پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:

الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری





الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۳

معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اسناد الکترونیک را خدشه ناپذیر دانست و گفت: افزایش آگاهی عمومی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در توفیق اسناد الکترونیک موثر است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، چیزی از قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با وجود کش و قوس های فراوان نگذشته بود که موضوع الکترونیکی کردن اسناد تک برگ مورد توجه قرار گرفت چنانچه حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک درجلسه شورای عالی قوه قضاییه روز دوشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که از ابتدای هفته قوه قضاییه (آغاز تیرماه)، تمام اسناد صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی و دارای کد امنیتی خواهند بود؛ بدین معنا که از آن زمان به بعد، دیگر سند تک برگ به متقاضیان ارائه نخواهد شد؛ با این اقدام، عملاً بحث جعل سند نیز منتفی خواهد شد.

پس از رونمایی سند مالکیت الکترونیک در دوم تیرماه سال جاری مصادف با آغاز هفته قوه قضاییه در خواست های جدید در سامانه جامع املاک ثبت و درنتیجه اسناد به صورت الکترونیک صادر می شود.

 از این پس الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف و از زمانی که نسخه الکترونیکی سند صادر می‌شود مالک سند از طریق پیامک از صدور سند الکترونیک آگاه می‌شود و از طریق اپلیکیشن کاتب می‌تواند در بخش اسناد الکترونیک مشخصات کامل سندی که صادر شده است را مشاهده کند.

در همین رابطه بهرام حسن‌زاده معاون سازمان ثبت در مورد مزایای الکترونیک شدن اسناد با بیان اینکه در بحث الزام به ثبت رسمی اسناد مرحله بلوغ تقویم سند از ثبت سنتی به ثبت الکترونیک گذر کرده است، گفت: در قانون مدنی و قوانین ثبتی بسیاری بر این باور بودند که سند حتماً باید نوشته شده باشد، از این رو در بحث کتابت مشکلات زیادی همچون تغییر تاریخ، تغییر محتوا، تغییر متعامدین بسیار مطرح می‌شد.

معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد یکی از ویژگی‌های سند الکترونیک گفت: مهمترین ویژگی سند الکترونیک آن است که بر مبنای چند اصل قانونی که مهمترین آن بحث خدشه ناپذیری است بنا شده است، خدشه ناپذیری یعنی اینکه شما نمی‌توانید محتوا و مندرجات سند را تغییر دهید. در اسناد الکترونیکی امضاها الکترونیک هستند از این رو قابلیت جعل را نخواهند داشت از سوی دیگر وقتی سند الکترونیک باشد دفاتر ثبت نیز الکترونیک خواهند شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر