پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» از بم گزارش می‌دهد محرومیت 30 هزار بیمه‌شده تأمین اجتماعی از خدمات تخصصی

«پیام ما» از بم گزارش می‌دهد محرومیت 30 هزار بیمه‌شده تأمین اجتماعی از خدمات تخصصی





۷ آذر ۱۳۹۵، ۰:۰۵

«پیام ما» از بم گزارش می‌دهد

محرومیت 30 هزار بیمه‌شده

 تأمین اجتماعی از خدمات تخصصی 

 

سکینه خدیش- پیام ما/ بم

با توجه به اینکه در سال 70 درمانگاه عمومی تأمین اجتماعی در بم تأسیس و باگذشت ایام به درمانگاه تخصصی ارتقا یافت، جوابگوی مردم شرق استان کرمان بوده است. در این درمانگاه پزشکان متخصص اطفال، دندان‌پزشک و داخلی حضور داشتند. متأسفانه این درمانگاه بعد از زلزله بم به درمانگاه عمومی تبدیل شد و باید پاسخگوی روزانه بیش از 600نفر و بستری شدن 900 نفر در ماه باشد. یکی از مشکلات این درمانگاه کمبود امکانات موردنیاز ازجمله سونوگرافی، فیزیوتراپی و نبود پزشکان متخصص اعصاب و روان، ارتوپدی، جراح و جراح مغزواعصاب است. با توجه به زیرساخت‌های موجود در بم ازجمله وجود ساختمان قدیمی تأمین اجتماعی،  می‌توان با تعمیر این ساختمان، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در آنجا تأسیس کرد که با راه‌اندازی این کلینیک تخصصی پاره‌ای از مشکلات شهروندان بیمه‌شده تأمین اجتماعی شرق استان کرمان برطرف شود. با مراجعه و صحبت با برخی از مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی، از مشکلات آن‌ها پرسیدم. 

باید به کرمان برویم

خانم مهدیه که دارای دو فرزند بود گفت: «به همراه همسر و یکی از فرزندان خود به این درمانگاه مراجعه کردم ولی متأسفانه هر سه نفر ما نزد یک پزشک و با یک نسخه مشابه از درمانگاه خارج شدیم. نبود پزشک اطفال در این مرکز واقعاً احساس می‌شود. پزشکان موجود در این مرکز اکثراً در حال گذراندن طرحشان هستند.» آقای حسینی نیز گفت: «برای مراجعه به دندان‌پزشک آمده‌ام اما گفتند برای گرفتن نوبت باید تماس تلفنی داشته باشم ولی هر زمان تماس می‌گیرم تلفن مرکز مشغول یا مسدود است. با توجه به اینکه این مرکز پزشک متخصص ندارد برای عمده بیماری‌هایمان باید به کرمان مراجعه کنیم. علاوه بر تحمل هزینه‌های راه و سختی مسافت چرا ما مردم شرق استان نباید از امکانات موجود استان یا دیگر شهرستان‌ها بهره‌مند باشیم در صورتی از یک منطقه ویژه اقتصادی برخورداریم.»

30 هزار بیمه‌شده 

در شرق استان

به دنبال شنیدن صحبت‌های مردم سراغ خالقی رئیس تأمین اجتماعی بم رفتم. وی گفت: «در ارتباط با تأسیس یک بیمارستان تأمین اجتماعی داشتن فضای مناسب و تجهیزات از نکات اصلی است. حوزه درمان و بیمه دو حوزه مجزا هستند و در کنار یکدیگر در حال کار کردن هستند. هرچند مسئول حوزه درمان کسی دیگر است اما موارد موردنیاز را به استان گزارش داده و در حال پیگیری هستیم. سازمان ملک ندارد و این ساختمان کنونی نیاز به تعمیر دارد. باید برآورد هزینه شود. در مراجعات مردم با توجه به اینکه هزینه بیمه نسبت به فرد بیمه‌شده در کرمان و تهران ثابت است خواستار تأسیس بیمارستان تأمین اجتماعی هستند ولی باید گفت یک آیتم‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به آن ایتم ها یک بیمارستان تأسیس می‌شود.

بیمه‌شده اصلی ما تقریباً 30 هزار نفراست و بر اساس پرونده‌های فعال، بیمه‌شده اصلی 3753 نفر در شهرستان بم است.» خالقی در ارتباط با بیمه کارگرهای فصلی افزود: «در همان مدت باید کارفرما بیمه کارگر خود را پرداخت نماید. بازرسان ما مرتب بر این روند نظارت دارند. در خصوص ماده 80 اگر مازاد بر ظرفیت کارگاه، بیمه‌شده‌ای اضافه شود کارفرما می‌تواند از ماده 80 استفاده کند.»

 وی اظهار داشت: «من فقط در حوزه خودم می‌توانم پاسخگو باشم و اطلاعاتی درباره حوزه درمان ندارم و نمی‌توانم به این حوزه وارد شوم. نظر شخصی بنده در این موضوع با توجه به تقاضا و مراجعه مردم، باید ارائه خدمات در این مجموعه انجام گیرد.»

تأکید نماینده بم 

بر تأسیس بیمارستان

حبیب‌الله نیکزادی پناه نماینده شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: «با پیگیری و صحبت با وزیر رفاه قرار شده کارشناسان خود را به بم بفرستند و نتیجه را هرچه زودتر اعلام کنند. با توجه به اینکه ما 12 هزار بیمه‌شده در خودروسازی و 20 هزار نفر در دیگر بخش‌ها داریم حتماً نیاز یک بیمارستان تأمین اجتماعی در شرق استان کرمان احساس می‌شود.»

 

برای ساخت بیمارستان باید ضوابط رعایت شود

 

دکتر فخر، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کرمان هم در این رابطه گفت: «در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به کرمان بحث ایجاد بیمارستان تأمین اجتماعی نیز مطرح و این درخواست را به تهران منعکس دادیم اما ضوابطی در این امر دخیل است. ازجمله اینکه برای ساخت بیمارستان یا مرکز درمانی بایستی با حساب‌وکتاب فنی و کارشناسی انجام شود تا باعث هدر رفت منابع در کشور نشود. فرقی نمی‌کند از طرف تأمین اجتماعی باشد یا از طرف دولت، باید بر اساس نیاز واقعی و کارشناسی انجام شود. در شهرستان بم در حال حاضر دو بیمارستان پاستور با 223 تخت و افلاطونیان 70 تخت فعالیت می‌کنند که مجموعاً 300 تخت را شامل می‌شود. بر اساس ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی بم در افق 1404 به 300 تخت دیگر نیاز دارد. در حال حاضر سه بیمارستان در این منطقه در حال ساخت است که مجوز آن صادرشده. بیمارستان 220 تختخوابی در شهر بم و دو بیمارستان 32 تختخوابی ریگان و فهرج که مصوبات دولت هستند و کارشان در حال انجام است. مجموع این  3 بیمارستان 300 تخت موردنیاز افق 1404 را تأمین می‌کند.» وی افزود: «ارائه خدمات ما به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم است یعنی خرید خدمت و تولید خدمت داریم. در بسیاری جاها با خرید خدمت نیاز منطقه را پوشش می‌دهیم. در حال حاضر شهرستان بم در سال گذشته حدود 46 هزار نسخه سرپایی در درمان غیرمستقیم در کلیه‌ی مراکز دولتی و خصوصی، 7 هزار مورد بستری و 14 میلیارد تومان هزینه شده است. این‌جور نیست الزاماً ما یک مرکز درمانی داشته باشیم که خدمات دهیم. از طریق درمان غیرمستقیم هم خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهیم. ضمن اینکه بر اساس سطح‌بندی یک درمانگاه در سطح شهر داریم که خدمات به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد.  با توضیحاتی دادم به نظر نمی‌رسد ساخت بیمارستان جدید منطقی باشد.» فخر در پاسخ به اینکه «در مورد اینکه عنوان کردید دو بیمارستان در بم وجود دارد شاید ازنظر مکان درست باشد اما افلاطونیان هیچ خدماتی در درمان بیماران انجام نمی‌دهد و از تمامی مراجعین می‌خواهد به بیمارستان پاستور بروند و ارائه خدمات فقط توسط بیمارستان پاستور انجام می‌شود. در حال حاضر شرق استان کرمان (فهرج، ریگان، نرماشیر و بم) را پوشش می‌دهد. مجزا از بیمارهایی که به دلیل وجود جاده ترانزیتی در این مسیر به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. گر یک‌بار بدون هماهنگی به بیمارستان مراجعه کنید وجود تخت‌های موقتی در راهروها و بیمارانی که روی این تخت‌ها بستری ‌شده‌اند را مشاهده می‌کنید، چه نظری در این مورد دارید؟» گفت: «افلاطونیان فعالیت گسترده‌ای ندارد. انهم به دلیل اینکه متخصصین و طرح تحول سلامت باید فقط در مراکز دولتی ارائه خدمت کنند وزیر بهداشت و درمان مجوزی صادر کرده بخشی از تخت‌های افلاطونیان را به بیمارستان دولتی مشغول و ارائه خدمت منتقل کنند.» در ادامه سؤالات «پیام ما» و جواب‌های مدیر درمان تأمین اجتماعی استان را بخوانید:

 چرا درمانگاه تأمین اجتماعی در بم فقط در حد عمومی فعالیت می‌کند؟ چرا بیمه‌شده تأمین اجتماعی در بم زمانی که هزینه بیمه‌اش مانند افراد ساکن شهرهای تهران، مشهد و شیراز است نباید از همان خدمات استفاده کند؟ حتی نصف این خدمات را ارائه نمی‌دهید درصورتی‌که قبل از زلزله در درمانگاه تأمین اجتماعی بم دکتر متخصص ویزیت می‌کرد.

درمانگاه بر اساس سطح‌بندی است. زمانی درمانگاه تأسیس و در زمان زلزله مجدد بازسازی شد. این درمانگاه بر اساس سطح بیمه‌شده آن زمان بوده و قبول داریم جمعیت بیمه‌شده اضافه‌شده است. 

 چرا کسانی که در کرمان هستند با مراجعه به بیمارستان آیت‌الله کاشانی از تمامی خدمات رایگان استفاده می‌کنند اما در بم باید 10 درصد هزینه را پرداخت کنند تا بتوانند از خدمات بیمه خود بهره ببرند؟ برای استفاده از خدمات رایگان باید هزینه ایاب و ذهاب و سختی راه را متقبل و به کرمان مراجعه کند که خود برابر یا بیشتر از مبلغ 10 درصدی است که در بم باید پرداخت کند. عملاً بحث رایگان بودن برای شهروند بمی منتفی می‌شود.

بیمارستان تأمین اجتماعی در سراسر کشور خصوصاً کرمان این‌گونه نیست که فقط پذیرش از کرمان داشته باشد. تمام نقاط کشور را پوشش می‌دهد. منابع محدود و تقاضاها نامحدود است. طبیعتاً ًبراساس منابع محدود باید مراکزی ایجاد شود که شرایط پایین‌تری دارند.

 در سفر وزیر بهداشت به بم در مصاحبه‌ای قول همکاری برای ایجاد یک بیمارستان تأمین اجتماعی در شهرستان بم به شهروندان دادند. شما چه‌کاری در این زمینه انجام داده‌اید؟

در حال حاضر در کرمان بر اساس اولویت‌بندی صورت گرفته با توجه به محرومیت در منطقه راور کلنگ یک درمانگاه سطح یک زده‌شده. جمعیت بیمه‌شده آن به حدی رسیده که امکان یک مرکز نسبی را دارد و بیمارستان در صورتی ساخته می‌شود که  بالای140هزار بیمه‌شده داشته باشیم. در بم و توابع آن به 90 هزار هم نمی‌رسد. یعنی ازلحاظ سطح‌بندی این امکان وجود ندارد و اینکه طرح‌هایی در بم در حال اقدام است و قرار است مشکل کمبود تخت را رفع کند.

 در چارت شما وجود متخصص ذکرشده است ولی با مراجعه فقط دکتر عمومی دیده می‌شود. برای این چه توضیحی دارید؟

درجاهایی که حتی امکان به‌کارگیری دکتر متخصص داریم مانند شهرهای جیرفت، رفسنجان یا بم تا زمانی دانشگاه علوم پزشکی در طرح تحول سلامت اجازه همکاری متخصصین را به ما نمی‌دهد و کسی نیست که همکاری کند، اگر مجوزی از تهران برای به‌کارگیری دکتر متخصص به ما دهند ما مشکلی نداریم. ممکن است در چارت ما خیلی چیزهای دیگر هم باشد و حتی مجوز هم داشته باشیم اما قانون اجازه نمی‌دهد متخصصین با ما همکاری کنند و برای همین عملکرد ما در شهرستان‌های محروم افت کرده است.

 با توجه به آمار موجود در بم و با توجه به امکانات کنونی در بم نه امکاناتی که در چند سال آینده قرار است به شهروندان برسد. آیا درمانگاه شما نیاز به تجهیز بیشتر ندارد تا خدمات بیشتری ارائه دهد؟

درخواستمان را به تهران فرستاده‌ایم. اگر موافقت کنند ازنظر ما مشکلی نیست ولی با توجه به ضوابط یا قوانین موجود فکر نمی‌کنم بیمارستان تأمین اجتماعی تأسیس شود اما فکر می‌کنم حرف دیگر شما منطقی است. اینکه خدماتمان را در همان درمانگاه گسترش دهیم. این‌یک پیشنهاد منطقی است و حتماً این مورد را پیگیری خواهیم کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *