پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۰۵

ترزا وی در راه واشنگتن
به نقل از خبرگزاری ایندیپندنت؛ قرار است ترزا وی نخست وزیر بریتانیا برای یک سفر دوروزه، روز جمعه 27 ژانویه (8بهمن) برای دیدار با دونالد جیمز ترامپ به واشنگتن دی سی سفر کند. استیو بانون استراتژیست کاخ سفید می گوید: این نخستین سفر یک مقام رسمی خارجی پس از مراسم تحلیف چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا است. ترامپ قبلا در سخنرانی های خود از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت کرده بود و قول داده بود که پس از اینکه رئیس جمهور شود روابط آمریکا را با این کشور بیش از پیش گسترش دهد.

پاپ فرانسیس: رفتار ترامپ مثل هیتلر است
ایندیپندنت گزارش می دهد که پاپ فرانسیس در قبال رفتارهای پوپولیسیتی ترامپ نگران است و او را مثل آدولف هیتلر می داند. رهبر کاتولیک های جهان در مصاحبه با روزنامه ال پایس اسپانیا گفت: انتخاب ترامپ به عنوان چهل و پتجمین رئیس جمهوری ایالات متحده یک ناگرانی بزرگ است. وی به سیاست تند ایجاد دیوار در مرز آمریکا و مکزیک و همینطور سیاست تبعیض آمیز ترامپ در قبال مهاجران اشاره کرد و گفت این رفتارهای ترامپ اورا یاد آدولف هیتلر می اندازد. اما با این همه نباید زود قضاوت کنیم و باید ببینیم که در آینده چه پیش خواهد آمد.

باید در مقابل ترامپ
متحد باشیم
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» اکنون رئیس‌جمهور آمریکاست. این موضوع برای بسیاری از ما بویژه اصحاب رسانه‌، چالش‌برانگیز است. گزارشگران و خبرنگاران بسیاری هنوز هم بدلیل رفتار توهین‌آمیز ترامپ با خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در جریان نخستین نشست خبری‌اش، در بهت و حیرت فرو رفته‌اند. اما موضوع نگران‌کننده اینجاست که هیچ‌یک از خبرنگاران حاضر در جلسه علیه این حرکت رئیس‌جمهور آمریکا، اعتراضی نکرد. در ادامه گزارش آمده است: این نخستین‌باری نبود که ترامپ رسانه‌ها را هدف حملات خود قرار می‌داد و مطمئناً آخرین‌بار هم نخواهد بود. نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید هم در سایه تهدیدها و ادعاهای اثبات‌نشده‌ی وی برگزار شد. به‌همین دلیل است که خبرنگاران باید سطح جدیدی از اتحاد و همبستگی را به‌ نمایش بگذارند. خبرنگاران آمریکایی –علی‌رغم رقابتی که در حرفه آن‌ها حاکم است- نباید به ترامپ اجازه دهند باعث ایجاد چنددستگی در میان آن‌ها شود. آن‌ها باید با یکدیگر متحد شوند.
نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: افشای اسناد رسوایی مالی پاناما ثابت کرد اتحاد و همکاری میان خبرنگاران نتایج خوبی به‌همراه دارد. در آن زمان، 400 خبرنگار تحقیقی از سراسر جهان که معمولاً با هم رقابت می‌کنند، با همکاری یکدیگر اطلاعات و اسناد مربوط به این رسوایی را گردآوری کردند. دلیل اتحاد اصحاب رسانه در افشای رسوایی پاناما، گستردگی ابعاد این پرونده و اهمیت بسیار بالای آن بود که انجام تحقیقات درخصوص آن را بدون همکاری و مشارکت این تعداد خبرنگار غیرممکن می‌کرد. در ادامه گزارش آمده است: اکنون یکبار دیگر با یک پرونده‌ با ابعادی وسیع و اهمیتی بالا روبرو هستیم که برای رسیدگی به آن نمی‌توان به تنهایی اقدام کرد: خطر ترامپ برای دموکراسی در آمریکا. اسناد پاناما مجموعه‌ای از ۱۱،۵ میلیون سند محرمانه از دفتر وکالت «موساک فونسکا» (یکی از پنهان‌کارترین شرکت‌های اقتصادی جهان) است که توسط منبعی ناشناس در اختیار روزنامه آلمانی‌زبان «زوددویچه تسایتونگ» قرار گرفت. این اسناد که دوره‌ای ۴۰ ساله را پوشش می‌دهند شامل دو میلیون و صد و چهل هزار صفحه سند در ارتباط باپولشویی، فرار مالیاتی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است. اسناد یادشده نشان می‌دهند که چگونه این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کرده تا پولشویی کنند، تحریم‌ها را دور بزنند و مالیات نپردازند. یک تیم متشکل از 400 خبرنگار تحقیقی از سراسر جهان به‌مدت 9 ماه با بررسی این اسناد به استخراج محتویات آن‌ها پرداختند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *