پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دو وزیر دولت قبل اعلام کاندیداتوری کردند، سه جبهه حامی دولت قبل در صدد معرفی کاندیدا هستند بازگشت حامیان احمدی‌نژاد به اردوگاه اصولگرایی

دو وزیر دولت قبل اعلام کاندیداتوری کردند، سه جبهه حامی دولت قبل در صدد معرفی کاندیدا هستند بازگشت حامیان احمدی‌نژاد به اردوگاه اصولگرایی





۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۳۶

دو وزیر دولت قبل اعلام کاندیداتوری کردند، سه جبهه حامی دولت قبل در صدد معرفی کاندیدا هستند

بازگشت حامیان  احمدی‌نژاد به اردوگاه اصولگرایی

 

وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد در حالی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده که پیش‌ازاین یکی دیگر از وزرای احمدی‌نژاد پا به عرصه انتخابات گذاشته بود تا مشخص شود جریان احمدی‌نژاد نمی‌خواهد از سیاست دور بماند.

عزمشان برای انتخابات ریاست جمهوری 96 جزم شده. حالا که سردسته‌شان نمی‌تواند پا به عرصه بگذارد، گزینه‌های دیگری را رو می‌کنند. روز گذشته خبر کاندیداتوری سردار محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد منتشر شد. پیش‌ازاین هم محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود. کانال تلگرامی زاهدی این خبر را منتشر کرد اما چند ساعت بعد تصمیم به حذف آن گرفت اما وی حاضر به تکذیب آن نشد. این دو نفر از جبهه نزدیکان احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرده‌اند اما هنوز تشکل‌های احمدی‌نژادی واکنشی به این ماجرا نشان ندادند. این در حالی است که جبهه یکتا، جبهه پایداری و جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی که به احمدی‌نژاد نزدیک هستند هم در حال بررسی شرایط برای معرفی کاندیدا هستند. 

یکتا؛ قاسمی یا حاجی بابایی

جبهه یکتا، متشکل از برخی افراد کابینه احمدی‌نژاد و برخی نمایندگان مجلس طرفدار او، اعلام کرده که به‌طورقطع برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کاندیدا معرفی می‌کند. فعلاً رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد جدی‌ترین گزینه‌این جبهه برای انتخابات است. حمیدرضا حاجی بابایی، چند روز پیش در رابطه با حضور این جبهه در انتخابات به عصر ایران گفته بود «مگر می‌شود جبهه یکتا کاندیدا نداشته باشد. همه جبهه‌ها و احزاب و نیروهای کارآمد و ارزشی نظام کاندیدا خواهند داشت.» او در پاسخ به‌احتمال حمایت این جبهه از رستم قاسمی به گفتن «نمی‌شود پیش‌بینی کرد و باید ببینیم چی از کار درمی‌آید.» اکتفا کرد این در حالی است که سید محمد حسینی، سخنگوی این جبهه 20 آبان به خبرگزاری فارس گفته بود جبهه یکتا به «رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی بابایی» فکر می‌کند. مهر 95 هم سایت فردا نیوز، نزدیک به قالیباف، «کامران دانشجو» و «محمد عباسی» وزرای علوم و تعاون دولت احمدی‌نژاد را به گزینه‌های این جبهه برای انتخابات اضافه کرد. گزینه‌هایی که از طرف جبهه یکتا تکذیب نشدند.

پایداری؛ جلیلی، ضرغامی

 و دیگران

جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری 92 ابتدا از باقری لنکرانی، وزیر بهداشت احمدی‌نژاد حمایت کرد اما با قوت گرفتن احتمال رد صلاحیت و کناره‌گیری او، این جبهه به حمایت تمام‌قد از سعید جلیلی پرداخت. رییس تیم مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد چهار میلیون رأی کسب کرد اما او و جبهه پایداری به مانع وحدت اصولگرایان متهم شدند. جلیلی در این دوره هم می‌تواند کاندیدای جبهه پایداری باشد. به‌خصوص که او در ماه‌های اخیر بر حجم انتقاداتش از دولت افزوده. البته صحبت‌های صادق محصولی، قائم‌مقام این جبهه در شهریور 95 نشان داد پایداری‌ها به گزینه‌ای غیر از جلیلی هم فکر می‌کنند. محصولی گفته بود «اصلحی را که یقین داریم رأی آور نیست او را معرفی نخواهیم کرد.» همین موضوع اذهان را به سمت گزینه‌های دیگری برد. عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق سازمان صداوسیما که با احمدی‌نژاد رابطه خوبی دارد، دیگر گزینه مطرح این جبهه است. باقری لنکرانی که آیت‌الله مصباح در وصفش گفت روی زمین و زیر آسمان کسی را اصلح‌تر از او نمی‌شناسد، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد و علی باقری معاون سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای از دیگر گزینه‌های احتمالی این جبهه هستند. البته پیش‌ازاین از پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت احمدی‌نژاد هم به‌عنوان کاندیدای احتمالی این جبهه نام برده می‌شد که روز شنبه فتاح اعلام کرد کاندیدا نمی‌شود.

جبهه نیروهای انقلاب به کارگردانی حداد

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی زمانی اعلام موجودیت کرد که به نظر می‌رسید اصولگرایان برای رسیدن به وحدت با بن‌بست مواجه شدند. ظهور این جبهه با حمایت اکثر اصولگرایان همراه شد و گروه‌های مختلف به حمایت از آن پرداختند.

 به‌طوری که حتی محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری که همواره از تشکیل جبهه فراگیر اصولگرایی صحبت می‌کرد، اعلام کرد کاندیدای تشکل‌های منسوب به خودش همان کاندیدای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» خواهد بود. حجت‌الاسلام حسن رحیمیان، مرضیه وحید دستجردی، مهدی چمران، یحیی آل اسحاق، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستا آزاد،‌ محمود خسروی وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی و نادر طالب‌زاده 10 نفری هستند که به‌عنوان هیأت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی‌شده‌اند. اگرچه حجت‌الاسلام رحیمیان (تولیت مسجد جمکران)، یحیی آل اسحاق (عضو سابق حزب موتلفه) و محمود خسروی وفا (رییس فدراسیون جانبازان و معلولین و رییس کمیته پارالمپیک ایران) را می‌توان غیر احمدی‌نژادی‌های این جبهه به‌حساب آورد اما هفت عضو دیگر کاملاً به جریان احمدی‌نژاد نزدیک هستند.  روزنامه شرق هم روز گذشته خبر داد که مسئول دفتر غلامعلی حداد عادل به سمت مسئول روابط عمومی و تبلیغات این جبهه منصوب‌شده است. 

انتصابی که می‌تواند بیانگر کارگردانی حداد عادل باشد. فردی که روابطش با احمدی‌نژاد حسنه است و این رابطه حسنه می‌تواند بیانگر نزدیکی جبهه تازه تأسیس به رییس جمهور سابق باشد. نزدیکی که علیرضا منظری توکلی، نماینده مردم بافت در مجلس نهم در گفت‌وگو با «پیام ما» آن را رد می‌کند و آن را جبهه‌ای فراجناحی می‌داند. 

صدای بلند احمدی‌نژادی‌ها در جناح اصولگرا

درحالی‌که بیش از چهار ماه تا انتخابات مانده، از جریان نزدیک به احمدی‌نژاد دو کاندیدا معرفی‌شده و سه جبهه حامی او هم قرار است کاندیدا معرفی کنند. این در حالی است که غیر احمدی‌نژادی‌های اصولگرا تاکنون فقط دو کاندیدا دارند. میرسلیم از حزب موتلفه و قالیباف، شهردار تهران. با این حساب مشخص می‌شود اگرچه احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات منع شده اما جریان وابسته به او به‌طورجدی به حضور در انتخابات فکر می‌کند.

می‌خواهند اصولگرایان را به حمایت از خود راضی کنند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم شهربابک در مجلس ششم در رابطه با تعدد کاندیداهای احمدی‌نژادی برای انتخابات 96 به «پیام ما» گفت: «تجربه نشان داده حامیان احمدی‌نژاد به نفع دیگر جریان‌های اصولگرایی کنار نمی‌روند.» منصور سلیمانی میمندی افزود: «در بین اصولگرایان چهره قدری که بتواند با آقای روحانی رقابت کند وجود ندارد، به همین دلیل احمدی‌نژادی‌ها با تعداد زیادی به صحنه آمده‌اند به امید اینکه اصولگرایان را به حمایت از خود راضی کنند و درنهایت تنها گزینه اصولگرایان برای انتخابات، فردی نزدیک به دولت قبل باشد.» وی با بیان اینکه اصولگرایان معتدلی همچون ناطق نوری از روحانی حمایت می‌کنند، اظهار کرد: «احمدی‌نژاد حضور ندارد اما می‌خواهد در انتخابات تأثیرگذار باشد. به همین دلیل با چند کاندیدا وارد میدان می‌شوند.» این فعال سیاسی اضافه کرد: «این جریان کمی هم به رد صلاحیت روحانی فکر می‌کند و با تعدد کاندیدا می‌خواهد در صورت رخ دادن این اتفاق، دست بالا را در بین اصولگرایان داشته باشد.»

تعدد کاندیدا برای جلب‌توجه

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعدد کاندیدا در جناح اصولگرا معتقد است: «با توجه به این‌که نامزد اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش مشخص بوده، به نظر می‌رسد اصولگرایان قصد دارند با معرفی کاندیداهای متعدد به‌نوعی افکار عمومی را متوجه اردوگاه خود کنند.» جلال میرزایی به ایلنا گفته: «چنین الگویی علاوه بر فرصت‌ها و نکات مثبت، آسیب‌ها و تهدیدهایی در پی دارد، تجربه ادوار گذشته ثابت کرده که بزرگ‌ترین مشکل اصولگرایان دستیابی به اجماع و اتحاد نهایی جهت معرفی یک کاندیدا است و با چنین الگویی بعید به نظر می‌رسد که در لحظه آخر بتوانند نامزدهای خود را قانع کنند که به نفع یک نامزد مورد اجماع کنار بکشند.» او با اشاره به برخی نامزدهای برجسته اصولگرایان، اعلام کرد: «آقای ضرغامی وارد عمل شده و آقای قالیباف نیز ستادهای انتخاباتی خود را مهیا کرده و همین‌طور آقای جلیلی نیز در چند ماه گذشته در قامت یک نامزد انتخاباتی و با اتکا به گفتمان نقد سیاست خارجی دولت و برجام سفرهای خود را آغاز کرده است.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر