بیش از 500 کشته در دولت احمدینژاد بدون استعفا
۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۳
بیش از 500 کشته
در دولت احمدینژاد بدون استعفا
نامه نیوز نوشت: در پی سانحه برخورد دو قطار مسافری در مسیر مشهد، مردم ایران عزادار از دست دادن ۴۰ نفر از هموطنانمان شدند. صبح جمعه گذشته (پنجم آذرماه) قطار مسیر تبریز – مشهد به دلیل نقص فنی در ۵ کیلومتری ایستگاه هفتخوان متوقف میشود.سیستم ATC که پیشرفتهترین سیستمهای کنترل هوشمند قطار در حوزه ریلی است، دو بلاک را قرمز میکند و چراغ برای قطارهای پشتسری قرمز میشود. حال اینکه قطار سمنان- مشهد وارد مسیر و با چراغقرمز مواجه میشود. دراینبین شیفت کارکنان ایستگاه راهآهن عوض میشود و فردی که شیفت را تحویل گرفت با سهلانگاری نهتنها اجازه حرکت به لوکوموتیوران قطار سمنان- مشهد را میدهد بلکه اجازه میدهد ATC قطار سمنان خاموش شود. با دخالت نابجا و اشتباه نیروی انسانی این سیستم از کار میافتد و قطار سمنان به حرکت درمیآید. هرچند ۶ ثانیه قبل از برخورد دو قطار، لوکوموتیوران قطار سمنان ترمز میکند اما به دلیل سراشیبی مسیر نمیتواند از برخورد دو قطار جلوگیری کند. باوجوداینکه در این سانحه خطای عامل انسانی محرز است و مدارک و اسناد نشان میدهد که سیستم ATC بهدرستی عمل کرده است اما بااینوجود محسن پورسید آقایی مدیرعامل راهآهن در راستای همدردی با بازماندگان این سانحه بابیان اینکه «مدیران دولت به مسئولیت اجتماعی خود واقف هستند» استعفای خود را در برنامه زنده خبری اعلام کرد و وزیر راه و شهرسازی هم استعفای معاون خود را پذیرفت. مردم ایران تاکنون شاهد این سطح از عذرخواهی از سوی مدیران و مسئولان کشور نبودند چنانکه در دو دولت گذشته که اوج سوانح ریلی، هوایی و جادهای بود هیچیک از مدیران خم به ابرو نیاوردند و حتی بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری که پس از سقوط بوئینگ ایران ایر و کشته شدن ۷۸ نفر از مسافران این پرواز، کارش به استیضاح کشید، حتی در جلسه استیضاح خود حضور نیافت! حال اینکه شنبهشب یکی از کارآمدترین نیروهای وزارت راه و شهرسازی که تاکنون پروژههای ریلی متعددی را به سرانجام رسانده است، با پذیرش تقصیرها از سمت خود کنارکشید و این در حالی بود که خطای عامل انسانی در این سانحه ریلی مسلم است و علت وقوع آن هیچ ارتباطی به ناکارآمدی سیستم ATC نداشت و اگر عامل انسانی اجازه کار کردن این سیستم را میداد بهطورقطع امروز ایران داغدار از دست دادن ۴۰ مسافر این دو قطار نبود. اما غوغا سالارانی که حتی در غم و اندوه مردم هم به دنبال منافع سیاسی و جناحی هستند با نادیده گرفتن این اقدام و تصمیم وزارت راه و شهرسازی هنوز هم نمک بر زخم میپاشند. حال اینکه گویا آمار این سوانح در دولتهای نهم و دهم را فراموش کردهاند که با توجه به حجم بالای کشتهها و از دست دادن هموطنان هیچیک از مدیران حاضر به ترک مسند ریاست نشدند. بر اساس آمار شرکت راهآهن طی هفت سال از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در بخش حملونقل ریلی ۵۴ سانحه رخداده است که ۳۶ مورد از این سوانح مربوط به سوانح درجهیک؛ یعنی سوانحی هستند که در آنها قطار توقف و یا تأخیر داشته است و در ۱۸ مورد حوادث منجر به خسارات جانی شده است. آمار سوانح مربوط به دو سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۱ بوده است که در سال ۸۸ میزان مجروحها و جانباختگان ۷ کشته و ۶۳ زخمی و در سال ۱۳۹۱ این آمار ۴ کشته و ۱۲ زخمی بوده است. پس با احتساب میانگین تعداد سوانح در هرسال، ۸ سانحه، در سال میشود. طبق این آمار در دولت گذشته مردم شاهد ۱۸ سانحه مرگبار ریلی بودند که در هیچیک از آن هیچ مدیری حاضر به کنارهگیری نشد. اما عمق فاجعه را میتوان در سوانح هوایی دید. در دولتهای نهم و دهم مردم ایران شاهد ۱۲ سانحه هوایی مرگبار بودند که تعداد کشتههای این سوانح به چند صد نفر رسید اما در طول ۸ سال هیچ مدیری از این مجموعه حاضر به استعفا و برکناری نشد که هیچ؛ بلکه بهبهانی هم حتی در جلسه استیضاح خود برای جوابگویی به عملکرد ناوگان هوایی پس از سقوط بوئینگ ایران ایر در سال ۸۹ حاضر به پاسخگویی نشد. مدیران در آن زمان حتی برای عذرخواهی از مردم هم واژه کم میآوردند! پانزدهم آذر ۱۳۸۴، ۱۱۰ کشته، ششم آذر ۱۳۸۵، ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی، دهم شهریور ۱۳۸۵، ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی، بیست و هفتم بهمن ۱۳۸۷ پنج کشته، سوم شهریور ۱۳۸۷، 70 کشته، چهارم بهمن ۱۳۸۸، 42 زخمی، دوم مرداد ۱۳۸۸، 17 کشته و 20 زخمی، بیست و چهارم تیر ۱۳۸۸، 168 کشته و نوزدهم دیماه ۱۳۸۹، 78 کشته ازجمله سوانح هوایی زمان محمود احمدینژاد هستند.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
![تعطیلی دو روزه موزههای دفینه](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/موزه-دفینه.jpg)
تعطیلی دو روزه موزههای دفینه
![استحکامبخشی آرامگاه کوروش](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/دیجیتال-4.jpg)
سرپرست تیم مرمت آرامگاه کوروش به «پیام ما» خبر داد:
استحکامبخشی آرامگاه کوروش
![افزایش هزینههای گردشگری در عربستان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/عربستان.jpg)
افزایش هزینههای گردشگری در عربستان
![راهنمایان گردشگری بیکار شدهاند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/پلمپ-اقامتگاه-گردشگری.jpg)
رئیس هیئتمدیرۀ جامعۀ انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری در گفتوگو با «پیام ما»:
راهنمایان گردشگری بیکار شدهاند
![رفع «ایران هراسی»ماموریت دولت آینده](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/گردشگر.jpg)
نامزدهای ریاست جمهوری چقدر به صنعت گردشگری توجه کردند؟
رفع «ایران هراسی»ماموریت دولت آینده
![تهیۀ نقشۀ ۳۶۰ درجه از بافت قدیم شهر اصفهان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/اصفهان.jpg)
تهیۀ نقشۀ ۳۶۰ درجه از بافت قدیم شهر اصفهان
![صدور ۶ مجوز گردشگری کشاورزی در استان البرز](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/گردشگری-کشاورزی.jpg)
صدور ۶ مجوز گردشگری کشاورزی در استان البرز
![راهاندازی مرکز بینالمللی صنایعدستی در کارخانه ریسباف اصفهان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کارخانه-ریسباف-اصفهان.jpg)
معاون گردشگری کشور خبر داد
راهاندازی مرکز بینالمللی صنایعدستی در کارخانه ریسباف اصفهان
![اعتراض اسپانیاییها به «گردشگری انبوه»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/گردشگری-2.jpg)
اعتراض اسپانیاییها به «گردشگری انبوه»
![افزایش دما منجر به مرگومیر گردشگران در یونان شد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/یونان-2.jpg)
افزایش دما منجر به مرگومیر گردشگران در یونان شد
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید