پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش دمای کشور بدون ثبت رکورد جدید

افزایش دمای کشور بدون ثبت رکورد جدید





افزایش دمای کشور بدون ثبت رکورد جدید

۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۴

 اطلاعات مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد با وجود اینکه میانگین دمای هوا در تمام ۳۱ استان کشور در هفت روز اخیر بین یک تا سه درجه گرمتر از نرمال بوده است اما رکورد دمایی جدید و قابل ملاحظه‌ای در کشور ثبت نشده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا گرمایش جهانی یکی از اصلی‌ترین علل افزایش میانگین دمای کشور نسبت به مقادیر بلندمدت است که منطبق با پیش‌بینی‌های به وقوع پیوسته است.

بر اساس اطلاعات مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشورمیانگین دمای هوا در استان خوزستان که حداقل سه روز متوالی بیشینه دمای مطلق آن به بیش از ۵۰ درجه سلسیوس رسیده است، ۱.۹ درجه گرم‌تر از نرمال بوده است.

میانگین دمای کشور در هفت روز اخیر به ۲۴.۷ درجه سلسیوس رسیده که ۱.۹ درجه گرمتر از نرمال است. در این بین بیشترین افزایش با میزان ۲.۹ درجه سلسیوس مربوط به استان گیلان و کمترین افزایش دما با مقدار ۱ درجه سلسیوس مربوط به سمنان بوده است.

استان‌های گلستان و «البرز و مازندران» به ترتیب با ۲.۸ و ۲.۷ درجه سلسیوس افزایش دما، پس از گیلان بیشترین افزایش دما را نسبت به شرایط معمول این موقع از سال تجربه کردند.در مقابل پس از سمنان، استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی با ۱.۱ درجه سلسیوس افزایش، کمترین افزایش دما را ثبت کردند.

کسری ۱۱۰ میلی متری بارش در پرباران‌ترین استان کشور
داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که میانگین پهنه‌ای بارش در گیلان به عنوان پربارش ترین استان کشور از مهر سال گذشته تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال بوده است. بر اساس این اطلاعات از ابتدای سال آبی یعنی مهرماه گذشته تا کنون ۶۸۱ میلی متر بارش در گیلان دریافته شده که در حالت نرمال باید حدود ۷۹۴ میلی متر باشد این شرایط در حالیست که بارش‌های دریافتی امسال گیلان حدود ۱۰۰ میلی متر بیشتر از سال گذشته است.

بر اساس اطلاعات جدول بارش کشور، بیشترین کسری بارش استانی از ابتدای سال آبی تا کنون مربوط به استان های گیلان با ۱۱۲.۷، چهارمحال و بختیاری ۱۰۵.۱، قزوین ۷۵.۱ و استان تهران با ۶۰.۱ میلی متر است. در عین حال از نظر درصد تامین بارش، سمنان با کسری ۳۰ درصدی بارش مواجه است.

در مقابل میزان بارش‌های استان کرمانشاه در غرب کشور حدود ۸۵ میلی متر بیشتر از شرایط نرمال بوده است. همچنین بارندگی در استان‌های ایلام ۵۹.۳، مازندران ۵۵.۲، خوزستان ۵۰.۶ و اردبیل ۴۷.۲ میلیمتر بیشتر از شرایط طبیعی بوده است. به‌طور کلی میانگین پهنه‌ای بارش کشور در حدود ۳۰۰ روز اخیر حدود ۲۲۷ میلی متر بوده است که ۰.۲ ( دو دهم) درصد بیشتر از میانگین بلندمدت است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر