!
هم مزاحمت ها شکل جدیدی یافته و هم کمبودها در این عرصه به شدت مشهود است؛ اما ظاهرا تا کار به مانند مزاحمت های تلفنی بیخ پیدا نکرده و مشکلات به معضلات تبدیل نشوند، قرار نیست مسئولان به خود تکانی دهند، وگرنه کیست که از دریافت پیامک های تبلیغاتی عاجر نشده یا اعصابش در معرض بازاریاب های تلفنی قرار نگرفته باشد و در واکنش به این مزاحمت ها، احساس بی پناهی نکرده باشد؟
مزاحمت های نوین آنقدر اوج گرفته که حتی مخل کار نهادهایی چون اورژانس، پلیس، آتش نشانی و البته خطرآفرین برای عموم جامعه هم شده است، ولی هیچ اقدام موثری برای رفعشان صورت نگرفته و نمی‌گیرد. انگار نه انگار که کمترین اثر این مزاحمت ها، برهم زدن آرامش افراد جامعه است و همین تنش های وارده ممکن است منجر به برخی ناهنجاری ها و شکل گیری برخی اتفاقات ناخوشایند در جامعه شود.
به عنوان مثال، زمانی که تلفن همراهتان زنگ می‌خورد و متوجه می‌شوید که در آن سوی خط یک بازارب تلفنی متنی از پیش آماده شده را برایتان می‌خواند که به خرید محصول یا خدمتی ترغیب شوید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ اگر برای جواب دادن به این تماس خودروتان را متوقف کرده یا از راه رفتن ایستاده یا جای خلوتی برای گفت‌وگو یافته باشید، چه؟ آیا غیر طبیعی است که از این اتفاق ناراحت شوید؟
در خصوص پیامک های مزاحمی که گاه و بیگاه از راه می‌رسند و آرامش افراد را با خود می‌برند، چه؟ آیا اوضاع فرق می‌کند؟ براستی کدام قانون به مزاحمان اجازه می‌دهد آرامش ما و شما، ولو اندکی از آن را، بگیرند و در حریم تلفن و تلفن همراه شخصی ما، بازار کسب و کار دایر کنند؟ اصلا چرا مسئولان برای پاکسازی خطوط ارتباطی از دکان بازار عده ای سودجو کاری نمی‌کنند و سکوت کرده‌اند؟
کافی است به این سؤالات دقت کرده و سؤالات مشابه را در ذهنمان بالا و پایین کنیم تا نتیجه بگیریم، بر خلاف بعضی موضوعات در حوزه ارتباطات که ده ها متولی، کارشناس و مسئول دارند، این حوزه مورد توجه هیچ کسی نیست. این را می‌شود از اعتراضاتی فهمید که گوش فلک را هم پر کرده اما واکنش نگرفته‌اند.
سال های سال است که مزاحمت های نوین با اعتراضات مکرر مردم، مطرح شده اما جز بهبودهای مقطعی و اقدامات کم اثر، اتفاقی رخ نداده تا موجبات بروز آفت جدیدی فراهم آورد؛ گستاخی برخی از مزاحمان تلفنی نوین که ریشه در عدم پیگیری مسئولان دارد.
کار به جایی رسیده که گاه مطلع می‌شویم بازاریاب تلفنی بعد از آنکه مزاحم لقب گرفته، فحاشی کرده و تلفن را بر سر شنونده کوبیده است؛ یا پیامک ها به شکلی عجیب رنگ و بوی جنسی گرفته و اخلاقیات در آنها به سخره گرفته شده و… در چنین فضایی آیا عجیب است که بشنویم اپراتورها هم لحنشان با مشترکان گاه به شکل عجیبی زننده می‌شود و حتی رنگ و بوی تهدید می‌گیرد؟
وقتی می‌دانیم، همه دستمایه مردم برای شناسایی مزاحمانی مانند بازاریاب‌های تلفنی، یک شماره تلفن است که نه از طریق سامانه 118 و نه از هر طریق دیگری (غیر از پیمودن فرایند طولانی، هزینه بر و وقت گیر شکایت) به شناسایی مزاحم ختم نمی‌شود، آیا عجیب است که از شدت گرفتن مزاحمت ها و گاه بد دهنی و برخوردهای نامناسب این مزاحمان بشنویم؟ آیا مقابله با این آفت ها ممکن نیست یا عزمش وجود ندارد؟!

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *