پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیر کارخانه تعطیل شده «ویس» جیرفت: نگفتم مسئولان دولتی در تعطیلی کارخانه نقش داشتند انتشار مصاحبه دروغین برای تخریب دولت

مدیر کارخانه تعطیل شده «ویس» جیرفت: نگفتم مسئولان دولتی در تعطیلی کارخانه نقش داشتند انتشار مصاحبه دروغین برای تخریب دولت





۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۰

مدیر کارخانه تعطیل شده «ویس» جیرفت: نگفتم مسئولان دولتی در تعطیلی کارخانه نقش داشتند
انتشار مصاحبه دروغین برای تخریب دولت

برخی رسانه‌ها در حالی در روزهای گذشته، مصاحبه‌ای تماماً انتقادی از دولت تدبیر و امید را به نقل از مالک کارخانه تولید رب گوجه «ویس» جیرفت در رابطه با تعطیلی این کارخانه نشر کرده‌اند که مالک این کارخانه این صحبت‌ها را تکذیب می‌کند.
در فاصله کمتر از 10 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 96، انتقاد از دولت اوج گرفته و برخی در هر ماجرایی به دنبال پیدا کردن بهانه برای انتقاد از دولت می‌گردند. به قول علی شکوهی، یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی، «برخی برای انتقاد و تخریب «نذر» کرده‌اند.» نذری که تمام‌شدنی نیست. یک روز ماجرای حقوق‌های نجومی پیش می‌آید که اگرچه از دولت قبل به ارث رسیده و دولت فعلی سریعاً آستین همت برای برخورد با اهمال‌کاری در سال‌های اخیر را بالا زد، اما حسن روحانی تنها مقصر ماجرا جلوه داده می‌شود.جالب اینجاست که همین منتقدان سرسخت دولت در ماجرای فیش‌های نجومی، به‌سادگی از «املاک نجومی» یک سازمان می‌گذرند و به روی خود نمی‌آورند. یک روز دیگر تعطیل شدن یک کارخانه قدیمی، بهانه انتقاد از دولت می‌شود، درحالی‌که مسبب اصلی این اتفاق دولت احمدی‌نژاد بوده. بازهم منتقدان ترجیح می‌دهند که کاری به گذشته‌ها نداشته باشند و دولت را مقصر جلوه دهند. در کرمان هم اخیراً ماجرای مشابهی با کارخانه «ارج» رخ‌داده است و بدون اینکه دولت تقصیر داشته باشد، مقصر جلوه داده می‌شود.
انتقاد از دولت تدبیر و امید
«کارخانه ویس تعطیل شد و 180 کارگر بیکار شدند.» این گوشه‌ای از مصاحبه مفصلی است که سایت «کارگران کرمان» به نقل از محمود سالاری، مدیر کارخانه رب گوجه «ویس» جیرفت منتشر کرده است. در این مصاحبه که در سایت‌ «دقیانوس» (در جیرفت) و شبکه «اطلاع‌رسانی راه دانا» (از رسانه‌های منتقد دولت) بازنشر شده، تمام تقصیر تعطیل شدن این کارخانه به گردن دولت انداخته‌ شده است. سایت کارگران کرمان در بخشی از این مصاحبه از قول سالاری نوشته: «مسئولین از ما خواستند که در این کارخانه راکد سرمایه‌گذاری کنیم و قول حمایت همه‌جانبه را به ما دادند اما دریغ از عمل به یک قول و حمایت کوچک از سوی همین مسئولینی که ما را برای سرمایه‌گذاری ترغیب نموده بودند. با تشویق‌ها و قول مساعد مسئولین برای سرمایه‌گذاری اقدام کردم و حدود ۴ میلیارد تومان را صرف خرید این واحد تولیدی نمودم و حدود یک میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان را هم برای احیاء خطوط تولید این واحد هزینه کردم لذا فعالیت رسمی کارخانه را با یک خط تولید در واحد تولید خیار شور با جذب ۳۰ کارگر آغاز کردیم و در ادامه با خط تولید تن ماهی تعداد کارگران خود را به ۱۸۰ نفر ارتقا دادیم.» در بخش دیگری هم آمده: «حمایتی از تولیدکننده نمی‌شود، چطور {تولیدکننده} می‌تواند به تولید علاقه‌مند و دلگرم باشد لذا در حال حاضر اگر یک تسهیلات ۵ میلیاردی برای این واحد تولیدی اختصاص داده شود این کارخانه دوباره سرپا خواهد شد و به‌جای ۱۸۰ نفر کارگر برای ۱۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد.» در این مصاحبه همچنین مدیر این کارخانه به‌شدت از همکاری نکردن بانک صنعت و معدن انتقاد کرده است.
تکذیب انتقاد از مسئولان دولتی
مدیر کارخانه «ویس» در رابطه با این مصاحبه به «پیام ما» گفت: «من به‌هیچ‌عنوان علیه مسئولان دولتی صحبت نکرده‌ام.» محمود سالاری افزود: «یک خانمی به من زنگ زد و خود را خبرنگار صداوسیما معرفی کرد. از من پرسید چرا کارخانه تعطیل‌شده. من هم گفتم عدم همکاری بانک صنعت و معدن باعث شده ما به مشکل بخوریم. حتی از من پرسید که آیا سازمان صنعت و معدن جنوب هم نقش داشته که من کاملاً از این سازمان دفاع کردم. گفتم که با کمک این سازمان از وزارت خانه نامه گرفتیم که بانک صنعت و معدن به ما تسهیلات دهد.» او در واکنش به «دریغ از عمل به یک قول و حمایت کوچک از سوی همین مسئولینی که ما را برای سرمایه‌گذاری ترغیب نموده بودند» که از زبان وی نقل‌شده بود، اظهار کرد: «به صحبت‌های من شاخ و برگ دادند. من این حرف‌ها را نزدم. اگر زدم، صدای ضبط‌شده من را بیاورند. من فقط همان صدا را قبول دارم. من در این مصاحبه از عملکرد سازمان صنعت و معدن جنوب دفاع و از عملکرد بانک صنعت و معدن انتقاد کردم. به‌هیچ‌عنوان از دولت انتقاد نکردم.»
همکاری فرمانداری و صنعت و معدن با کارخانه
از طرف دیگر پیگیری‌های ما نشان می‌دهد مسئولان دولتی در جنوب کرمان با این کارخانه همکاری داشته‌اند. فرماندار جیرفت در این خصوص به «پیام ما» گفت: «کارخانه «ویس» از کارخانه‌های قدیمی شهرستان جیرفت است که تجهیزات فرسوده‌ای دارد. دولت در رابطه با این کارخانه و دیگر کارخانه‌های راکد نه‌تنها قصوری نکرده بلکه با تشکیل کمیته رفع موانع تولید، سعی در رفع مشکلات داشته است. در این زمینه کارخانه ویس هم جزو کارخانه‌هایی بود که به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی‌شده بود اما مشکلاتی در این زمینه پیش آمد و موفق به دریافت تسهیلات نشدند.» وی اضافه کرد: «کارخانه در حال حاضر در شرف دریافت سه میلیارد تسهیلات از بانک کشاورزی است که ابن مهم هم با حمایت دولت صورت گرفته است.» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان هم در این رابطه گفت: «در بحث فعال کردن کارخانه‌های راکد، انتهای سال 92 این کارخانه به آقای سالاری واگذار شد. بدهی‌هایی از قبل این کارخانه داشت و مدیریت جدید بدهی‌ها را قبول کرد و چند قسط را پرداخت اما بعد به مشکل خورد.»
محمود اسکندری نسب افزود: «ما برای حل مشکل با بانک صنعت و معدن رایزنی کردیم که به این کارخانه تسهیلات داده شود اما این بانک به علت بدهی‌های قبلی این کار را انجام نمی‌داد. در این رابطه من با معاون وزیر صحبت کردم و ایشان به این بانک در استان نامه نوشت اما بازهم کار انجام نشد.» وی اضافه کرد: «در کمیته رفع موانع تولید هم مشکلات این کارخانه بررسی شد و در حال حاضر به بانک کشاورزی معرفی‌شده و قرار شده 3.5 میلیارد تسهیلات داده شود.» اسکندری نسب تأکید کرد که کوتاهی از سوی دولت در رابطه با کارخانه «ویس» صورت نگرفته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

هنر مخمل‌بافی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مراسم بزرگداشت «حکمت‌الله ملاصالحی»، باستان‌شناس پیشکسوت برگزار شد

نگهبان باستان‌شناسی ایران

آب کپرهای «زرآباد» را برد

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد، اما مردم می‌گویند کافی نیست

آب کپرهای «زرآباد» را برد

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

«گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت

«گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت

ریزش بخشی از دیوار مرمت‌شده شهر تاریخی «بلقیس»

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین خبر داد

ریزش بخشی از دیوار مرمت‌شده شهر تاریخی «بلقیس»

برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»

برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *