پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معدنکاری در زیستگاه خرس آسیایی

معدنکاری در زیستگاه خرس آسیایی





۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۳:۴۶

معدنکاری
در زیستگاه خرس آسیایی

منطقه حفاظت شده بحرآسمان از توابع شهرستان جیرفت به عنوان زیستگاه خرس آسیایی و سرچشمه حوزه آبریز جنوب استان کرمان و جازموریان، امروز دستخوش آسیب های ناشی از معدنکاری است. به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده بحر آسمان با 119 هزار و 573 هکتار مساحت به عنوان یکی از زیستگاه های طبیعی بکر کرمان، حیات طبیعی نیمه جنوبی این استان را به نوعی به دلیل تامین بخش زیادی از آب منطقه وابسته خود کرده است.
این طبیعت بکر به علت پوشش جانوری، گیاهی و زیست محیطی خاصی که در جنوب شرق کشور دارد، مورد توجه فعالان محیط زیست، مسئولان کشوری، استانی و جمع کثیری از مردم است، این در حالی است که فعالیت های معدنکاری در این منطقه می تواند با توجه به انفجارها و آلودگی های صنعتی، آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت بکر منطقه حفاظت شده بحرآسمان وارد کند که البته برای دوستداران طبیعت قابل پذیرش نیست.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وظایف سازمانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان و پیگیری های به عمل آمده در آذر 89، منطقه بحرآسمان در روزنامه سراسری به عنوان منطقه حفاظت شده آگهی شد. قاسم شکری زاده با بیان اینکه قبل از درج آگهی منطقه حفاظت شده بحرآسمان در روزنامه، سوابقی از معدنکاری در این منطقه وجود داشت افزود: پس از درج آگهی و استعلاماتی که توسط سازمان محیط زیست انجام شد، این سازمان به علت حساسیت زیستگاهی، اثرات جبران ناپذیر فعالیت های معدنکاری، منابع آبی غنی و وابستگی حیات جنوب استان کرمان به بحرآسمان با فعالیت معدنکاری در این منطقه مخالفت کرد. وی تصریح کرد: نظر تخصصی کارشناسان حوزه معاونت محیط زیست طبیعی این سازمان، شرکت سهامی آب منطقه ای و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مبنی بر مخالفت با فعالیت معدن کاری در منطقه حفاظت شده بحرآسمان بود.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: نظر سازمان محیط زیست در مورد معادن دارای مجوز و مسبوق به سابقه قبل از ارتقاء سطح، بر انجام فعالیت قانونی بررسی در کمیته ماده 2 تصویب نامه هیات وزیران در زمینه طرح ها و پروژه های مشمول ارزیابی زیست محیطی و کسب مجوز از ارگان های ذیربط و رعایت کامل ضوابط زیست محیطی است. شکری زاده عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با توجه به حساسیت منطقه اعلام کرد که از 133 مجوز محدوده معدنی بحرآسمان، مجوز 124 محدوده ابطال شده و 9محدوده با توجه به اینکه حدود 80 درصد عملیات اکتشافی در آنها انجام شده در حال بررسی است. وی تصریح کرد: این مجوزها در صورت تایید نیز باید به دلیل حساسیت بالای منطقه در کمیته ماده 2 تصویب نامه هیات وزیران در زمینه طرح ها و پروژه های مشمول ارزیابی زیست محیطی مورد بررسی قرار گیرند.
معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: منطقه بحرآسمان خط قرمز محیط زیست است و تاکنون هیچ گونه تغییری در این منطقه انجام نشده است. محمدحسین سلیمانی افزود: به دلیل فرم، فلور و پوشش گیاهی منطقه بحرآسمان که تامین کننده آب جنوب استان کرمان است، سعی شد کمترین برداشتی از این مناطق صورت نگیرد و یا برداشت بر چارچوب ضوابط باشد. وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 60 مجوزی برای برداشت معدنی از منطقه بحرآسمان گرفته بود تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان کرمان فقط در چارچوب ضوابط و الزامات زیست محیطی، مجوز صادر می کند و بعد از درج آگهی و اعلام اینکه بحر آسمان منطقه حفاظت شده است تاکنون هیچ برداشت و تخریبی در این منطقه انجام نشده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز از دادن پاسخ در زمینه اکتشاف و برداشت معدنی از منطقه حفاظت شده بحر آسمان امتناع کرد. منطقه حفاظت شده بحر آسمان در 215 کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان و در 25 کیلومتری شرق شهرستان رابر و همچنین 40 کیلومتری شمال غرب شهرستان جیرفت واقع شده است. میزان بارندگی در ارتفاعات بحر آسمان در سال های ترسالی به بیش از 400 میلیمتر می رسد و یکی از منابع عمده تامین کننده آب استان کرمان نیز محسوب می شود. قسمت اعظم این منطقه، کوهستانی است و شامل رودخانه‌ های رامون، بحرآسمان و بخشی از تنه اصلی هلیل رود بوده که در انتها سد جیرفت را تغذیه می‌ کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *