سایت خبری پیام ما آنلاین | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از فضای کسب‌وکار استان خبر ندارد؟ استناد به آمار تاریخ گذشته

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از فضای کسب‌وکار استان خبر ندارد؟ استناد به آمار تاریخ گذشته





۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۵۳

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از فضای کسب‌وکار استان خبر ندارد؟
استناد به آمار تاریخ گذشته

آماری که محمدرضا پورابراهیمی در مجلس از تنزل رتبه فضای کسب‌وکار استان ارائه داد اگرچه غلط نیست، اما تمام واقعیت هم نیست. آمار ارائه‌شده را از هرکسی بتوان پذیرفت، از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پذیرفتنی نیست. زیرا به‌طورمعمول در هر موضوعی آخرین آمارها ارائه می‌شود مگر در موارد مقایسه‌ای. اما به نظر می‌رسد نماینده کرمان برای فشار آوردن به دولت تدبیر و امید و کارگزاران آن در کرمان در سال پایانی دولت، به‌طور عامدانه به آماری استناد کرده تا بتواند عملکرد دولت را ضعیف و غیرقابل‌قبول جلوه دهد.
ابتدای هفته گذشته بود که محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خبری نگران‌کننده از فضای کسب‌وکار استان داد. وی در همایش روز صنعت و معدن به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و با اشاره به بهبود فضای کسب‌وکار استان در ابتدای دولت یازدهم، از نزول 15 پله‌ای فضای کسب‌وکار کرمان خبر داد. آن‌طور که «کرمان نو» نوشته، پورابراهیمی گفت که «بر اساس گزارش مرکز فعالان اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس امتیاز استان در ارتباط با فضای کسب‌وکار از 5.75 به 6.75 افزایش پیداکرده که به‌منزله تنزل برای استان می‌باشد و رتبه استان کرمان از رتبه سه به هشت کاهش پیدا کرد و اکنون در رتبه ۲۳ هستیم.» این صحبت پورابراهیمی در حالی مطرح شد که در ماه و سال‌های گذشته مسئولان دولتی استان همواره از بهبود فضای کسب‌وکار در دولت تدبیر و امید صحبت می‌کردند. رزم حسینی استاندار کرمان خردادماه سال جاری در گفت‌وگوی ویژه خبری مرکز کرمان شرکت کرد و از ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار استان خبر داد. 16 خرداد هم رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت که «رتبه فضای کسب‌وکار استان کرمان از 24 کشوری در سال 92 به رتبه چهارم در سال 94 رسیده است.» کمتر از 2 ماه از این صحبت‌ها اما محمدرضا پورابراهیمی با ارائه آماری مبنی بر قرار گرفتن استان کرمان در رتبه 23 فضای کسب‌وکار، آمارهای ارائه‌شده از طرف مسئولان دولتی را نقض کرد. پیگیری‌های خبرنگار «پیام ما» اما نشان می‌دهد اگرچه آمار ارائه‌شده توسط این نماینده غلط نیست، اما تمام واقعیت هم از طرف پورابراهیمی عنوان نشده است. برای واضح‌تر شدن ماجرا، ادامه گزارش را بخوانید.
گزارش‌های فصلی مرکز پژوهش‌های مجلس
از اواخر سال 71 به دستور هیئت‌رئیسه مجلس چهارم، نهادی مستقل‌، دائمی و سازمان‌یافته به نام «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» برای ارائه خدمات مستمر کارشناسی و مطالعاتی در کنار مجلس قرار گرفت. مراحل قانونی تأسیس این مرکز در پاییز سال 1374 به انجام رسید. این مرکز در ارتباط با فضای کسب‌وکار ایران، گزارش‌های فصلی ارائه می‌کند. بدین ترتیب که با ارسال پرسشنامه برای چندین تشکل اقتصادی در سراسر کشور، در چندین مؤلفه نظرخواهی می‌کند و پس‌ازآن وضعیت فضای کسب‌وکار کشور و استان‌ها را ارائه می‌کند. مرکز پژوهش‌ها درباره مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار می‌نویسد: «عواملی هستند که به‌طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه‌ها در جامعه موردمطالعه اثر می‌گذارند، اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها هستند. محیط کسب‌وکار عمدتاً در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط بررسی و مطالعه می‌شود، زیرا بنگاه‌های بزرگ تا حدودی می‌توانند با صرف هزینه‌هایی مانند تبلیغات برای تغییر فرهنگ مصرفی و لابی کردن در محافل سیاست‌گذاری، عوامل خارجی مؤثر بر اداره و عملکرد بنگاه‌هایشان را مهار کنند، اما بنگاه‌های کوچک و متوسط چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل بهبود محیط کسب‌وکار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اهمیت زیادی دارد.» در این گزارش‌ها از بین یک تا 10 به هر استان امتیاز داده می‌شود و 10 بدترین امتیاز است. پس از تکمیل گزارش هر فصل، این گزارش بر روی سایت مرکز پژوهش و در قسمت آخرین گزارش‌ها قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌ها هنوز در ارتباط با فضای کسب‌وکار ایران در بهار 95 گزارشی نداده اما گزارش‌های این مرکز در ارتباط با فضای کسب‌وکار در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان 94 موجود است. با بررسی این گزارش‌ها بهتر می‌توان صحت صحبت‌های پورابراهیمی را بررسی کرد.
بهار 94
ابتدا گزارش مرکز پژوهش‌ها با عنوان پایش محیط کسب‌وکار ایران در بهار 94 را بررسی می‌کنیم. این گزارش برآیند ارزیابی 281 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مؤلفه ملی محیط کسب‌وکار بوده است. در پرسشنامه‌این مطالعه معمولاً یک یا دو سؤال گزینه دار درباره مسائل روز محیط کسب‌وکار از تشکل‌های اقتصادی پرسیده می‌شود. در پرسشنامه بهار 1394، تأثیر توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت بر محیط کسب‌وکارها پرسیده شده بود. طبق این گزارش فضای کسب‌وکار اردبیل، یزد، تهران و کرمان مجموعاً بهتر از سایر استان‌ها در فصل بهار بوده است. براین اساس و همان‌طور که در نمودار آمده (با توجه به در نظر نگرفتن تشکل‌های سراسری در رتبه‌بندی) استان کرمان با کسب امتیاز 5.59 در رتبه چهارم کشور قرارگرفته است.
تابستان 94
گزارش تابستان مرکز پژوهش‌ها، برآیند ارزیابی 271 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مؤلفه ملی محیط کسب‌وکار بوده است. در پرسشنامه تابستان 1394 ، تغییر در میزان فروش و قیمت مواد اولیه در شرکت‌های عضو تشکل‌ها در نیمه اول سال جاری نسبت به نیمه اول سال گذشته پرسیده شده بود. طبق این گزارش و همان‌طور که در نمودار آمده، استان کرمان ازنظر فضای کسب‌وکار با کسب امتیاز 5.75 در رتبه هشتم کشور قرارگرفته است.
پاییز 94
گزارش پاییز مرکز پژوهش‌ها، برآیند ارزیابی 291 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مؤلفه ملی محیط کسب‌وکار بوده است. در این پرسشنامه نرخ ارز مناسب و تغییر در میزان تولید در شرکت‌های عضو تشکل‌ها در پاییز 94 نسبت به فصل پاییز سال 93 پرسش شده بود. طبق این گزارش و همان‌طور که در نمودار آمده استان کرمان با افت شدید نسبت به فصول قبل ازنظر فضای کسب‌وکار با کسب امتیازی بین 6.61 تا 6.79 در رتبه 23 کشور قرارگرفته و 15 پله نزول کرده است.
زمستان 94
گزارش پاییز مرکز پژوهش‌ها، برآیند ارزیابی 233 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مؤلفه ملی محیط کسب‌وکار بوده است. در این پرسشنامه میزان اجرای محورهای اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شامل ایجاد ثبات اقتصادی، ایجاد رقابت در کسب‌وکارها، تسهیل سرمایه‌گذاری و ورود به کسب‌وکارها، تشویق و ترویج مصرف کالاهای داخلی، تعرفه گذاری مناسب واردات، حمایت از صادرات غیرنفتی، حمایت از محصولات دانش‌بنیان و شفاف‌سازی و حذف رانت‌ها پس از گذشت دو سال از ابلاغ آن پرسش شده بود. طبق این گزارش و همان‌طور که در نمودار آمده استان کرمان ازنظر فضای کسب‌وکار با کسب امتیاز 5.93 به رتبه هشتم آمده و فضای کسب‌وکار زمستان نسبت به پاییز بهبود داشته است و استان کرمان با صعود 15 پله‌ای روبرو شده است.
بررسی صحبت‌های پورابراهیمی
حالا یک‌بار دیگر صحبت‌های محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی را مرور کنیم. وی گفته که «بر اساس گزارش مرکز فعالان اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس امتیاز استان در ارتباط با فضای کسب‌وکار از 5.75 به 6.75 افزایش پیداکرده که به‌منزله تنزل برای استان می‌باشد و رتبه استان کرمان به هشت کاهش پیدا کرد و اکنون در رتبه ۲۳ هستیم.» همان‌طور که می‌بینید پورابراهیمی به رتبه هشت کرمان و کسب امتیاز 5.75 اشاره‌کرده و سپس گفته «اکنون» در رتبه 23 هستیم. با مرور گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با فضای کسب‌وکار استان کرمان که در بالا آمده است، مشخص می‌شود که استان کرمان در تابستان 94 با کسب امتیاز 5.75 در رتبه هشتم بوده است و در پاییز 94 به رتبه 23 نزول کرده است. پورابراهیمی هم دقیقاً به این آمارها اشاره‌کرده اما وی عامدانه گفته «اکنون» در «رتبه 23» هستیم. درحالی‌که استان کرمان در فصل زمستان و طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها ازنظر فضای کسب‌وکار در رتبه هشتم قرارگرفته و این جمله پورابراهیمی که گفته «اکنون در رتبه 23 هستیم» را نقض می‌کند مگر اینکه مرکز پژوهش‌ها اخیراً گزارشی در این رابطه ارائه کرده و این گزارش روی سایت این مرکز قرار نگرفته باشد که این موضوع را نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم هست، رد می‌کند.
مرکز پژوهش‌ها گزارش جدیدی ارائه نکرده است
احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز پژوهش‌ها پس از زمستان 94، گزارش جدیدی از فضای کسب‌وکار کشور ارائه کرده، به «پیام ما» گفت: «خیر. حتی من نامه‌ای به این مرکز زدم که اگر گزارش جدیدی در این خصوص دارند به دفتر من بفرستند که تا امروز برای من چیزی فرستاده نشده است.»
پورابراهیمی از گزارش زمستان خبر نداشت
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی کرمان در این خصوص به «پیام ما» گفت: «در صحبتی که با آقای پورابراهیمی داشتم، ایشان گفتند که قبل از ارائه این آمارها، گزارش فصل زمستان مرکز پژوهش ها به دستش نرسیده بود.» طبیب زاده افزود: «درکل شاخص‌های مورد ارزیابی مرکز پژوهش‌ها ملی است به همین جهت رتبه کرمان نوسان دارد. از این به بعد اتاق بازرگانی محیط کسب‌وکار را پایش می‌کند و به‌طور فصلی آمارها ارائه خواهند شد.» در حالی عنوان می‌شود که پورابراهیمی از گزارش فصل زمستان مرکز پژوهش‌ها خبر نداشته که 23 تیر امسال، این گزارش بر روی خروجی سایت مرکز پژوهش‌های مجلس قرارگرفته بود و پورابراهیمی چهار روز پیش گفت که «اکنون» کرمان در رتبه 23 قرار دارد.
حقیقت نصفه و نیمه
با این تفاسیر به نظر می‌رسد محمدرضا پورابراهیمی که اخیراً اختلاف‌نظرهایی با استاندار کرمان پیداکرده، عامدانه فقط به وضعیت بد استان در پاییز 94 استناد کرده است و به‌نوعی تنها بخشی از واقعیت را بیان کرده است تا بتواند به رزم حسینی به‌عنوان نماینده عالی دولت فشار وارد کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *