پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سوغاتی تلخ از آن سوی مرزها مهمانانی که ناامنی می‌آورند

سوغاتی تلخ از آن سوی مرزها مهمانانی که ناامنی می‌آورند





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴

سوغاتی تلخ از آن سوی مرزهامهمانانی که ناامنی می‌آورند

کرمان یکی از بزرگترین استان های تجمع اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور محسوب می شود که حضور این افراد علاوه بر اخلال در نظام اقتصادی و اجتماعی موجب بروز مشکلات امنیتی برای مردم شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان از ابتدای آغاز مهاجرت اتباع بیگانه به کشور به عنوان یکی از مقصدهای اصلی حضور این افراد شناخته شد و در نتیجه جمعیت قابل توجهی از این افراد وارد استان شدند.
وجود زمینه های کار در این استان به خصوص باغهای انبوه پسته در نیمه دوم هر سال موجب بروز موجهای عظیم مهاجرتهای انسانی به استان کرمان می شود و افاغنه به خوبی خود را به عنوان بخشی از این موج تعریف کرده اند. در کنار قریب به ۱۰۰ هزار تبعه بیگانه که به صورت مجاز در استان کرمان حضور دارند اما متاسفانه جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مجاز و قاچاق موارد استان کرمان می شوند و علیرغم تذکرهای متعدد مسئولان امنیتی استان کرمان در خصوص عدم به کارگیری و اعتماد مردم کرمان به این افراد اما اتباع بیگانه غیر مجاز فرصت های اشتغال در کرمان را از آن خود می کنند. در کرمان بیش از ۷۰ هزار فرصت شغلی در اختیار این افراد است و بیشترین سهم از اشتغال در استان کرمان در بخش کشاورزی و زمین ها و صنایع وابسته به پسته و سایر محصولات کشاورزی و همچنین بخش ساختمان سازی و کارهای سخت از جمله کوره های آجر پزی تعریف می شود. نکته قابل توجه اینکه ترکیب جمعیت برخی از شهرهای مهم استان کرمان به خصوص رفسنجان به شدت تحت تاثیر حضور این افراد قرار گرفته است بطوریکه بخش قابل توجهی از جمعیت برخی از شهرهای کرمان از جمله زنگی آباد، شرف آباد در حومه شهر کرمان و شهر بزرگ رفسنجان و شهر کرمان را افاغنه تشکیل می دهند.
وعده هایی که از هر دولت به دولت
بعد به ارث می رسد
در دولت های نهم، دهم و یازدهم بارها وعده هایی در خصوص ساماندهی افاغنه در استان کرمان داده شده است اما این وعده های هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و حضور اتباع بیگانه غیر مجاز به تهدید برای اشتغال، فرهنگ و گاه امنیت استان کرمان تبدیل شده است که آخرین دست از این موارد فعالیت یک باند سرقت مسلحانه ۹ نفره در استان کرمان بود که هفته قبل شناسایی و منهدم شد. شش نفر از اعضای این باند سرقت مسلحانه اتباع بیگانه غیر مجازی بودند که به صورت غیر قانونی وارد مرزهای استان کرمان شده و پس از جلب اعتماد مردم و کار در خانه های آنها و شناسایی محل نگهداری پول و جواهرات به صورت مسلحانه به این خانه ها در شهرستانهای رفسنجان، انار و حومه کرمان دستبرد می زدند که خوشبختانه شناسایی و دستگیر شده اند. فعالیت این باند سرقت مسلحانه موجب بروز درخواست هایی از سوی مردم شهر رفسنجان برای ساماندهی فوری اتباع بیگانه به خصوص اتباع بیگانه غیر مجاز شده است و این سوال را در ذهن مردم کرمان ایجاد کرده است که چرا با وجود مشکلاتی که حضور این افراد در استان فراهم کرده است برای طرد استان حداقل برای اتباع بیگانه غیر مجاز اقدام قاطعی صورت نمی گیرد. هر چند برخی شهرهای استان کرمان برای ورود اتباع بیگانه ممنوع اعلام شده است اما همین قانون و ممنوع الورود شدن برخی از استانهای هم جوار برای اتباع بیگانه موجب شده جمعیت این افراد در شهرستان های دیگر استان کرمان به شدت افزایش یابد و به مشکلات ناشی از حضور این افراد نیز در این شهرستانها بیشتر نمایان شود.
نکته جالب توجه اینکه هم اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را افاغنه تشکیل می دهند.
در این میان بیشترین درخواست برای حضور افاغنه در استان نیز از سوی بخش صنعت پسته انجام می شود و بیشترین میزان به کار گیری غیر مجاز افاغنه نیز در باغهای پسته و صنایع مرتبط با آن دیده می شود و در رتبه بعدی صنعت ساختمان سازی قرار دارد. در واقع اشتغال و فرصتهای اجتماعی، فرهنگی مردم بزرگترین استان کشور به پای ادامه فعالیت افاغنه غیر مجاز در این صنایع به باد می رود. با این وجود به دلیل آنچه که کارایی بیشتر، عدم پرداخت سهم بیمه و حقوق مکفی به این افراد گفته می شود تمایل به کارگیری افاغنه غیر مجاز در این صنایع همچنان در کرمان بالا می باشد.
این در حالی است که نمایندگان استان کرمان بارها نسبت به حضور اتباع بیگانه غیر مجاز در استان هشدار داده اند و خواستار تعیین تکلیف حضور اتباع بیگانه در کرمان شده اند اما همچنان وضعیت حضور این افراد در کرمان مبهم است و در آخرین مورد نیز وزیر کشور از تصمیم گیری برای ساماندهی اتباع بیگانه در استان کرمان در آینده نزدیک خبر داده است. وعده ای که بارها از سوی مسئولان دولتهای قبل هم داده شد اما انجام نشد. رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی یکی از افرادی است که بارها در خصوص حضور بی سامان افاغنه در کرمان ابراز نگرانی کرده است.
۱۷ درصد جمیعت شمال کرمان افاغنه هستند
اما حرفهای فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان نیز در این خصوص خواندنی است به خصوص آنجا که سردار حسین چناریان به خیرنگار مهر می گوید: دلیل بروز نا امنی و مشکلات در خصوص اتباع بیگانه غیر مجاز این است که علیرغم هشدارها به جامعه اما مردم به این افراد اعتماد می کنند و آنها را در فضای خانه و محیط کسب و کار راه می دهند و در نهایت منجر به بروز مشکلات امنیتی می شود. وی به صورت جدی از مردم استان کرمان خواست به اتباع بیگانه غیر مجاز اعتماد نکنند زیرا در مرحله اول خودشان از این کار ضرر می کنند و بعد جامعه را متضرر می کنند. سردار چناریان این افراد را کسانی دانست که بدون توجه به قوانین کشور از راههای غیر مجاز وارد استان کرمان شده اند و هیچ راهی برای شناسایی آنها در صورت بروز جرم وجود ندارد زیرا هیچ مدرکی از آنها وجود ندارد. وی با اشاره به فصل برداشت پسته در استان کرمان، این فصل را زمانی دانست که بیشترین حجم مهاجران غیر مجاز وارد استان می شوند.
وی در ادامه از عدم اراده اجتماعی و همگانی برای ساماندهی اتباع غیر مجاز ابراز تعجب کرد و خواستار همراهی مردم در این خصوص شد. در حالی آمار از طرد سالانه ۵۰ هزار تبعه افغانی غیر مجاز از استان کرمان حکایت دارد که طبق آمار مسئولان ورودی این افراد در برخی از ایام سال به استان کرمان به بیش از هزار مورد می رسد و در این جا این سوال مطرح می شود که در حالیکه اکثر کشورهای دنیا قوانین مهاجرتی مشخصی برای حضور اتباع سایر کشورها دارند چرا هزاران نفر تبعه خارجی از راههای غیر مجاز به سادگی وارد کشور می شوند و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را نیز برای شهروندان از آن سوی مرزها به ارمغان می آورند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *