پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اکتاپلای قیام شالباف‌ها

اکتاپلای قیام شالباف‌ها





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۵۸

اکتاپلای قیام شالباف‌ها

اثرمشترک مسعود نکویی و پوریاقلی پور؛در ژانر ترکیبی آوازآکاپلای پلی فونیک و رقص مدرن به زودی در روزهای 1تا15شهریوردر پلاتوی صنعتی کرمان و مهر ماه در تهران به روی صحنه خواهد رفت . این اثر با مشارکت گروه موسیقی مهر وطن و گروه تیاتر بوتیاآل تولید شده است.شالبافی در کرمان بیش از 100 سال قدمت دارد و در دوران قاجار به اوج خود رسید،شهرت جهانی یافت و به سرتاسر جهان صادر میشد. به اعتقاد دکتر باستانی پاریزی، کلمه «شال» در گذشته و در منابع و ادبیات، به صورت «شَعرِ» ثبت شده است و براین مدعا می‌توان به این بیت فردوسی اشاره نمود:شب تیره زو دامن اندر کشید یکی چادر شَعر بر سر کشید و «شعر باف» که در منابع مختلف به عنوان شغل و حرفه بسیاری از مردم ذکر شده است، همان «شال‌بافی» است،
مرغوبیت پشم و در پی آن شال کرمان به قدری بوده است که تاورنیه ـ سیاح و تاجر معروف ـ برای خرید آن به کرمان آمده است: «… در اواخر سنه 1647م (1058هـ .ق) هرچه شال کرمانی، زیبا، قیمتی و زیب دوش امراء و حکام و سلاطین بود و آوازه و شهرتش تا به اقصی نقاط عالم پیچید، به حدی که رونق شال کشمیر را شکست، اما همین منابع و شاهدین، گاه جسته و گریخته روایاتی نیز از رنج و الم بی‌شمار این هنرمندان بی‌ادعا و گمنام گفته‌اند.
شالبافی دسترنج شالبافان گمنامی بود که از شدت کار در سیاه چاله های شالبافی در سنین بسیار کم جان خود را از دست می دادند. وضعیت شالبافان به حدی بد بوده که ادوارد براون در توصیف وضعیت نا بهنجار کارگاه‌های شال‌بافی کرمان اینگونه میگوید: چند جا رفتیم تماشا کردیم. مرد و بچه‌ی کوچک چند نفر به سن هفت نرسیده در توی زیر زمین، در اتاق تاریک متعفن نشسته، مشغول شال‌بافتن بودند. دو ساعت پیش از طلوع آفتاب شروع، و شب تا یک ساعت بعد از مغرب کار می‌کردند… شال‌باف‌ها اکثر جوان می‌میرند و سببش کار سخت و عفونت اطاق و هوای بد آنجا است، و جمیع شال‌باف‌ها ناخوش و بدحال‌اند»
شالبافها دوبار قیام کردند و در قیم دوم حاکمیت کرمان را عوض کردند.این اثر به پاسداشت جانفشانی این کارگران گمنام تقدیم میگردد. آخرین تمرین گروه با حضور استاد گلابزاده (کرمان شناس شهیر) در حالی انجام شد که ایشان گفتند که از ابتدا تا انتهای اثر نفسشان به شماره افتاده و تحت تاثیر قرار گرفتند(استاد گلابزاده خطاب به گروه اجرایی: بعداز اجرای شما ، نفس من هنوز بند نیامده است؛ اثر شما متفاوت و فراتر از هنر کرمان است.)
.سبک اکتاپلا هنوز در ایران انجام نشده و در جهان تنها دو گروه به این شیوه فعالیت میکنند و سبک نوینی در جهان محسوب میشود زیرا ترکیب act و accapella بسیار دشوار است.
تقدیم به روح شالبافهای گمنام کرمان

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *