پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش پیام ما از ادعای وجود آزبست در آب کرمان آب کرمان سرطان‌زا نیست

گزارش پیام ما از ادعای وجود آزبست در آب کرمان آب کرمان سرطان‌زا نیست





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۰

گزارش پیام ما از ادعای وجود آزبست در آب کرمان
آب کرمان سرطان‌زا نیست

آب در کرمان دوباره جنجال ساز شده است. این بار البته نه کم آبی آب را به صدر خبرهای کرمان آورده و نه وجود فلزات سنگین. ادعای وجود آزبست در آب کرمان باعث شده تا توجهات به سمت مایه حیات جلب شود. ادعایی که اگر حقیقت داشته باشد، می تواند خبر از بروز فاجعه ای دهد. فاجعه ای که نه یکباره بلکه در طول سال های مختلف رخ داده است. اگرچه صحت این ادعا با شک و تردید روبروست اما اگر وجود آزبست در آب شرب مردم استان کرمان تایید شود، اوضاع بدجور به هم می ریزد. چرا که آزبست جزو مواد سرطان زای درجه یک محسوب می شود.
ممنوعیت استفاده از آزبست
بیش از صد سال از اثبات سرطان زا بودن آزبست می گذرد و در اکثر کشورهای جهان قوانینی برای ممنوعیت استفاده از آزبست وضع شده است. در گزارشی که مرکز سلامت محیط و کار (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) تهیه و منتشر کرده، بر ممنوعیت استفاده از آزبست در ایران تاکید شده است. این گزارش به این نکته اشاره کرده که ایران طی پنج دهه گذشته مصرف آزبست خود را از حدود 20-10 هزار تن به 60-55 هزار تن در سال افزایش داده یعنی مصرف خود را حدوداً چهار برابر کرده است. همچنین این گزارش می افزاید که طبق گزارشات منتشره، در سال 1994 میلادی ایران هفتمین کشور از نظر مصرف آزبست در جهان بوده است. طبق این گزارش بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در دوم مرداد ۱۳۷۹، مصرف آزبست در ایران از اول مرداد ۱۳۸۶ ممنوع شده ‌است. در تبصره این مصوبه آمده که در صورتی که پس از ۴۴ سال محرز شود که برای تولید لوله‌های آزبست سیمانی از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی جایگزین مناسبی برای آزبست یافت نشده‌، این تصمیم در مورد لوله‌های آزبست سیمانی قابل تجدید نظر خواهد بود. گفتنی است اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که واردات آزبست ایران از دهه 1960 تاکنون حدوداً چهار برابر شده که بیش از نیمی از آزبست وارداتی از کشور روسیه تامین می شود. برزیل، قزاقستان و کانادا دیگر تامین کنندگان آزبست ایران هستند.
یک عضو شورای شهر کرمان:
آب کرمان سرطان زاست
اگرچه استفاده از آزبست در ایران ممنوع شده اما همچنان در سراسر کشور برای انتقال آب، از لوله های آزبستی استفاده می شود. این موضوع باعث شده تا یکی از اعضای شورای شهر کرمان که نماینده کرمان در شورای عالی استان ها هم هست، مدعی شود که آب کرمان سرطان زاست. این نماینده به خبرگزاری ایلنا گفته که در کرمان همچنان آبرسانی به مردم از طریق لوله‌های آزبست صورت می‌گیرد و این لوله‌ها هنوز از رده خارج نشده‌اند، در حالی که استفاده از این لوله‌ها موجب ابتلا به سرطان‌ می‌شود و متاسفانه با وجود این لوله‌ها آبی که باید باعث حیاط مردم کرمان شود؛ موجب ممات این مردم شده است. وی تاکید کرد: رابطه مستقیمی بین میزان بالای سرطان در کرمان و استفاده از لوله‌های آزبست وجود دارد که نشان می‌دهد؛ یکی از متغیرهایی قابل تامل در رابطه با میزان بالای سرطان در کرمان همین لوله‌های آزبست و مواد خطرزا در آب است.
مدیرعامل آبفای کرمان: سرطان زا بودن آب کرمان صحت ندارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در رابطه با این ادعا به «پیام ما» گفت: گفته عضو شورای شهر کرمان صحت ندارد و متاسفانه اطلاعات ایشان کامل نیست. محمد طاهری افزود: آنچه که سرطان زاست، گرد آزبست است و لوله ای که هچگونه موادی از آن وارد آب نمی شود سرطان زا نیست. وی با بیان اینکه تاکنون ما در آزمایشاتمان به وجود آزبست در آب برنخوردیم، اظهار داشت: اگر این اتفاق می افتاد، تاکنون می بایست 70 میلیون ایرانی سرطان بگیرند چرا که در سراسر کشور از لوله های آزبستی استفاده می شود. طاهری در پاسخ به این پرسش پیام ما که چند درصد لوله های انتقال آب کرمان آزبستی هستند، گفت: تا هشت سال پیش نزدیک به 90 درصد لوله ها آزبستی بودند اما به تدریج در حال جایگزینی این لوله ها هستیم و در حال حاضر حدود 30 درصد لوله ها آزبستی هستند. مدیرعامل آبفای استان کرمان تصریح کرد: البته جایگزینی این لوله ها به خاطر این حرف که آب کرمان سرطان زا شده نیست بلکه از قبل برنامه داشتیم و با توجه به منابع مالی سالانه چندین کیلومتر را جایگزین می کنیم.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
تاکنون گزارشی مبنی بر وجود ماده ممنوعه آزبست در آب کرمان نداشته ایم
معاون دانشگاه علوم پرشکی استان کرمان هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود آزبست در آب کرمان نداشته ایم. نوذر نخعی افزود: ما میزان فلزات سنگین موجود در آب را اندازه می گیریم و سنجش آزبست در دستور کار ما نیست اما برای اولین بار است که می شنوم آزبست در آب کرمان وجود دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از آزبست مجاز است، اظهار داشت: از نظر ما استفاده از آزبست ممنوعیت دارد چرا که این ماده، جزو مواد سرطان زای گرید یک است.
مدیر گروه بهداشت محیط کرمان:
تاکنون در آزمایشاتمان به وجود آزبست در آب کرمان برنخوردیم
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان کرمان هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: ما آب کرمان را از همه نظر آزمایش می کنیم و تاکنون به چنین گزارشی که آزبست در آب وجود دارد، برنخوردیم. محمد باقر شهابی اضافه کرد: در آب کرمان حتی آلودگی هم مشاهده نشده و در تست آلاینده های شیمیایی هم مورد خاصی وجود نداشته و تاکنون آزبست در آب کرمان مشاهده نشده است.
یک دکترای آب: ممکن است با خوردگی لوله آزبستی، آب آلوده شود
یک دکترای آب و استاد دانشگاه رفسنجان در این خصوص به «پیام ما» گفت: قبلا از لوله های آزبست برای انتقال آب استفاده می شده اما به دلیل خطراتی که داشت، جایگزینی این لوله ها در دستور کار قرار گرفت. مصطفی مرتضوی افزود: لوله هایی هم که از قدیم استفاده می شده باید هرچه سریعتر اصلاح شوند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع که آزبست در سیمان لوله های بتنی محصور است و وارد آب نمی شود، صحت دارد، اظهار داشت: اگر خوردگی ایجاد نشود، مشکلی وجود ندارد اما همیشه کیفیت آب ثابت نیست و به سمت اسیدی شدن می رود و بتن خورده می شود. این موضوع سبب ورود آزبست به آب خواهد شد و خطراتی در پی دارد.
لزوم بررسی بیشتر
گفتنی است اگرچه مسئولان مربوطه ادعای عضو شورای شهر کرمان مبنی بر وجود آزبست در آب را رد می کنند اما لازم است که آزمایش های بیشتری در این رابطه صورت گیرد و نتیجه به عموم مردم اطلاع داده شود. چرا که این موضوع به طور مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *