پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش «پیام ما» از ادامه کار فرمانداران دولت احمدی نژاد در استان کرمان پنج فرمانداری که هنوز فرمان را دارند

گزارش «پیام ما» از ادامه کار فرمانداران دولت احمدی نژاد در استان کرمان پنج فرمانداری که هنوز فرمان را دارند





۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶

گزارش «پیام ما» از ادامه کار فرمانداران دولت احمدی نژاد در استان کرمان
پنج فرمانداری که هنوز فرمان را دارند

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، با توجه به تفاوت های فراوان مشی این دولت با دولت قبل، تغییر استانداران و فرمانداران باقی مانده از دولت دهم قابل پیش بینی بود. در استان کرمان هم در دولت تدبیر و امید شاهد تغییر در 22 فرمانداری از 23 فرمانداری بودیم.
غیر همسوها باید بروند
تغییر استانداران و فرمانداران از حقوق طبیعی هر دولتی به شمار می رود. چرا که این افراد نماینده های دولت در هر منطقه محسوب می شوند و باید گفتمان دولت را قبول داشته باشند تا بتوانند سیاست های دولت را در استان و شهر خود اجرا کنند. عدم هماهنگی یک استاندار و یا فرماندار با دولت مرکزی می تواند سبب اتفاقات ناگواری شود. به عنوان مثال ضرب و شتم علی مطهری در شیراز به عدم هماهنگی استاندار فارس و دولت تدبیر و امید برمی گشت. اتفاقی که تا ماه ها فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داد و دولت اعتدالگرا را تحت فشار گذاشت. از طرف دیگر به جز این موارد، استانداری ها و فرمانداری ها مسئول برگزاری انتخابات ها در مناطق تحت مدیریت خود هستند.
به همین دلیل اگر فرماندار و یا استانداری با دولت همسو نباشد، می تواند در برگزاری انتخابات موثر باشند. بر همین اساس از ابتدای سال جاری مسئولان وزارت کشور چندین بار بر تغییر استانداران و فرمانداران غیرهمسو تاکید کردند. تغییر استانداران برخی شهرها همچون قزوین و سمنان نشان از جدی بودن وزارت کشور دولت یازدهم در تغییر مسئولان غیرهمسو داشت. همانطور که محمد حسین مقیمی معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور اواخر شهریور ماه تاکید کرده بود که قطعا فرمانداران غیرهمسو تغییر می کنند. البته وی گفته بود که فرمانداری در دوره قبل هم همین مسئولیت را داشته یا خیر، تاثیری در تصمیم‌های وزارت کشور ندارد.
ارزیابی عملکرد فرمانداران باقی مانده از دولت قبل
در حالی که ار سوی رسانه های اصلاح طلب به دولت این فشار وارد می شود که فرمانداران باقی مانده از دولت قبل تغییر کنند، چندی پیش حسینعلی امیری قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور گفته بود: هم‌اکنون از 430 فرماندار، حدود ۳۲ فرماندار از دولت قبل باقی مانده‌اند که آقای مقیمی، معاون سیاسی وزیر دستور دادند هرچه سریعتر عملکرد آنها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد و تلاش می‌کنیم کسانی بر مسند کار باشند که با سیاست‌‌های دولت همسو باشند.
پنج فرماندار احمدی نژادی در استان کرمان
این صحبت امیری گمانه هایی را مبنی بر تغییر فرمانداران باقی مانده از دولت قبل که نتوانستند به طور کامل سیاست های دولت تدبیر و امید را پیاده کنند مطرح کرد. به خصوص که فرصت زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان باقی نمانده است و به نظر می رسد وزارت کشور دولت یازدهم عزم خود را بر یکدست کردن عوامل خود در استان ها و شهرستان ها جزم کرده است. این در حالی است که در استان کرمان هم چهار نفری هستند که در دولت قبل فرماندار بودند و در دولت یازدهم فقط محل خدمتشان عوض شده است. همچنین یک فرماندار هم در استان کرمان از دولت قبل به سمت خود منصوب شده و همچنان در همان محل مشغول به کار است.

حسین موسی علی؛ فرماندار ارزوئیه
حسین موسی علی تنها فرماندار دولت یازدهم در استان کرمان است که در همین شهرستان در دولت دهم هم فرماندار بوده است. وی هفتم مهرماه سال 1390 توسط اسماعیل نجار استاندار سابق کرمان به عنوان فرماندار شهرستان ارزوئیه معرفی شد.
در حالی موسی علی پس از تغییر دولت در سمت خود باقی مانده که شنیده می شود تا قبل از انتخابات جای خود را به فرد دیگری می دهد. موضوعی که البته فقط در حد شنیده هاست و قطعی نیست.

منصور مکی آبادی؛ فرماندار سیرجان
منصور مکی آبادی در حالی 18 اردیبهشت سال 93 به عنوان فرماندار ویژه سیرجان معرفی شد که اصلاح طلبان سیرجانی گزینه های دیگری را مد نظر داشتند.
مکی آبادی که به عنوان یک اصولگرای میانه رو شناخته می شود در سال های 84 تا 87 فرماندار شهربابک بوده است.
وی البته پس از فرمانداری شهربابک به سمت مدیرکلی امور استانداری کرمان منصوب شد و از سال 91 از سمت خود کناره گیری کرد و مسئولیت دیگری را در دولت دهم نپذیرفت. گفتنی است مکی آبادی در دولت اصلاحات هم در سال های 77 تا 79 مدیرکل امور سیاسی استانداری هرمزگان بوده است.

محمدرضا شریفی؛ فرماندار شهربابک
محمدرضا شریفی 22 اردیبهشت ماه سال 93 به عنوان فرماندار شهربابک منصوب شد. او قبل از اینکه فرماندار شهربابک شود، در دولت احمدی نژاد به مدت سه سال فرماندار راور بوده است.

ایوب فلاحی؛ فرماندار منوجان
دهم خرداد ماه سال 93 ایوب فلاحی به عنوان فرماندار منوجان معرفی شد. وی پیش از این در دولت احمدی نژاد به مدت دو سال فرماندار قلعه گنج بوده است.

محمد علی توحیدی؛ فرماندار کرمان
محمد علی توحیدی از نهم فروردین ماه سال 93 به عنوان فرماندار کرمان منصوب شد. وی پیش از این از سال 89 فرماندار ویژه سیرجان بود و پس از 52 ماه محل خدمتش تغییر کرد. وی در حالی فرمانداری سیرجان را ترک کرد که رسانه های سیرجانی او را به عنوان یکی از محافظه کارترین فرمانداران سیرجان می دانستند. آنطور که هفته نامه پاسارگاد نوشته بود توحیدی پس از تغییر دولت مورد انتقاد اصلاح طلبان و اعضای ستاد روحانی در سیرجان بود اما بدلیل حمایت شهباز حسن پور از وی پیش بینی می شد در سمت خود ابقا شود. با این حال برخلاف پیش بینی ها توحیدی فرمانداری سیرجان را به مقصد فرمانداری کرمان ترک کرد. گفتنی است توحیدی در دولت احمدی نژاد علاوه بر فرمانداری سیرجان، فرماندار بروجرد در استان لرستان هم بوده است. البته توحیدی در مجموع سابقه 18 سال فرمانداری در شهرهای بم، رفسنجان، بروجرد، دامغان، انار و سیرجان را داشته که نشان می دهد با اکثر دولت ها همکاری می کند.
پنج فرمانداری که سابقه مدیریت
در دولت اصلاحات را دارند
گفتنی است در میان فرمانداران دولت یازدهم در استان کرمان، چند نفری هم هستند که در دولت اصلاحات سابقه فرمانداری و بخشداری و یا مدیریت را داشته اند.
احمد امینی روش؛ فرماندار جیرفت
انتخاب احمد امینی روش به عنوان فرماندار جیرفت در نوع خود عجیب بود. او 14 آبان ماه 92 توسط اسماعیل نجار استاندار باقی مانده از دولت دهم در دولت یازدهم به عنوان سرپرست فرمانداری جیرفت منصوب شد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که امینی روش سابقه فرمانداری عنبرآباد در سال های 82 تا 84 در دولت اصلاحات را برعهده دارد. 15 اردیبهشت 93 هم علیرضا رزم حسینی وی را به عنوان فرماندار جیرفت منصوب کرد.
علیجان سلیمانی؛ فرماندار رابر
علیجان سلیمانی از روز 13 خرداد ماه سال 93 به عنوان فرماندار رابر معرفی شد. وی در دولت اصلاحات بخشدار رابر بوده است.
حبیب الله خنجری؛ فرماندار زرند
حبیب الله خنجری 21 بهمن ماه سال 92 به عنوان فرماندار زرند منصوب شد. خنجری در دولت اصلاحات از سال ۷۶ تا ۸۴ بخشدار مرکزی شهرستان زرند بوده و پیش از آن از سال ۷۴ تا ۷۶ در دولت سازندگی به عنوان معاون فرماندار در شهرستان زرند مشغول به خدمت بوده است.
حمید ملانوری؛ فرماندار رفسنجان
حمید ملانوری از 23 فروردین ماه سال 93 به عنوان فرماندار رفسنجان منصوب شد. ملانوری در دولت اصلاحات بخشدار انار بوده است.
سید محسن صمدانی؛ فرماندار کهنوج
سید محسن صمدانی در تاریخ 20 اردیبهشت سال 93 به عنوان فرماندار کهنوج معرفی شد. وی در دولت اصلاحات رئیس اداره آموزش و پرورش کهنوج بود.
لازم به ذکر است در گزارش فوق فقط به آن دسته از فرماندارانی اشاره شد که در دولت های نهم و دهم فرماندار بودند و یا در دولت اصلاحات مدیر بوده اند. به همین دلیل به آن دسته از فرماندارانی که سابقه معاونت در دولت های نهم و دهم و یا دولت اصلاحات را داشته اند اشاره نشده است. همچنین کار کردن در دولت احمدی نژاد و یا اصلاحات به هیچ عنوان به معنای همسویی و یا عدم همسویی با دولت یازدهم تلقی نمی شود و همسویی و غیرهمسویی استانداران و فرمانداران بر اساس عملکرد آن ها مشخص می شود. در این رابطه با حمید ذکااسدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان تماس گرفتیم که وی پاسخ نداد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *