پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سالمندی پویا

سالمندی پویا





۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۱۷

سالمندی پویا

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت بر لزوم بازتعریف مفهوم بازنشستگی تاکید کرد و افزود: ۶۰ درصد از هزینه مراقبت‌های پزشکی توسط سالمندان مصرف می شود.
به گزارش ایلنا، سید محمد هادی ایازی گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، جامعه‌ای که بیش از ۷ درصد جمعیت آن را گروه‌های سنی در رده سالمندی تشکیل دهد، آن جامعه با پدیده سالمندی مواجه شده است.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، پیری را یک فرایند مداوم و پیوسته در سراسر زندگی دانست و گفت: کیفیت زندگی و شادابی هر فرد در دهه ششم و هفتم زندگی تا حد زیادی توسط دسترسی و استفاده از خدمات سلامت فردی و عمومی، خدمات سلامت روانی، حمایت‌های اجتماعی، فرصت‌های آموزشی، اشتغال و درآمد در طی دهه‌های قبلی زندگی فرد رقم می‌خورد. به همین دلیل موفقیت برنامه سلامت سالمندان در گرو مدیریت فرایند سالمندی موفق در طی دوران جوانی و به ویژه در دوران میانسالی است.
ایازی با اشاره به نیاز سالمند به غذا و سرپناه بعنوان پایه‌ای‌ترین نیازهای او، افزود: ایمنی در مقابل بیماری، فقر و محرومیت و ترس و آزار و نیز وجود ارتباطات با اعضای خانواده و دوستان سطح‌های بعدی نیازهای یک سالمند است. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات ایجاد شده در سالمندی قابل پیشگیری است، افزود: اگر بتوان در دوران جوانی بسیاری از مسائل را حل کرد می‌توانیم سالمندی با حداقل ناتوانی داشته باشیم.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم عدالت در برخورداری از مواهب زندگی سالم و رفاه برای همه سالمندان، گفت: سیاست‌های تدوین شده در سند ملی سالمندان ایران بر مبنای اصول و ارزش‌های اسلامی برگرفته از قرآن است.
وی در ادامه ضمن اشاره به گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه جمعیت سالمندان در جهان از ۱۰. ۵ درصد در سال ۲۰۰۷ به 21.5درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش می‌باید، گفت: در ایران افزایش امید به زندگی در طی ۵دهه اخیر سبب افزایش جمعیت سالمندی شده است.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت افزود: پویایی جمعیت سالمندان کشور موید شتاب گرفتن پدیده سالمندی در جمعیت کشور است به طوریکه در طی سال‌های ۷۵ تا ۹۳ رشد جمعیت سالمندان بالای ۸۰ سال (۸ درصد) بیش از رشد جمعیت سالمندان بالای ۷۰ سال (۵ درصد) بوده و رشد جمعیت سالمندان بالای ۷۰ سال (۵ درصد) بیش از رشد جمعیت سالمندان ۶۰ سال به بالا بوده است.
به گفته ایازی، افزایش تعداد و نسبت سالمندان در جامعه، در صورت آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم، یک چالش جدی برای نظام‌های رفاه اجتماعی و سلامت ایجاد می‌کند.
وی زوال عقل (دمانس)، زمین خوردگی، بی‌اختیاری ادراری و افسردگی را ۴ بیماری اصلی سالمندان از نظر سازمان بهداشت جهانی بیان کرد و افزود: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد ۱۵ درصد از مراجعین به مطب پزشکان متخصص و ۳۴ درصد از مراجعات سرپایی در بیمارستان‌ها و ۸۹ درصد از تخت‌های موسسات و سراهای نگهداری را افراد بالای ۶۵ سال به خود اختصاص می‌دهند و به طور کلی ۶۰ درصد از هزینه مراقبت‌های پزشکی توسط این گروه سنی مصرف می‌شود.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به سند ملی سالمندان ایران، افزود: جمعیت هدف این سند سیاستی، همه افراد ۶۰ سال و بالا‌تر در سه گروه سالمندان، سالخوردگان و کهنسالان است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *