سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» از تأثیر مشکلات والدین بر رفتارهای کودکان در مدارس خانه‌هایی شاد؛کودکانی شادتر

گزارش «پیام ما» از تأثیر مشکلات والدین بر رفتارهای کودکان در مدارس خانه‌هایی شاد؛کودکانی شادتر





۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۲۱

گزارش «پیام ما» از تأثیر مشکلات والدین بر رفتارهای کودکان در مدارس
خانه‌هایی شاد؛کودکانی شادتر

خانواده به همان اندازه که می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از موفقیت‌های فرد شود، می‌تواند زمینه‌ی بسیاری از مشکلات را هم ایجاد کند، که نمود ظاهری آن در کودکان بسیار بیشتر از بزرگ‌سالان است. اضطراب، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کودکان به دلیل حضور در خانواده‌های خاص دچار آن می‌شود و مدرسه یکی از مکان‌هایی است که در آن مشکلات روحی و روانی کودکان بیشتر دیده‌شده و پیشرفت تحصیلی و همچنین رفتارهای کودک و نوجوان در مدرسه می‌تواند گواهی بر دنیای درونی این کودکان باشد، دنیای که در بیشتر مواقع تحت تأثیر رفتارهای اعضا خانواده قرار می‌گیرد. حتی کودک به دلیل وجود مشکلات خانوادگی می‌تواند دچار اختلال رفتاری شود.
تأثیر مدرسه بر مشکلات روحی دانش آموزان
دکتر «سید احمد جلیلی »رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران نقش آموزش‌وپرورش را در کاهش بروز این اختلالات مؤثر دانست و تصریح کرد:«مدرسه تأثیر بسزایی در جلوگیری و حتی درمان مشکلات روانی دانش آموزان دارد اما به‌شرط اینکه کارکنان و مشاوران تربیتی آن آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده باشند و با آگاهی کامل از دانش روانشناسی بالینی و سلامت روان به کمک دانش آموزان بپردازند.در غیر این صورت صرف وجود یک مشاور تربیتی که دانش چندانی نیز در این زمینه ندارد کارساز نیست.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا منشأ اصلی اختلالات روانی خانواده‌ها هستند گفت:«هیچ‌گاه یک عامل سبب بروز یک بیماری نمی‌شود.در مورد بیماری روانی نیز عامل مشخصی وجود ندارد .درواقع عوامل ارثی و محیطی هردو در بروز آن مؤثرند. برای بالا بردن دانش جامعه در این زمینه می‌توانیم از تجربه دیگر کشورها در این خصوص استفاده کنیم. نظیر اقدامی که در پاکستان صورت گرفته است که آموزش انواع اختلالات روانی و راه‌های مقابله با آن در کتب درسی سطوح مختلف گنجانده‌شده است.»
«مریم .س» معلم یکی از مدارس مقطع دبستان در کرمان است او در رابطه با تأثیر مشکلات خانواده بر رفتارهای دانش آموزان در مدارس به «پیام ما» می‌گوید: «مشکلات خانوادگی بر کودکان تأثیر مستقیمی می‌گذارد و به‌وضوح این مشکلات را می‌توان در مدارس دید. که در دانش آموزان کوچک‌تر به‌آسانی قابل‌تشخیص است و هر چه قدر بچه‌ها بزرگ‌تر باشند مشکلات آن‌ها تظاهر کمتری خواهند داشت و درونی‌تر می‌شود و از روی رفتارهای دانش‌آموز باید پی به مشکل دانش‌آموز ببریم. مثلاً دانش آمور کلاس اولی که شب قبل با دعوا پدر و مادر مواجه شده باشد، ممکن است. در مدرسه بدون دلیل گریه کند .اگر از او سؤال شود دلیل گریه‌اش را بگوید، ولی دانش‌آموز کلاس پنجم ، مشکل خود را به‌راحتی بیان نمی‌کند به همین دلیل رفتار کردن با او باید با شناخت بیشتری باشد. او ممکن است، کمتر حرف بزند یا باهم کلاسی خود پرخاشگری کند و این نتیجه‌ی بحرانی باشد که در خانواده پشت سر گذاشته است . باید معلم نسبت به شرایط کودک آگاه باشد تا با تنبیه یا با توبیخ ، مشکلات بچه را بیشتر نکند. در دبستان به‌طورکلی همیشه باید به تغییرات رفتار کودک توجه شود تا ناخواسته به کودک آسیب نرسانیم.»
راه و روش «فرزند پروری»
«زهرا» یکی از مدیران مدرسه در مقطع راهنمایی است او به «پیام ما» در رابطه با تأثیر خانواده بر مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان می‌گوید: «بسیاری از مواقع محیط خانوادگی باعث می‌شود که نوجوان دچار مشکلات رفتاری مخربی شود. حتی برخورد والدین می‌تواند باعث شود که دانش‌آموز دچار انحراف شود مثلاً والدین «سهل گیر» که با هر کار نوجوان موافقت می‌کنند و هیچ قانونی برای خانه ندارند باعث می‌شوند که در بسیاری از مواقع دانش‌آموز بدون فکر وارد کاری شود که برای او خطرناک و آسیب‌رسان باشد.راه روش «فرزند پروری» یکی از حلقه‌های گمشده‌ی نظام آموزشی ما است . دانشگاه‌ها که تربیت‌کننده‌ی مادر و پدرهای آینده هستند در این بحث به‌اندازه‌ی کافی فعال نبوده‌اند.»
مشکلات خانواده باعث می‌شود در دانش آموزان رفتارهای متفاوتی ایجاد شود. گاهی دانش‌آموز این مشکلات همیشگی والدین را به‌عنوان دلیل برای کم‌کاری‌های خود در درس خواندن می‌داند و اگر معلم هم به همین دلیل برای او امتیازی قائل شود، این رفتار به‌صورت ناخواسته تشویق و تکرار می‌شود. تأثیر دیگری که می‌تواند خانواده بر رفتار کودک داشته باشد، غیرمستقیم است و حتی ممکن است به‌صورت پرخاشگری در کودکان نمایان شود و کودک رفتارهایی که آموخته است را روی‌هم کلاسی‌های خود اجرا کند و برای خود و دیگران خطرساز شود. اختلاف والدین وقتی برای کودکان غم‌انگیزتر می‌شود که در کودک «احساس گناه» ایجاد کند. گاهی والدین حین مشاجره بدون توجه به شرایط روحی و روانی کودک، بیان می‌کنند که کودک، تنها دلیلی است که شرایط را تحمل می‌کند و اگر او نبود این زندگی را خاتمه می‌داد. این جمله‌ها، برای روان کودک بسیار مخرب هستند و او خود را دلیل همه‌ی درد و رنجی می‌داند که والدین تجربه می‌کنند . و همچنین یک ترس دائمی دارد که هرلحظه ممکن است هرکدام از والدین خود را از دست بدهند و کودک در تمام دقایقی که در مدرسه بسر می‌برد، نگران خانه و از دست دادن والدین خود است. گاهی این اضطراب آنقدردر کودکان شدید می‌شود که مشکلات جسمی برای کودک به وجود می‌آورد و ممکن است به‌صورت تهوع ، دل‌درد و یا حتی عدم کنترل در دفع در کودکان کم سن و سال‌تر ظاهر شود. برای شناسایی اضطراب و مشکلات روحی دانش آموزان آگاهی و توجه ی معلم که بیشترین ارتباط را با دانش‌آموز دارد، بسیار لازم است . باید بین خانواده و مدرسه تعامل وجود داشته باشد تا اولیا مدرسه در جریان مشکلات کودک قرار بگیرند و کودک را ناخواسته در شرایط بحرانی قرار ندهند و حتی با صحبت کردن با او با توجه به شرایط سنی، کودک را آرام کنند.
تقلید از رفتار والدین
«علی کاربخش» روانشناس در رابطه با تأثیر رفتار اعضا خانواده بر کودکان و مشکلات مدرسه آن‌ها به «پیام ما» می‌گوید: «گاهی ما مراجعه‌هایی داریم که والدین بیان می‌کنند که مدرسه به خاطر رفتار بد کودک از آن‌ها خواسته‌اند که برای مشاوره بیایند. وقتی شرح‌حال کودک و نحو ارتباط والدین را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. بسیار مشخص است که کودک تحت تأثیر رفتارهای والدین است و حتی در بسیار از مواقع از آن‌ها تقلید می‌کنند. بسیاری از کارهایی کودکان را نادرست می‌دانیم، درحالی‌که دقیقاً رفتاری است که خودمان انجام می‌دهیم. «دشنام دادن» یکی از این رفتارها است. مادر یکی از مراجعه‌ها به من گفت: که پسر 6 ساله‌ی من ناخن می‌جود هر کاری که انجام می‌دهیم این رفتار را ترک نمی‌کند، پدرش هم این کار را انجام می‌دهد . به او گفتم: اول باید پدرش این کار را ترک کند.وقتی ما رفتار خوبی در خانه نداریم، نباید توقع داشته باشیم که فرزندمان رفتار خوبی در مدرسه و اجتماع داشته باشد.»
«کاربخش» می‌گوید: «مشکلات خانوادگی کودکان را درگیر خود می‌کند، گاهی اعضا خانواده فکر می‌کنند که کودک چون «بچه» است چیزی متوجه نمی‌شود و این تفکر کامل اشتباه است به‌طور مثال احتمال دارد که آگاهی کودک از بدهی مالی پدر،بر عملکرد او در مدرسه تأثیر مخرب بگذارد. به‌طورکلی هراتفاقی که در خانه می‌افتد بر کودک تأثیر خواهد گذاشت.»
کودکان شاد، کودکانی هستند که در محیطی زندگی می‌کنند که بیشترین امنیت را از هر لحاظ دارد. احساس امنیت، یکی از مهم‌ترین داشته‌های یک کودک برای رشد سالم است که خانواده مهم‌ترین عامل ایجادکننده‌ی آن است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *