پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت به روایت رییس کل بانک مرکزی: کنترل تورم، ثبات نرخ ارز و آرامش اقتصادی

مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت به روایت رییس کل بانک مرکزی: کنترل تورم، ثبات نرخ ارز و آرامش اقتصادی





۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۵۳

مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت به روایت رییس کل بانک مرکزی:
کنترل تورم، ثبات نرخ ارز و آرامش اقتصادی

برخی در فاصله هشت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 96 اگر چه سعی در القای ناکارآمدی اقتصادی دولت دارند، رییس کل بانک مرکزی اما با مقایسه وضعیت اقتصاد کشور در دولت یازدهم با دولت دهم به مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید اشاره کرد.
«در سال‌های 90 تا 92 نرخ ارز از صبح تا عصر تغییر می‌کرد و دلالی رواج یافته بود.» شاید این شاه‌بیت صحبت‌های ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی کشور در کرمان باشد. او که روز گذشته در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان حاضرشده بود، بدون اینکه به انتقادات گسترده از دولت توسط برخی جریانات سیاسی اشاره کند، با برشمردن دستاوردهای مهم دولت و همچنین مقایسه با شرایط اقتصادی در دولت گذشته، سعی کرد جواب منتقدان را بدهد. منتقدانی که معتقدند دولت دستاورد چندانی در حوزه اقتصاد نداشته است.
آرامش اقتصادی
و پایان دلالی
سیف اولین دستاورد بزرگ دولت در اقتصاد را «آرامش اقتصادی» دانست. او بابیان اینکه یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی، ثبات اقتصادی است، سرمایه‌گذاری را منوط به پیش‌بینی شرایط آینده دانست و گفت: «ظرفیت توسعه با پیش‌بینی شرایط اقتصادی آینده ارتباط مستقیم دارد. یک سرمایه‌گذار باید بداند پروژه‌ای را که شروع کرده و سه سال دیگر تمام می‌شود، در آن زمان اقتصاد کشور در چه شرایطی است. اگر هرروز در اقتصاد اتفاق جدیدی رخ دهد، قابلیت پیش‌بینی از بین می‌رود و دلالی رواج پیدا می‌کند.» رییس کل بانک مرکزی سپس به سال‌های پایانی دولت دهم اشاره کرد: «در سال‌های 90 تا 92 وضعیت اقتصاد همین‌گونه بود که قابلیت پیش‌بینی وجود نداشت. نرخ ارز روزانه تغییر می‌کرد. نرخ ارز صبح و عصر تفاوت داشت. روز بعد یک اتفاق دیگری می‌افتاد. کسی نمی‌توانست بفهمد چه قرار است رخ دهد. در این شرایط سرمایه‌گذاران به لاک خود می‌روند. یک عده‌ای هم به سمت استفاده از موقعیت و کسب و درآمدهای بادآورده و بی‌حساب‌ و کتاب می‌روند. هیچ ارزش‌افزوده و خلق ارزشی پیش نمی‌آید. چراکه شرایط طوری است که کارهای دلالی رواج پیدا می‌کند.» وی افزود: «الان آرامشی در اقتصاد پیش‌آمده است و می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد. در فضای گذشته این کار امکان‌پذیر نبود.» از دید سیف، از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم، آرامش اقتصادی است که «عظمت برجام و دستاوردها و تلاش دولت در صحنه بین‌المللی نباید باعث فراموشی این دستاورد بزرگ شود.»
تورم را کنترل نمی‌کردیم وضع خیلی بد می‌شد
رییس کل بانک مرکزی دیگر دستاورد مهم دولت را «کنترل تورم» دانست. سیف گفت امروز به تورم تک‌رقمی رسیدیم. او به این انتقاد اشاره کرد که می‌گویند «دولت از رکود غفلت کرده و فقط بر روی کاهش تورم متمرکزشده است» و گفت: «اگر ما تورم را کنترل نمی‌کردیم، وضع مردم خیلی بد می‌شد. دستاورد تورم تک‌رقمی، آرامش اقتصادی است. کنترل تورم، باعث آرامش اقتصادی شده و روند مناسبی در رشد اقتصادی آینده کشور به وجود آمده است.» وی با اشاره به رشد 30 درصدی معاملات مسکن در مرداد 95 نسبت به مرداد 94، اظهار امیدواری کرد که بازار مسکن هم رونق یابد. سیف هشدار داد «آثار بی‌مبالاتی در افزایش نقدینگی، تورم را مجدداً بالا می‌برد.» به اعتقاد وی، در دولت یازدهم، بهترین جهت‌گیری اقتصادی در رابطه با رکود، تورم، نقدینگی و نرخ ارز اتخاذشده است.
کنار نیامدن با واقعیت‌ها نرخ ارز را افزایش داد
سومین دستاورد مهم دولت در اقتصاد از نگاه سیف، کنترل نرخ ارز بود. او بابیان اینکه در حال حاضر نرخ دلار در نقطه اپتیمم قرار دارد، کاهش آن منجر به افزایش واردات و کاهش صادرات و افزایش آن تولید را دچار مشکل می‌کند، اظهار کرد: « سال 91 دولت وقت تصمیم گرفت نرخ ارز را یکسان‌سازی کند. ما موفق‌ترین یکسان‌سازی نرخ ارز پس از انقلاب را در اوایل دهه هشتاد انجام دادیم اما کنار نیامدن با واقعیت‌ها باعث شد با مشکل مواجه شویم. چند سال فشار آوردند که نرخ ارز تغییر نکند و سال 91 نرخ ارز به انفجار رسید. درحالی‌که از سال 80 تا 84 کار طبیعی جلو آمد. 700 تومان نرخ دلار به 1000 تومان رسید و بازار دچار شوک نشد. اما بعد به بانک مرکزی فشار غیرمنطقی وارد شد تا نرخ ارز اصلاً بالا نرود. در طول یک سال و نیم بانک مرکزی مجبور شد 22 میلیارد دلار با نرخ 1200 تومان وارد بازار کند درحالی‌که نرخ دلار در بازار آزاد 1700 بود. همین شد که به‌یک‌باره نرخ دلار به 3900 تومان رسید.» رییس کل بانک مرکزی به ثبات نرخ ارز در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت که از «شوک‌های ناگهانی» جلوگیری شده است. وی جلوگیری از نوسانات نرخ ارزهای خارجی در کنار برجام را زمینه‌ساز اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی دانست.
دستاوردهای برجام
برای اقتصاد
سیف به آثار اقتصادی برجام هم اشاره کرد. او دو برابر شدن صادرات نفت، شروع رشد اقتصادی و باز شدن ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: «قبلاً تسویه‌حساب در رابطه با مبادلات تجاری کشور در یک بازار سیاه پرهزینه و پرخطری انجام می‌شد. کاسبان تحریم 15 درصد هزینه تجارت بین‌المللی خارجی ما را افزایش می‌دادند. چون نمی‌توانستیم از روش‌های شفاف، امن و معمول استفاده کنیم.»

45 درصد دارایی‌های نظام بانکی غیرقابل استفاده است
رییس کل بانک مرکزی کشور درباره مشکلات نظام بانکی کشور و چند مسئله دیگر هم صحبت کرد که در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را می‌توانید بخوانید:
45 درصد دارایی‌های نظام بانکی غیرقابل استفاده است. یک‌سوم این دارایی‌ها به مطالبات از دولت اختصاص دارد. مطالباتی که مربوط به دولت یازدهم نیست. یک‌سوم دیگر به مطالبات از اشخاص و بخش خصوصی برمی‌گردد که از 15.2 درصد در ابتدای دولت یازدهم به 11.3 درصد رسیده است. این مقدار در کشورهای توسعه‌یافته دو تا پنج درصد است. بخش دیگر این دارایی‌ها هم غیرمالی است. مثلاً دولت به‌جای تسویه‌حساب، ملک داده است و یا برخی مدیران بانک‌ها اقدام به خرید واحد تولیدی کرده‌اند.
تلاش بانک مرکزی در دولت یازدهم جلوگیری از هدر رفت تسهیلات بانکی است. آقای جهانگیری گفتند بانک حق ندارد به واحدی تسهیلات دهد که تردید دارد بتواند تسهیلات را پس دهد. این یعنی استفاده بهینه از تسهیلات بانکی.
پیش‌بینی می‌کنیم در سال 95 حداقل 460 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهیم.
در دولت تدبیر و امید تسهیلات سرمایه در گردش از زیر 50 درصد به بالای 60 درصد در سال 93 رسید. به همین دلیل در سال 93 بعد از 8 فصل پیاپی رشد منفی اقتصاد، رشد مثبت سه‌درصدی داشتیم.‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *