پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر ادارات کرمان، مراکز کارآموزی شده است!

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر ادارات کرمان، مراکز کارآموزی شده است!





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۹

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر
ادارات کرمان، مراکز کارآموزی شده است!

بخش چهل و دو
در این شماره روزنامه نگاهی گذرا به اهم مسایل مطرح شده در هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات در کرمان را ادامه خواهیم داد.

نگاهی گذرا به اهم مسایل
مطرح شده در هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات
در دهمین جلسه هیئت مشورتی، با توجه به سفر گروهی از اعضای هیئت دولت به کرمان، مسایلی چون: ضرورت تأسیس کارخانه سیمان، برق منطقه‌ای، تأمین آب آشامیدنی و زراعی، تأسیس دانشکده کشاورزی، احداث خیابان شمالی ـ جنوبی (1) و مسئله آسفالت جاده‌های کرمان (2) مورد بررسی قرار گرفت (3).
مهم‌ترین مسئله مطرح شده در سی و ششمین جلسه هیئت مشورتی، گلایه شدید اعضا از آموزش و پرورش و درخواست از وزیر مربوطه جهت جلوگیری از انتقال دبیران باتجربه کرمان به تهران و دیگر شهرستان‌ها بود (4).
در سی و نهمین جلسه هیئت مشورتی مسایل متعددی همچون: کمبود امکانات رفاهی و آموزشی در کرمان، کمک به مستمندان، تأسیس مراکز آموزش عالی، انهدام قنات‌ها و مشکل آب مورد بحث قرار گرفت. اما در این جلسه محمد صنعتی به چند مورد دیگر نیز اشاره نمود که برخی هنوز با گذشت نزدیک به پنجاه سال هنوز متناسب با شأن و منزلت این استان مرتفع نشده‌اند «… مسئله گردشگاه و پارک شهر در کرمان، فقط دو پارک شهر، بلکه دو چهار دیواری که اسمشان را پارک گذاشته‌اند، وجود دارد و سومین گردشگاه مردم کرمان، جنگل قائم است … مسئله دوم، موضوع تبعیض خیابانی است. زیرا شهر کرمان منحصر شده به خیابان شاهپور (شریعتی فعلی) و یکی دو خیابان متصل به آن؛ اگر مأمور شهرداری باشد، اگر چراغی باشد و هر چیزی که باشد فقط و فقط در همین دو سه خیابان است و بس و سایر خیابان‌ها در محله‌های شهر به کلی از نظر افتاده‌اند و هیچ اقدام عمرانی در آن‌ها نمی‌شود …
مسئله دیگر آب شهر است. سال‌های سال است که می‌گویند آب کرمان لوله‌کشی شده است ولی هنوز لوله‌کشی آب شهر تحویل شهرداری نشده … مسئله دیگر ازدیاد روزافزون گداهای کرمان است و اردوی کار با وجودی که این همه گدا در کرمان است، آن‌ها را جمع‌آوری نمی‌کند و مرتب از تهران گدا وارد می‌شود … آقای صنعتی همچنین افزود با در نظر گرفتن وضع مالی مردم این استان و احتیاج مبرمی که اهالی به بیمارستان دارند، طبق آمار برای هر سه هزار نفر در این استان پهناور فقط یک تخت‌خواب درمانی وجود دارد … و چون قرار است چهار بیمارستان در سراسر کشور ساخته شود، لازم است یکی از این چهار بیمارستان در کرمان احداث گردد» (5).
اما یکی از مسایلی که توسط محمد صنعتی در این جلسه مطرح گردید و از گذشته دور در این منطقه کاملاًُ مشهود بوده و بدین واسطه ظلم بزرگی به اهالی این دیار رفته است، این بود:«… اصولاً کرمان برای مأمورین دولتی، کلاس کارآموزی و نردبان ترقی است و اولیای امور هر کس را بخواهند ترقی دهند، به کرمان می‌فرستند».
وی همین موضوع را در جلسه دیگر هیئت مشورتی با تشریح بیشتر، این گونه بیان نمود: «آقای صنعتی … به مشکل اساسی دیگر که از علل عقب‌افتادگی کرمان بشمار می‌رود اشاره کرد و گفت:
شهر کرمان به صورت یک آزمایشگاه اجتماعی در آمده، بدین معنی که مأمورین دولتی اوایل خدمت و دوران بی‌تجربگی خود را در کرمان می‌گذرانند و پس از کسب تجربیات لازم برای انتقال از این منطقه بال و پر می‌زدنند! …» (7).
در جلسات بعدی هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات در کرمان که مقارن با سفر آقای عباس مسعودی به کرمان بود، بیشتر تأکید و اصرار این هیئت بر تأسیس دانشگاه در کرمان بود (8).
به هر تقدیر با نظری اجمالی به گزارش‌های منتشر شده جلسات هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات در کرمان، می‌توان به نقش مهم و تأثیرگذار این هیئت در بیان بسیاری از مسایل و مشکلات شهر کرمان که تا این زمان هیچ گاه طرح و مورد بررسی قرار نگرفته بودند، پی برد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *