سایت خبری پیام ما آنلاین | مهندس ریاضی شهردار بم : آتش‌نشان مظهر از خودگذشتگی و ایثار

مهندس ریاضی شهردار بم : آتش‌نشان مظهر از خودگذشتگی و ایثار





۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۳۴

مهندس ریاضی شهردار بم :
آتش‌نشان مظهر از خودگذشتگی و ایثار

شاید کمتر شغلی را درجهان بتوان یافت که تا این حد به واسطه فداکاری پرسنل خود در بین مردم معروف و شناخته شده باشد.
آتش نشانان به واسطه این ویژگی خود همواره و در تمام فرهنگ‌ها در دید مردم محترم بوده و مردم آنان را قلباً دوست دارند. درکشورها نیز موارد متعددی ازجان‌فشانی و از خود گذشتگی این قشر دیده می‌شود واژه آتش نشانان یا امدادگر مقدس‌ترین واژه یا اسم است که همیشه تداعی فرشته نجات را برای مردم دارد و جامعه او رامقدس و یک فرشته نجات می دانند.
آتش نشان فردی است که در راستای تحقق اهداف سازمانی یعنی نجات جان و مال انسان ها ،حفظ اموال و ثروت های عمومی و ملی و ارائه خدمات بشر دوستانه اقدام می نماید.
به منظور تحقق اهداف مذکور بالاجبار آتش‌نشان درهرگونه حوادث اضطراری که مردم به او احتیاج دارند با وسائل، تجهیزات همراه،آموزش های مورد نیاز مرتبط با شغل و تجربیات حاصله طی سالیان خدمت ، شرکت و اقدامات بایسته را بعمل آورد.
ماموریت های محوله وی می تواند شامل کوچک ترین حادثه مانند رهاسازی پا یا دستِ گیر کرده در لای نرده ها تا خودروهای تصادف کرده ،آوارها، فضاهای متراکم و محدود، چاه ها و یا اطفاء حریق های خودرو منازل، ساختمان های بلند، صنایع و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و… باشد.
درجهت انجام بهتر ماموریت های محوله به ناچار از معابر بسیار باریک،تاریک،گرم و خطرناک مانند ساختمان های درحال آتش سوزی که دارای راه پله و آسانسور ناایمن است،عبور می نماید.در ارتفاع و فضاهای کاملا محدود و بسته،در سیل،زلزله و حوادث مواد شیمیایی با همراه داشتن وسائل و تجهیزات اقدام به عملیات می کند.
همه باید خوب بدانند آتش نشانی شغل نیست بلکه عشق است،اگر عاشق نباشی و وارد این شغل مقدس شوی دیوانگی محض است.
در ادامه به سراغ توحیدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی بم رفته و صحبتهایش را در ارتباط با کار یک آتش‌نشان شنیدیم.

بهنام توحیدی مدیریت سازمان آتش نشانی و خدمات عمومی شهرداری بم:
هرخانه یک کپسول آتش‌نشانی و هر شهروند یک آتش‌نشان

لطفاخودتان رامعرفی کنید؟
بهنام توحیدی هستم چهار ماه است که مدیریت سازمان آتش نشانی و خدمات عمومی شهرداری بم را برعهده دارم.
هدف از برگزاری مراسم یادبود که برای همکاران آتش نشانتان در حادثه پلاسکو شهید شدندچه بود؟
هدف برگزاری این مراسم همدردی با خانواده شهداء زیرآوار حادثه دلخراش پلاسکو بود و باتوجه به اینکه مردم بم درک بیشتری ازاین قضیه بدلیل شباهت این حادثه با حادثه دلخراش زلزله بم که هر دو در دی ماه رخ داده بودند داشته و مردم بم به نسبت بیشتر از سایر مردم کشورمان درک آور و آتش را لمس کرده‌اند و درک می کنند.
به عنوان مدیر عامل سازمان آتش نشانی بم چه صحبتی در این ارتباط دارید؟
بنده به نوبه خودم این ضایعه دردناک و دلخراش رابه خانواده‌های داغدار این شهدای عزیز و از خود گذشته و جامعه آتش نشانی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم امیدوارم هیچ زمان شاهد چنین صحنه های دلخراش برای عزیزان آتش‌نشان نباشیم بی تردید فداکاری،ایثار و ازجان گذشتگی این شهدا درچشم و جان همگان خواهد ماند.
ویژگی یک آتش‌نشان موفق را چه می‌دانید؟
ازجمله مشاغل دشوار و پر استرس دنیا شغل آتش‌نشانی‌ست و از احترام،شان و منزلت بالایی برخوردار است چون همیشه در هرحالت یک آتش‌نشان درحال آماده باش است زمانی همگی از حادثه می گریزند یک آتش‌نشان به دل حادثه می رود و با اتفاقات و موقعیت های غیرمنتظره روبرو می شود.بر همین اساس نیز احساس مسئولیت و ریسک پذیری خطر،آمادگی بالای جسمانی، ابتکار و خلاقیت در کنارا حتیاط و شجاعت و داشتن روحیه فداکاری و از جان گذشتگی از روحیات یک آتش‌نشان می باشد.
سابقه سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری بم چند سال است؟
درزمان تاسیس شهرداری همزمان با راه اندازی واحد خدمات موتوری شهرداری این واحد نیز راه اندازی شده است و در سال 1385 اساسنامه آتش نشانی خدمات ایمنی به تصویب و ثبت رسیده و هم اکنون درحال فعالیت است.
تعدادایستگاه های آتش‌نشانی شهر بم و تعداد نیروهای هرکدام را بیان کنید.آیا برنامه ای در راستای افزایش آنها دارید؟
ما دو ایستگاه عملیاتی به نام ایستگاه شماره یک (سه راه عطارزاده)،ایستگاه شماره دو (بلواررجائی )و ایستگاه شماره سه در (بلوارصاجب الزمان) درحال ساخت است.این سازمان با 25 نیروی عملیاتی درسه شیفت کاری 24 ،48مشغول فعالیت وخدمات رسانی به مردم عزیز و فهیم بم است.درآینده بدلیل مواجه شدن با کمبود شدید نیرو سعی براین شده این سه ایستگاه را تکمیل و راه اندازی کرده و به تعداد ایستگاه های شهرمان بیفزاییم.
نهادهای همگام با آتش‌نشانی چه ارگان هایی هستند و چه کمکی در راستای حل معضل به شما انجام می‌دهند؟
درحوادث بستگی به نوع آن حادثه که مرکز فرماندهی آتش نشانی از دیگر ارگان‌ها کمک می‌گیرد. مثلا اگر در حادثه ای مجروحی داشته باشیم با اورژانس یا اگر حادثه‌ای پر مخاطره باشد به پلیس 110،اگر نیاز به قطع برق،آب ویا گاز باشدبا ارگان های مربوطه تماس برقرار می‌گردد و به صورت جمع تمام ارگان ها باسازمان آتش‌نشانی تعامل خوبی دارند.
نسبت به فرهنگ سازی پیشگیری ازحادثه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
همکاری با آموزش پرورش در خصوص آموزش دانش اموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان هاو مهدکودک ها در اولویت کاری سازمان قراردارد و همکاری لازم را با این ارگان‌ها داریم زیرا فرهنگ سازی از مدارس و مهدکودک‌ها شروع می گردد و همچنین در آموزش و آشنایی کودکان با خطرات مقابله با آتش و در جلوگیری از حوادث و آموزش پرسنل ادارات و سازمان ها و دیگر ارگان ها نیز همکاری تنگاتنگ داریم.در جهت فرهنگ سازی بیشتر می طلبد فرهنگ مردم و شان و شخصیت و کار آتش‌نشان اینکه مردم درک کنند زمانی ماشین از ایستگاه حرکت می‌کند درحال انجام ماموریت مهمی است و راه را برای ماشین آتش نشانی باز کنند.
مهیچ ترین عملیات امداد و نجات شما طی دو سال اخیر چه بوده است؟
دریکی از تماسهای‌مان که با سامانه 125گرفته شد اعلام کردند در خیابان پروین اعتصامی یک خانم در حین نظافت منزل یک حلقه چاه در حیاط منزلشان ریزش و این خانم به درون چاه سقوط کرده است. نیروی امدادی ما به محل مورد نظر اعزام و با نصب سه پایه چاه درون چاه رفته و خانم را به بیرون چاه اورده و طی تماس با اورژانس مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند.
بیشترین حادثه مربوط به کدام حوزه می شود؟
دریکماه حداقل با100 آتش سوزی روبرو می‌شویم، بیشتر این حادثه ها مربوط به آتش سوزی باغات ونخاله هاست. در سال 95تاکنون 500موردآتش سوزی و459 مورد هم امداد ونجات داشته ایم.
برای معرفی خدمات خود به مردم چه اقداماتی انجام داده اید؟
انعکاس خدمات پرسنل آتش نشانی تنها از طریق سایت شهرداری بم و بروشورها اتفاق افتاده است ومی طلبد رسانه ها که برای معرفی بیشتر یک ارگان در این امر کمک کنند تاکنون هیچ توجهی به سازمان آتش‌نشانی نشده اکنون بخاطر حادثه پلاسکو توجه به سمت این سازمان جلب شده است .
وضعیت تجهیزات چگونه است؟از لحاظ کیفیت نیروی انسانی؟ارزیابی نیروها توسط چه افرادی انجام می‌شود؟
ازنظر تجهیزات سازمان به نسبت از ماشین الات خوبی برخور داریم یک ماشین امدادنجات و حدود 10ماشین آتش‌نشانی و یک ماشین در حال تجهیز داریم و ماشین های فرسوده را تعمیر و اگر مشکلی دارند را احیا کرده‌ایم تا مجدد به چرخه سازمان برگردند.خوشبختانه مهندس ریاضی شهردار هم نظر مثبتی به سازمان آتش نشانی دارد و تمام نیازهای سازمان را مهیا و پیگیری می‌کنند. در ارزیابی نیروها بدلیل اینکه نیروی جدیدی نداریم و نیروهای‌مان قدیمی و اموزش دیده اند شهرداری با گذراندن سیکل کاری که دارد نیروها را ارزیابی می‌کند یکسری هم از طریق آیتم‌هایی که داریم اینکه نیرو چه تخصصی دارد و براساس همان تخصص و خلاقیت کاری چیدمانمان را انجام می‌دهیم.
زمان اعزام نیروهای امدادی شما به حادثه چه مدت زمان است ومیزان استاندارد آن چقدر است؟
به محض تماس با سامانه 125سازمان آتش نشانی تیم امداد و نجات یا اطفاء حریق و تیم عملیاتی سازمان درمدت 2الی 5دقیقه بسته به بعد مسافت و ترافیک شهری به محل حادثه رفته و ماموریت‌شان را انجام می‌دهند و استاندارد جهانی اعزام 5 دقیقه است
چه توصیه ای به شهروندان و سازندگان ابنیه دارید؟
رعایت نکات ایمنی ضامن سلامت خانواده است افرادی که در بحث ساخت و ساز و مسکن فعالیت دارند باید اصول ایمنی مبحث سوم مقررات ایمنی سازمان را در خصوص حفاظت ساختمان در مقابل حریق را رعایت کنند و شهروندان هم در هنگام خریدملک به نکات ایمنی ساختمان توجه و استاندارد کافی درباره پله ها،دودکش ها وکلاهک‌هایشان، نرده،راه پله ها،حفاظت پنجره،دور چینی پشت بام و ورودی وخروجی منزل را داشته باشد.
هنگام وقوع حادثه، مردم تا چه اندازه می توانند شما را یاری نمایند؟
درمواقع حادثه توصیه ما این است که خونسردی خود را حفظ کرده و با تماس به سامانه 125 و دادن آدرس دقیق محل حادثه را به نیروهای ما واگذار کنند تا نیروهایمان بتوانند کارشان را انجام دهند و در هنگام اتفاق حادثه شهروندان مسیر حرکت ماشین‌های آتش‌نشانی را باز نگه دارند تا به موقع به محل حادثه برسند حتی یک ثانیه زودتر رسیدن نیروهای آتش نشانی باعث نجات جان شهروندی است و با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی با محدودیت تجهیزات و امکانات مواجه است بزرگترین چالش ما مزاحمت ها تلفنی است و اگر خانواده ها با توجه به شان و شخصیت آتش‌نشان وآتش نشانی را به فرزندان خود آموزش دهند دیگر شاهد اینگونه مزاحمت هایی نباشیم.
چه خواسته ای از مدیریت شهری دارید؟
نگاه ویژه مدیریت شهری به سازمان آتش‌نشانی که سازمان خدمت رسان و حافظ جان و مال شهروندان است در خصوص حمایت همه جانبه شهردار محترم مهندس ریاضی در ارتقاء سطح کیفی وکمی این سازمان واقعا قابل تقدیر و تشکر است و بیشتر قضایا را پیگیری می‌کنند تا کمبودی نداشته باشیم.
چه انتظاری از اصحاب رسانه و خبرنگاران دارید؟
اصحاب رسانه و خبرنگاران بازوی یک سازمان وارگان محسوب می‌شوند و نقش موثر در آگاهی مردم و سطح ارتقاء و فرهنگ جامعه دارند و حضور پررنگ اصحاب رسانه در حوادث می‌تواند زحمات پرسنل بی‌ادعای آتش‌نشانی را رسانه ای کرده و به گوش مردم برسانند بسیار مفید است.
سخن پایانی؟
ضمن تشکر از مهندس ریاضی شهردار محترم شهر بم که بادیدگاه بسیار بازشان نسبت به سازمان آتش‌نشانی درجهت ایجاد رفاه پرسنل این سازمان گام برمی‌دارند باید بگویم شعار من این است«هرخانه یک کپسول آتش‌نشانی و هر شهروند یک آتش‌نشان» برای اولویت پیشگیری قبل از وقوع حادثه از مردم می‌خواهم با تهیه یک کپسول آتش‌نشانی و آموزش کار با کپسول می‌توانند باری از دوش سازمان آتش‌نشانی بردارند زیرا مردم زمانی با آتش‌نشانی تماس برقرار می‌کنند دیگر کار تمام شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *