پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روزگاری که گذشت/94

روزگاری که گذشت/94





۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۲

روزگاری که گذشت
عبدالحسین صنعتی زاده
بخش نود و چهار
[صنعتی زاده تصمیم به ازدواج در تهران می گیرد. به همین منظور از دولت آبادی در زمینه جست و جوی همسر کمک می گیرد. برای همین نزد یحیی دولت آبادی می رود. در آن جا عده ای از آزادی خواهان را می بیند که گوش تا گوش نشسته اند و…]
نمی دانستم چه بکنم. آیا مراجعت نمایم یا بایستم یا بنشینم با یک نظر دولت آبادی متوجه من شده و بدون آن که تفاوتی بین من و اشخاصی که در آن جا پذیرایی می شدند بگذارد با انگشت یکی از صندلی هایی را که خالی بود نشان داده و با سر اشاره کرد بنشینم. سپس پیش خدمت قهوه آورد و بعد به حاضران مرا به نوعی معرفی کرد که گویی یک نفر از مدعوین می باشم معلوم بود صحبت های حاضرین را با خیالات خود تطبیق می کردم. در نزد خود شرمنده شده و نمی دانستم بر فرض اگر مدتی در آن جا بنشینم تا حاضران بروند و عاقبت چگونه مقصود را بیان کنم.
خلاصه مجلسی که از اول تا آخر مذاکراتی که می شد صحبت از اشتباهات و خلاف کاری ها و حق کشی و ستمکاری ها بود به آخر رسید و چون من تنها شدم آقای دولت آبادی با مهربانی و محبت خواست مرا که تا آن لحظه از خود دویده و از این که بی خبر و اجازه به آن مجلس خصوصی وارد شده بودم به حال بیاورد گفت: این آقایان همه از دوستان صمیمی من بودند. آیا حرف های ما که شما را خسته نکرده است؟ عرض کردم ابداً بلکه بسیار استفاضه کردم. بعد مثل آن که از ضمیرم آگاه بود گفت می دانم هر موقع احتیاج به مشورت و راهنمایی داشته باشی به این جا می آیی. اکنون بگو چه راهنمایی می خواهی؟ این سوال مرا که تا آن لحظه حیران بودم که چگونه اظهارات خود را در میان بگذارم تقویت کرده و مقصودم را از آن ملاقات بیان کردم. لحظه ای تأمل کرده گفت که حل این مشکل، آسان است. همین الساعه نامه ای به خواهرم که به خوبی خانواده ها را می شناسد می نویسم و شما را معرفی می کنم و یقین دارم که کسی بهتر از او نمی تواند شما را راهنمایی نماید و همان لحظه آن نامه را نوشته و به دستم داد. اینک پس از چهل و پنج سال سعی می نمایم احساسات خودم را نسبت به این مرد بنویسم.
حاجی میرزا یحیی دولت آبادی در نظر من مانند ژنرال و فرماندهی که با یاران خود در جنگ مشغول دفاع و حمله باشد می آید. او به وسیله قلم و ارسال نامه ها به شهرها و بلاد ایران آزادی خواهان را در دور دست ترین نقاط مملکت بودند راهنمایی کرده و به فعالیت وا می داشت و با ملاقات های خصوصی و تشکیل حوزه های سیاسی یا انتشار مقالات با امضا و بی امضا در جراید ایران و خارجه لحظه ای آرام نمی گرفت. این مقالات به منزله مشت های آهنینی بود که به دهان یاوه گویان و مخالفین آزادی کوبیده می شد اعتنایی به آن چه دشمنانش می گفتند نمی کرد. نه تنها اموال خود را برای آن که یارانش زودتر به مقصود برسند در کف دست گذارده و حاضر برای هر گونه فداکاری بود. این مطالبی را که می نویسم مبنی بر اطلاعات شخصی خودم بود. به علاوه از مطالعه کتاب مهم و تاریخ واقعی مشروطیت ایران یعنی «حیات یحیی» جانبازی او به خوبی آشکار می گردد. در ظاهر با دیگران فرقی نداشت. اما چون به حرف می آمد هر کس در مقابلش خود را کوچک می دید با تمام آن معلومات و فضایل آن قدر خود را خاضع و کوچک می گرفت که انسان در تردید می افتاد که آیا این همان شخصی ایت که این آثار و نوشته های جاویدان را از خود باقی گذارده. هر موقع از اقدامات خود علیه محمد علی میرزا(شاه) صحبت می داشت انسان قهرمان واقعی و وطن پرست حقیقی را در جلوی چشم خود مشاهده می کرد. بارها در مجالس بزرگ و مهم یا پارلمان نطق های پرحرارت تندی که نشانه ای از قوت قلب و شهامت می باشد ایراد کرده که اکنون تمام آن سخنرانی ها باقی و سرمشقی برای آیندگان است. تمام اتکا و جرأت او به واسطه درستی و صحت عمل و پاکی عقیده در کلیه امور بود… سرانجام در غروب چهارم آبان ماه 1318 به رحمت ایزدی پیوست.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *