پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر روزنامه های دیروز از داود رشیدی تا جنجال بر سر کنسرت ها

مروری بر روزنامه های دیروز از داود رشیدی تا جنجال بر سر کنسرت ها





۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۰۳

مروری بر روزنامه های دیروز
از داود رشیدی تا جنجال بر سر کنسرت ها
بیشتر روزنامه های صبح دیروز با عکس هایی در صفحه نخست خود، درگذشت داود رشیدی، هنرپیشه سینما را در کانون توجه قرار دادند. روزنامه شهروند در همین رابطه در گزارشی با تیتر «آمدم، دیدم، رفتم» نوشت: «برای درک جایگاهش کافی است کمال‌الملک، گل‌های داودی، بی‌بی چلچله، خط آتش، هزاردستان، امام‌علی، گل پامچال، ولایت عشق و… را مرور کنیم و به منظره حک‌شده در چشم ذهن خیره شویم. تابستان گرم امسال با مرگ او تلخ شد. داوود رشیدی که پرویز پرستویی او را یکی از پنج تن سینمای ایران می‌دانست پیش از آن‌که آرزوی دوست و هم‌دوره‌ای‌اش، استاد علی نصیریان برآورده شود از دنیا رفت. همین چند روز پیش بود که استاد نصیریان با حضور در برنامه «خندوانه» آرزو کرده بود فیلمی با حضور عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، داوود رشیدی و خودش ساخته شود و رامبد جوان هم قول داده بود این کار با همکاری او و دوستانش به ثمر بنشیند، اما دیگر نیازی به انتظار نیست. این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. در روزهایی که داوود رشیدی، هنرمند شناخته‌شده کشورمان زنده بود، با همسر مهربانش احترام برومند قراری گذاشتم برای دیدار و گفت‌وگو. همان روزها هم برای پاسخ گفتن به بسیاری از سوالات خانم برومند، استاد را یاری می‌کرد.»
حامیان و مخالفان برگزاری کنسرت
موضوع لغو کنسرت ها و صف آرایی مخالفان و موافقان از دیگر موضوعات مهم دیروز بوده است. روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «حامیان علم‌الهدی به خیابان آمدند»، با اشاره به صف‌آرایی مخالفان کنسرت در برابر دولت نوشت: «برگزاری یا عدم برگزاری، مسأله این است. ماجرای کنسرت‌ها ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است. دولت اعلام کرده است به‌هیچ‌عنوان عقب‌نشینی نمی‌کند، از آن سو مخالفان هم ایستادگی می‌کنند. بلافاصله دو روز بعد از انتقاد ریاست‌جمهوری به لغو کنسرت‌ها و هشدار به وزیر ارشاد خود برای رعایت قانون، جمعی از مردم یزد و مشهد در اقدامی واکنشی، تجمع برگزار و بیانیه اعتراضی صادر کردند. حسن روحانی چند روز پیش با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده درباره برگزاری کنسرت‌ها در کشور گفته بود: «یک جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود، مجلس قانون‌گذاری شکل می‌گیرد درحالی‌که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نیز نباید تبعیت کند چراکه وزیر باید تابع قانون باشد». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیروز گفت: «عامل اصلی لغو کنسرت‌ها در مشهد مقدس، امام‌جمعه این شهر است که اجازه نمی‌دهد حتی کنسرت‌های سنتی و محلی نیز برگزار شود».
یزد به راه مشهد می‌رود
«خواست عده‌ای در برگزار نشدن کنسرت در شهرشان تبدیل به دومینویی شده که به برخی شهرهای دیگر هم سرایت کرده است. تاجایی‌که پنجشنبه، عده‌ای با تجمع مقابل سالن برگزاری کنسرت شهرام ناظری در شهر تفت استان یزد، به دنبال این بودند مانع حضور تماشاگران شوند. طبق برنامه قرار بود کنسرت ساعت هشت با مجوزهای لازم برگزار شود؛ اما عده‌ای با تجمع مقابل سالن کنسرت، با اقامه نماز قصد داشتند مانع برگزاری این کنسرت شوند. اگرچه درنهایت با تدابیری، کنسرت برگزار شد. اوایل خرداد امسال هم کنسرت مازیار فلاحی در یزد لغو شد. برخی رسانه‌ها تجمع تعدادی موتورسوار با حالتی تهدیدآمیز در فرودگاه را دلیل بازگشت مازیار فلاحی به تهران و لغو این کنسرت دانسته‌ بودند. کنسرت موسیقی ایرانی با صدای وحید تاج هم چندی قبل در یزد با اقدام نیروهای خودسر مواجه شد و درحالی‌که نوازندگان روی صحنه می‌نواختند، این خواننده اجازه رفتن روی صحنه را پیدا نکرد.»
زنگنه تهدید کرد
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «زنگنه: نامتان را می‌گویم »با اشاره به این جمله وزیر نفت که برخی تلاش دارند در کشور سرمایه‌گذاری نشود، اگر لازم باشد نامشان و اینکه از کجا دستور می‌گیرند را اعلام می‌کنم، نوشت: «زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش «اعتماد» که درباره پرونده‌های مشابه با بابک زنجانی در وزارت نفت پرسید، با اشاره به پرونده‌های متعدد سوءاستفاده در دولت گذشته توضیح داد: پرونده‌ای در وزارت نفت گم نشده و موضوع‌هایی مانند بابک زنجانی، موضوع خرید دکل و خریدهای مشابه را دنبال می‌کنیم. بحث مربوط به هزینه سه هزار میلیارد ریالی برای خرید که هنوز بازپس گرفته نشده است هم پیگیری می‌شود. از زنگنه درباره جزییات این تخلف‌ها پرسیده شد و او گفت: برای نمونه می‌توان به پرونده بابک زنجانی، خرید دکل از چین و گم شدن آن و غیره اشاره کرد که به قوه قضاییه ارسال شده است. یکی از پرونده‌های موجود در این زمینه مربوط به فروش قیر بوده است که ارزش آن معادل ۳۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد اما باوجود پیگیری‌های ما پولی به خزانه دولت پرداخت نشده است و نمی‌توان همه تخلفات گذشته را فساد نامید؛ چراکه بسیاری از آنها بی‌انضباطی بوده است که زمینه‌ساز فساد شدند و همین عامل سبب شد تا امروز وزارت نفت بیش از ۵۰ میلیارد دلار بدهکار باشد که حاصل پرداختی‌های بی‌حساب و کتاب در فاصله زمانی کوتاه گذشته بوده است؛ چرا که در گذشته بدون هیچ اصولی به پیمانکاران بهای کاری را که انجام نداده‌اند پرداخت می‌کردند. مثلا به پیمانکاری که ۶۰درصد در پروژه‌اش پیشرفت داشت ۹۰درصد پرداختی انجام شده بود؛ این باعث می‌شد انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشته باشد و همین بی‌انضباطی‌ها باعث شد برخی پول‌ها را بخورند و از شرایط تحریم استفاده کنند. در پرونده نفتکش‌ها هم از آنجا که پول نفتکش و کشتی خریداری شده از پول نفت تامین شده بود. هم‌اکنون از شرکت نفتکش‌ها طلبکاریم که البته بدهی ما به این شرکت هم از این پرونده جدا است. زنگنه درباره ماجرای گم شدن نفتکش‌ها در دولت گذشته هم گفت: این ماجرا در نتیجه تحریم بوده است؛ یک فرد یونانی قرار بود نفتکش‌ها را برای ما و به نام خودش خریداری کند که پول‌ها را تحویل گرفته اما مشکلاتی در تحویل تعدادی از نفتکش‌ها بروز کرده اما وی پول ما را هم پس نداده است. خوشبختانه با ترفندهایی به تازگی این شخص به ایران آورده و بازداشت شده است. گرچه فرد یونانی سرمایه‌گذار مدعی شده بود گناهی نداشته و در زمان خرید نفتکش‌ها در لیست تحریم‌های امریکا قرار داشته است اما بالاخره بخشی از پول‌ها را برده و مرتکب تخلف شده بود. وزیر نفت درباره خسارت‌های ناشی از تاخیر در امضای قراردادهای جدید نفتی و برداشت از میدان‌های مشترک گفت: به عنوان نمونه تاکنون یک هزار میلیارد مترمکعب از پارس جنوبی گاز برداشت کرده‌ایم در حالی که قطر دو هزار و ۴۰۰ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان برده است که ارزش آن حدود ۳۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. هر چند تا پایان امسال با راه‌اندازی فازهای جدید تولید ایران و قطر برابر می‌شود اما برداشتی که این در گذشته از این میدان کرده است، هیچگاه قابل جبران نخواهد بود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

این جامعه پر از سؤال است

گزارش سخنرانی «محمدجواد غلامرضاکاشی» دربارهٔ لزوم بازتعریف مفاهیم جامعهٔ مدنی

این جامعه پر از سؤال است

سیل، بلای جان تاریخ

با نگاهی به تجربه‌های تخریب ناشی از سیلاب در کشورهای مختلف

سیل، بلای جان تاریخ

میانکاله روی خط بحران

محیطبانان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله جلوی ورود مصالح غیرمجاز به منطقه را گرفتند

میانکاله روی خط بحران

سردار رادان: حجاب موضوعی کاملا فرهنگی است

در تجمع روحانیون قم در دفاع از «طرح نور» چه گذشت؟

سردار رادان: حجاب موضوعی کاملا فرهنگی است

گرفتاری بیش از ۲۶۰۰ نفر از در سیل

گرفتاری بیش از ۲۶۰۰ نفر از در سیل

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

هنر مخمل‌بافی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مراسم بزرگداشت «حکمت‌الله ملاصالحی»، باستان‌شناس پیشکسوت برگزار شد

نگهبان باستان‌شناسی ایران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *