پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جمعی از مهاجران استان به رهبر انقلاب نامه نوشتند گلایه از تبعیض در ثبت‌نام دانش آموزان مهاجر

جمعی از مهاجران استان به رهبر انقلاب نامه نوشتند گلایه از تبعیض در ثبت‌نام دانش آموزان مهاجر





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۰۳

جمعی از مهاجران استان به رهبر انقلاب نامه نوشتند
گلایه از تبعیض
در ثبت‌نام دانش آموزان مهاجر

پیام ما- جمعی از مهاجران افغانستانی ساکن استان کرمان با نوشتن نامه به رهبر انقلاب، اعتراض خود را به عملکرد آموزش‌وپرورش و مسئولان استان نشان دادند. این مهاجران می‌گویند که آموزش‌وپرورش استان کرمان در چهارم مردادماه 95 مصوبه‌ای تصویب کرده که بر اساس آن دانش آموزان غیر ایرانی ملزم به پرداخت شهریه هستند و از ثبت‌نام این دانش آموزان تا زمان پرداخت کامل این وجوه خودداری می‌کند. نویسندگان نامه سپس به مصوبه‌ای از هیئت‌وزیران اشاره‌کرده‌اند که در آن به برابری دانش‌آموزان افغانستانی و ایرانی تا سطح دیپلم در پرداخت شهریه تأکید شده است. جمعی از دانشجویان، فرهنگیان، طلاب، سربازان مدافع حرم و فعالین جامعه مهاجر افغانستانی در استان کرمان که این نامه {منتشرشده در خبرگزاری فارس}را امضا کردند اعتقاددارند در استان کرمان، مهاجران افغانستانی از سوی مسئولان استانی و آموزش‌وپرورش در تنگنا قرار دارند و به این سخن رهبری اشاره‌کرده‌اند که «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.» و در پایان آورده‌اند: «ما امیدواریم که با عنایت و توجه حضرت‌عالی، این مانع برای فرزندان مهاجران برداشته شود.»
موضع مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان
در حالی مهاجران افغانستانی ساکن کرمان با نوشتن نامه‌ای به رهبری، از عملکرد آموزش‌وپرورش استان کرمان گله کرده‌اند که چندی پیش مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان تأکید کرد که «مدارس دولتی کرمان حق دریافت کمک‌هزینه از دانش‌آموزان افغانستانی را ندارند.» محمد محسن بیگی 13 مردادماه سال جاری به خبرگزاری فارس گفت که هزینه بیمه و کتاب به‌صورت تکلیفی از دانش آموزان ایرانی دریافت می‌شود و هیچ تبعیضی بین دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی وجود ندارد.
وی البته به مدارس غیرانتفاعی و هیئت‌امنایی اشاره کرد که «قاعده و قانون خاص خود را به‌خصوص درباره شهریه دارند که در پذیرش دانش‌آموز ایرانی و افغانستانی آزاد بوده و هیچ‌گونه تبعیضی را قائل نیستند درحالی‌که در مدارس دولتی شهریه‌ای از دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی دریافت نمی‌شود.» به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان دریافت برخی هزینه‌ها به نام کمک‌های مردمی مربوط به دانش‌آموزان ایرانی است و به‌هیچ‌وجه نباید از دانش‌آموزان افغانستانی دریافت شود. محسن بیگی تأکید کرد که با دریافت هزینه به نام کمک‌های مردمی از دانش‌آموزان مهاجر برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و هیچ تفاوتی در زمینه پیگیری این موضوع خلاف قانون قائل نمی‌شود. با این‌حال خبرگزاری فارس در همان تاریخ در خصوص دریافت شهریه از دانش آموزان افغانستانی نوشت که باوجود تأکید صریح مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان مبنی بر عدم دریافت شهریه از دانش‌آموزان افغانستانی در هنگام ثبت‌نام اما برخی والدین کودکان مهاجر خبر دادند که برخی مدارس استان کرمان شهریه‌ای بالغ‌بر 200 تا 250 هزار تومان را طلب کرده و حتی شماره‌های عمومی و خصوصی مدارس را به والدین ارائه می‌کنند.
شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس ایران
با توجه به نامه اخیر مهاجران افغانستانی در خصوص دریافت شهریه در مدارس دولتی و موضعی که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان چندی پیش در این خصوص گرفته بود، بد نیست به مصوبه‌ای که هیئت‌وزیران در این خصوص داشته‌ نگاهی بیندازیم.
اوایل مردادماه سال جاری بود که معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش ‌و پرورش شرایط ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران را اعلام کرد. آن‌طور که خبرگزاری بسیج نوشته، شاهین نوش‌آبادی در این خصوص گفت که دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال 96-95 «همچون دانش‌آموزان ایرانی» در مدارس ثبت‌نام می‌شوند و هزینه‌هایی مانند کتاب و بیمه و هزینه رایج دیگر را پرداخت می‌کنند ضمن اینکه مانند دانش‌آموزان ایرانی آماده خواهند بود تا بر اساس مصوبه انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه، کمک‌های خود را به مدرسه پرداخت کنند. همچنین در ماده 2 مصوبه شماره 13897.ت52163هـ مورخ هشتم اردیبهشت 1395 هیئت‌وزیران، تأکید شده که «ثبت‌نام دانش‌آموزان موضوع این آیین‌نامه در مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس دولتی همانند دانش‌آموزان ایرانی است.» در تبصره سه ماده 2 هم آمده که در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود.
این مصوبه همچنین به ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارندگان مدارک اقامتی نامعتبر (تاریخ گذشته) و فاقدین مدارک اقامتی (اتباع خارجی ساکن در استان‌ها و مناطق غیر ممنوعه) اشاره‌کرده است. براین اساس دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی نامعتبر و یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند، فقط از طریق کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی که از سوی اداره کل امور اتباع خارجی وزارت کشور صادر می‌گردد، می‌توانند در مدارس رسمی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند. از دیگر نکات مهم مصوبه هیئت‌وزیران، تأکید بر فرق نگذاشتن بین دانش آموزان ایرانی و غیر ایرانی در آموزش است. به‌طوری‌که تأکید شده «در تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی درون مدرسه اعم از برگزاری اردوها و مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش‌آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی دارای شرایطی یکسان و مساوی بوده و تأکید می‌شود در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در درون یک مدرسه هیچ تفاوتی به لحاظ امور آموزشی و تربیتی، اجتماعی و فرهنگی نباید رؤیت شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *