پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مجلس به سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد بازگشت امید به خانه ملت

مجلس به سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد بازگشت امید به خانه ملت





۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۵۰

مجلس به سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد
بازگشت امید به خانه ملت

پیام ما- سه گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، ورزش و ارشاد روز گذشته از مجلس دهم رأی اعتماد گرفتند.
فخرالدین دانش آشتیانی با ۱۵۷ رأی موافق، ۱۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۴ رأی ، به‌عنوان سیزدهمین وزیر آموزش‌وپرورش پس از انقلاب برگزیده شد. سید رضا صالحی امیری نیز با ۱۸۰ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۵ رأی اخذ شده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. همچنین مسعود سلطانی فر با ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۴ رأی اخذشده، وزیر ورزش و جوانان شد. این سه نفر قبلا موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشده بودند.

رییس جمهور:
یک عده انقلابی‌نما مشکلات کشور را نمی‌فهمند
حسن روحانی صبح روز گذشته برای دفاع از سه وزیر پیشنهاد به مجلس رفت. گزیده صحبت‌های او را در ادامه به نقل از انتخاب بخوانید:
امروز برخلاف عده‌ای انقلابی‌نما که مسائل کشور را نمی‌فهمند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است.
دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت با مشکلاتی ازجمله تورم 40 درصدی، 8 فصل رشد منفی ، عدم اشتغال خالص در چند سال ، تحریم‌های شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت تحت ذیل فصل 7 مواجه بود.
ملت بزرگ ایران با انتخاب مسیر اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و تکرار این فریاد در انتخابات اسفند سال 94 ، مسیر و راه را به همه نشان داد که چگونه و با چه شیوه‌ای باید مسائل و معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است را به حل‌وفصل کنیم.
امروز در اینکه چقدر نفت بفروشیم، انتخاب آزاد داریم، آن‌هایی که تحت عنوان اینکه ایران بیش از یک‌میلیون بشکه نفت نمی‌تواند بفروشد و دور ما دیوار کشیده بودند، دیگر نمی‌توانند به ما بگویند نفت را فقط به این چند کشور و با چه ارزی بفروشیم، امروز این انتخاب و حق آزاد ملت ایران است.
با برجام راه انتخاب ملت ایران برای تعامل با جهان، برای صادرات، واردات، انتخاب نوع مشتری و نوع کالا آزادشده است. امروز خودمان بااقتدار و استقلال، کالای موردنیاز خود را حتی در کالای پزشکی از هر کشوری انتخاب می‌کنیم درحالی‌که در تهیه دارو هم آزاد نبودیم و می‌بایستی از کشور خاص باقیمت خاص دارو وارد کنیم و امروز بهترین دارو و بهترین کیفیت و بهترین تجهیزات پزشکی را خودمان انتخاب می‌کنیم.
دولتی نبودیم که هر از چند گاه، چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کرده و یا استعفای آن‌ها را بپذیریم و افراد جدیدی به مجلس معرفی کنیم.
گذر سخت دانش از بهارستان
پس‌ازآنکه رضا فرجی دانا استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، در ۲۰ آبان ۱۳۹۳ حسن روحانی طی نامه‌ای به علی لاریجانی، احمدی دانش آشتیانی را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد. جلسه بررسی صلاحیت وی، در روز سه‌شنبه ۲۷ آبان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. اما وی نیز همچون محمود نیلی احمدآبادی به دلیل آنچه نمایندگان انتساب به مسائل 88 و تیم کاری مصطفی معین نامیدند، با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد اما او روز گذشته موفق شد با ۱۵۷ رأی موافق ۱۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۴ رأی، وزیر آموزش‌وپرورش شود.
مخالفان چه گفتند؟
فلاحت پیشه: تحصیلات دانش آشتیانی به کار آموزش‌وپرورش نمی‌آید/ در مفید و جاهای دیگری که بودید باید همه مسائل مانند تحصن و فتنه و تحریم انتخابات را هم بپذیرید/ چون دانش آشتیانی با بدنه آموزش‌وپرورش آشنایی نداشتند مشکلی حل نخواهد شد.
عباسی: انتظار داشتیم اگر قرار بود جابه‌جایی در وزارت آموزش پرورش صورت می‌گیرد از خود فرهنگیان استفاده شود نه آموزش عالی/ رشته تحصیلی دانش آشتیانی سنخیتی با آموزش‌وپرورش ندارد/ برنامه‌های دانش آشتیانی گنجایش 9 ماه باقی‌مانده تا پایان دولت را ندارد، در این 9 ماه چه تحول بنیادینی می‌توان انجام داد؟
نقوی حسینی: وزیر پیشنهادی کاملاً یک وزیر سیاسی است./ دانش آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است./ آقای روحانی انقدر با آموزش‌وپرورش بازی نکنید.
موافقان چه گفتند؟
سروش: دانش آشتیانی مدیر استراتژیک و تحول‌خواه است./ ایشان پرورش‌یافته خانواده روحانی هستند و شخصیت انقلابی درصحنه‌های مختلف دارند.
جعفر زاده ایمن آبادی: ما بررسی کردیم در فتنه ایشان هرگز بازداشت نشده‌اند/ از سران اصلی فتنه آن‌هایی هستند که هشت سال بلا به سر ملت آورد و در خیابان‌ها حضور دارد/ اختلاس را دادگاه تعیین می‌کند نه تریبون مجلس!
مهدی شیخ: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر داشت را انقلابی‌تر بدانیم؟/ فردی آمد و وارد سیاست شد و سال‌ها نیروهای نظام را با پشت پا زدن به اخلاق،به جان هم انداخت. به کجا می‌رویم؟ این فرد مجدداً خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا می‌خواهیم فضا را دوقطبی کنیم.
دانش آشتیانی چه گفت؟
درباره برنامه کوتاه‌مدت خود مسئله صندوق فرهنگیان را به‌شدت پیگیری می‌کنم و اجازه نمی‌دهم حقوقی از معلمان از بین برود/ در ارتباط با حقوق معلمان به جد پیگیری خواهم کرد/ بخشی از بدهی معوقه بازنشستگان را پرداخت خواهیم کرد.
جانشین جنتی در راه پاستور
در جلسه علنی مجلس که در تاریخ ۵ آبان ۹۲ به‌منظور بررسی صلاحیت سه وزیر باقیمانده از کابینه یازدهم تشکیل‌شده بود بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و نیز دفاعیات وزرای پیشنهادی، نمایندگان مجلس نهم به رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان رأی اعتماد ندادند و صالحی امیری از مجموع ۲۶۱ رأی مأخوذه نمایندگان، با ۱۰۷ رأی موافق و ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع موفق نشد رأی اعتماد مجلس را به دست آورد و از راه‌یابی به کابینه یازدهم بازماند. او روز گذشته با ۱۸۰ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۵ رأی وزیر ارشاد شد.
مخالفان چه گفتند؟
ذوالنور: لازم نیست کسی دفاعی از فتنه داشته باشد، گاهی سکوت خواص بدتر از حرف زدنشان است و بذر تردید در دل‌های مردم می‌پاشد./ برادری گفتند فتنه کی تمام می‌شود که باید گفت تا عده‌ای در مسیر فتنه هستند، فتنه هست و تا زمانی که افراد حق موضع خود را مشخص کنند فتنه خواهد بود.
قاضی‌زاده: آقای صالحی امیری شما برای قضیه کنسرت‌ها و احترام به نظر علما جایگزین جنتی نشدید که اگر این بود، دولت سه سال پیش باید به نظر علما احترام می‌گذاشت/ شگفت است رئیس‌جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می‌جست امروز سرهنگی را به‌عنوان وزیر معرفی می‌کنند.
موافقان چه گفتند؟
بیرانوندی: آقای صالحی امیری فرهنگ را با نگاه امنیت می‌بیند نه فرهنگ امنیتی./ دوران بگم بگم ها گذشته است ، اگر حرفی دارید بفرمائید / کسانی که بگم بگم کردند حالا مرده‌اند!
لاشکی: اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کار کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آن‌هاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کارکرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه‌ضعف اوست؟
تابش: یکی از دغدغه‌های هنرمندان امنیت فرهنگی است و صالحی امیری نیرویی است که بر گلوگاه‌ها و محدودیت‌ها و تنگناهای این عرصه اشراف دارد و می‌تواند آرامش ایجاد کند.
صالحی امیری چه گفت؟
ما نباید نظام سلیقه‌ای را در کشور حاکم کنیم./ تا پایان عمر در خدمت فرهنگ خواهم بود./ من هرگز دروغ نخواهم گفت/ هرگز به اموال مردم دست برد نخواهم زد/ هرگز رأی جمعی را بر رأی فردی ترجیح نخواهم داد./ نزدیک به 20 سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پرافتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه‌ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم‌افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تأسیس 10 مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.
سلطانی فر بالاخره به ورزش رسید
سلطانی فر یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نهم نشد. وی که به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی‌شده بود با ۱۱۷ رأی موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد. او روز گذشته اما با ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۴ رأی موفق شد جانشین محمود گودرزی در وزارت ورزش شود.
مخالفان چه گفتند؟
ابطحی: چرا سه وزیری انتخاب می‌شوند که در مجلس زیر همین سقف قبلاً رد شده‌اند./ در برزیل پله اسطوره فوتبال را وزیر ورزش معرفی می‌کنند اما ما آقای سلطانی فر را منصوب می‌کنیم!/ در برنامه‌های آقای سلطانی آمده است که همه مادام‌العمر بدون هرگونه محدودیت جنسیتی می‌توانند ورزش کنند آیا بانوان ما می‌توانند؟ موازین اسلامی چه می‌شود.
شکری: در زمان فتنه مجلس ششم، آقای سلطانی فر اولین استانداری بود که می‌خواست استعفا دهد و نامه نوشت به وزیر کشور و فرماندارهایش نامه نوشتند که ما انتخابات را تحریم می‌کنیم.
نادری: چه دلیلی برای انتقال ایشان به این پست وجود دارد. اگر شاهد رشد 80 درصدی گردشگری هستیم حق این است که چنین مدیری فرصت کافی را برای دیدن ثمره تلاش اش داشته باشد نه اینکه در نیمه‌راه مسئولیت جدیدی به او بدهیم.
موافقان چه گفتند؟
موسوی: آقای سلطانی فر می‌توانند حوزه جوانان و ورزش را سامان دهند ایشان آشنایی عمیق به ورزش دارند و توانایی مدیریت کلان ایشان ثابت‌شده است، در تصمیم‌گیری به جوانان فرصت خوبی دادند و در سازمان میراث آن را نشان داده‌اند. روحیه تفاهم و تعامل وی در سطح بالایی است.
مقدسی: من برای رأی نمایندگان دوره نهم ارزش قائلم، اما اگر سلطانی فر در آن زمان رأی آورده بود حال‌وروز ما این نبود.
سلحشوری: زنان ما از نبود ورزش در زندگی‌شان در رنج هستند. سیاسیون دنیا را به جنگ می‌کشانند و ورزشکاران دنیا را به صلح و دوستی می‌کشانند. این ویژگی آقای سلطانی است.
سلطانی فر چه گفت؟
با آگاهی از چالش‌های حوزه جوانان آمادگی تصدی وزارت ورزش و جوانان رادارم/ بر اساس عهدی که با نمایندگان دارم و اتکایی که به کمک شما می‌کنم آماده‌ام با درایت و متانت، صلابت، اعتدال و انصاف نسبت به جلب همکاری قوای کشور، مدیران گوناگون، سازمان‌های مردم‌نهاد، علمای حوزه علمیه، اساتید دانشگاهی و کارشناسان مدیریت راهبردی در 3 سطح به کار بگیرم./ مشارکت جدی تمام دستگاه‌ها و به کار گرفتن همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان برای ارتقاء اعتمادبه‌نفس جوان ایرانی و مسئولیت‌پذیری او به کار بسته خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *