سایت خبری پیام ما آنلاین | مدیر کل امور اجتماعی استانداری در بازدید از بازار دوره قاجاریه: ساکنان محله قلعه محمود احساس نا امنی می کنند

مدیر کل امور اجتماعی استانداری در بازدید از بازار دوره قاجاریه: ساکنان محله قلعه محمود احساس نا امنی می کنند





۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۰۹

مدیر کل امور اجتماعی استانداری در بازدید از بازار دوره قاجاریه:
ساکنان محله قلعه محمود احساس نا امنی می کنند

یکی از بزرگ ترین خوش بختی های یک ملت این است که پیشینه ای درخشان داشته باشد. پیشینه ای که بتواند به آن افتخار کند. حال فرهنگی باشد یا اقتصادی یا هر چیز دیگر.
اما همه این حوادث و افتخارات باید در بستر زمان و مکان روی دهد. زمان که به سرعت برق و باد می گذرد و انسان، تنها قادر است که از مکان هایی که تاریخ در آن جریان داشته حفاظت کند.
حفاظت از مکان های تاریخی هم عزمی ملی می طلبد. اما برای رسیدن به این عزم ملی هم ملت و هم بخش های مختلف دولت باید دست در دست هم دهند به مهر تا کاری از پیش برود. اما مثل این که برای رسیدن به این اتحاد کار زیادی لازم است.
26 مرداد گذشته گزارشی از بازار قلعه محمود، تحت عنوان«مرگ تدریجی یک بازار» در روزنامه پیام ما منتشر شد. در این گزارش وضعیت اسفناک بازار، خلوتی و بی رونقی، ساکنان غیر ایرانی، پاتوق بودن برای آدم های ناحسابی و هر آن چه که برای مرگ تدریجی یک بازار مورد نیاز است در آن آمده بود.
اما دیروز که برای تهیه گزارشی در اطراف بازار قلعه محمود بودم، رفت و آمد گروهی از مسوولان توجهم را جلب کرد. سرهنگ علی رضا پریور(معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان) و زهرا موسی پور(مدیرکل امور اجتماعی استانداری) و جمعی از همراهان در حال بازدید از بخش های مختلف بازار قلعه محمود بودند. به سرعت به آن ها پیوستم. صحبت از سامان دهی به بازار تاریخی بود. ساکنان اطراف بازار قلعه محمود نیز فرصت را غنیمت شمرده و درخواست های خود مبنی بر تأمین امنیت، رونق و بازسازی بازار را مطرح می کردند.
پریور و موسی پور که هر دو نفر، واژه اجتماعی در عنوان حقوقی شان قرار دارد متفق القول گفتند که برای بررسی تبعات اجتماعی عدم رسیدگی به این بازار تاریخی شهر به این محل آمده اند. این که مسوولان اجتماعی شهر برای بررسی چنین موضوع مهمی به تحقیق میدانی بپردازند جای بسی خرسندی دارد. اما این که یک محوطه تاریخی که در مرکز شهر هم قرار دارد، آن قدر پرت افتاده باشد که به یک تهدید اجتماعی بدل شده باشد تأسف آور است.
بانوی میان سالی از اهالی محل مسوولان را صدا زد و از وضعیت نا به سامان و ترسناک بازار حضور معتادان سخن گفت.
منتظری یکی از ساکنان محله قلعه محمود در گفت و گو با پیام ما وضعیت بازار را بسیار نا به هنجار توصیف کرد و گفت:«این جا محل رفت و آمد معتادهاست. شب و روز زیر این بازار فقط معتاد است که می آید و می رود. اصلا کسی جرأت عبور از بازار را ندارد. معتادها دیوار مغازه های مردم را سوراخ کرده و برای خواب و مصرف مواد مخدر داخل مغازه رفته اند.»
سپس به مغازه ای اشاره کرد و ادامه داد:«سه بار این مغازه را آتش زده اند. از آتش نشانی آمدند و آتش را خاموش کردند. امنیت و آرامش را از این محل گرفته اند. بازار هم بسیار تاریک و بدون حتی یک لامپ است. اصلاً امکان عبور از بازار برای مردم وجود ندارد. از مسوولان استدعا داریم معتادان را از بازار جمع کنند. این ها هر مغازه ای را ببینند درب را باز می کنند و در آن می خوابند و نا امنی ایجاد می کنند.»
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت:«تبعات اجتماعی این مکان باید بررسی شود. ما هم به همین منظور این جا هستیم. فی البداهه نمی توانم چیزی بگویم. صبر کنید تا با مسوولان و کارشناسان مربوطه صحبت شود.»
اما مدیر کل امور اجتماعی استانداری درباره دلیل حضور خود در بازار قلعه محمود ابراز داشت:«مردم مرتباً مکاتباتی داشته اند. حتی تصاویری هم فرستاده اند. فردا (چهارشنبه) کارگروه اجتماعی در همین زمینه تشکیل جلسه خواهد داد. امیدوارم مسائل با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان، اداره کل اوقاف، برق منطقه ای و استانداری اتفاق تصمیمی اتخاد شود که فضای بازار از این وضع در بیاید.»
موسی پور در خصوص نحوه کاربری بازار قلعه محمود گفت:«طبق توافقاتی که انجام گرفته، بازار تاریخی قلعه محمود به بازارچه گیاه دارویی تغییر کاربری داده است. امیدوارم با ارتباطی که با معاونت عمرانی استانداری هم که گرفته می شود، قضیه بازسازی هم دنبال شود. اما ورود بنده به قضیه به خاطر دغدغه آسیب های اجتماعی است که این منطقه را تهدید می کند. ساکنان این منطقه مشکلات و نگرانی هایی دارند. احساس عدم امنیت می کنند.»
مدیر کل امور اجتماعی استانداری عملکرد و همکاری اداره کل اوقاف را مطلوب ارزیابی کرد و افزود:«عملکرد اداره کل اوقاف در بسیاری از اماکن تاریخی مانند باغ فتح آباد، خانه حاج آقاعلی و دیگر مکان ها قابل قبول بوده است. امیدواریم در این منطقه هم اوقاف با سرعت همکاری کند. ما در همکاری اوقاف شک نداریم؛ اما انتظار داریم که سرعت هماهنگی را بیش تر کند.»
موسی پور؛ زمان سامان یابی بازار تاریخی قلعه محمود را نامشخص دانست و ادامه داد:«طبیعتا ما نمی توانیم زمان بندی کنیم. چون بخش های مختلفی متولی امر هستند. بحث های مختلفی از جمله ریالی و اعتباری مطرح است. ان شا الله کار را شروع خواهیم کرد. اما این که جدول زمان بندی بدهیم که مثلا این پروژه ظرف یک سال یا یک سال و نیم به سرانجام می رسد را نمی توانم تضمین کنم. اجازه بدهید بتوانیم ارتباط با شرکای مختلفی که در این جا منافعی دارند برگزار کنیم بعداً خبر خواهیم داد.»
پریور و موسی پور از گرمابه تاریخی «عجمی» واقع در حاشیه بازار قلعه محمود نیز بازدید کردند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *