پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماجرای واگذاری شمال دنا به استان اصفهان

اکبری تشریح کرد؛

ماجرای واگذاری شمال دنا به استان اصفهان





ماجرای واگذاری شمال دنا به استان اصفهان

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۰۰

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی را درباره واگذاری مدیریت شمال پارک ملی دنا به استان اصفهان ارائه کرد.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر، حسن اکبری در رابطه با حواشی ایجاد شده در خصوص مدیریت بخش شمالی پارک ملی دنا گفت: مجموعه دنا، شامل پارک ملی و مناطق حفاظت شده اطراف آن، سال‌هاست که حفاظت می‌شود و هم از نظر پوشش گیاهی و هم از نظر حیات جانوری منطقه بسیار ارزشمندی است. بخشی از کوه پایه‌های آبریز شمالی منطقه دنا که عنوان “پادنا” شناخته می‌شود به سمت سمیرم است، سال‌ها منطقه شکار ممنوع بوده اما به هر دلیل موفق به ارتقا آن به سطح منطقه حفاظت شده نشده بودیم. بخشی از این ارتفاعات مستقیماً متصل به زیستگاه‌های اصلی دنا است و حیات وحش دنا در فصول سرد بین این منطقه و پارک ملی دنا تردد دارند.

وی ادامه داد: این موضوع (عدم ارتقا منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده) همواره یکی از نقاط ضعف مجموعه دنا بود و به همین دلیل در بخش‌هایی از دامنه‌های شمالی ارتفاعات دنا حفاظت مطلوبی صورت نمی‌گرفت که همین موضوع باعث آسیب به تنوع زیستی منطقه بود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیشتر نیز تلاش‌هایی برای ارتقا سطح این منطقه شده بود اما منجر به نتیجه نشده بود، گفت: دلیل ناتمام ماندن تلاش‌ها نیز این بود که مدیریت آن در استان اصفهان بود و پیگیری این موضوع باید از طریق ادارات کل منابع طبیعی، اداره کل وزارت صمت و سایر نهادها در استان اصفهان انجام می‌شد و آنها در این سال‌ها پاسخ مثبتی نداده بودند.

اکبری افزود: در دولت سیزدهم تلاش کردیم تا این بخش به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کند و نقصی که باعث می‌شد تا ضلع شمالی پارک ملی دنا آسیب‌پذیر باشد، برطرف شود. در همین راستا رایزنی‌هایی انجام شد، استان اصفهان هم همکاری خیلی خوبی داشت و نهایتاً توانستیم موافقت ارتقا سطح ۳۵ هزار هکتار از پادنا که زیستگاه بسیار خوبی و پشتوانه ارزشمندی برای پارک ملی دنا محسوب می‌شود را بگیریم.

وی ادامه داد: این موضوع را به شورایعالی محیط زیست بردیم و در آنجا هم مجموعه همکاران استان اصفهان و استاندار نیز حضور داشت. استاندار اصفهان در این جلسه گله‌مند بود که بخش‌هایی از شهرستان سمیرم که جزو مجموعه حفاظتی دنا است یک سری مشکلات اجتماعی دارد و این شیوه مدیریت منطقه حفاظت شده باعث شده که مردم همکاری نکنند و مشکلاتی ایجاد شده است. وی در همین راستا از شورا درخواست کرد که بخشی از اراضی حفاظت شده که در خاک اصفهان هست و مرجع مربوطه در استان کهگیلویه هم حفاظت چندانی از آن انجام نمی‌دهد در قالب یک مجموعه پشتوانه حفاظتی توسط استان اصفهان مدیریت شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در رابطه با مباحثی که در شورایعالی محیط زیست مطرح می‌شود، نظر می‌دهند و صرفاً نظر محیط زیست نیست، گفت: جمع‌بندی جلسه که توسط رئیس جمهور شهید انجام شد، همان مواردی بود که پیش‌تر از طرف استاندار اصفهان مطرح شده بود و نهایتاً این مصوبه تصویب و طبق معمول ابلاغ شد اما اگر در سازمان حفاظت محیط زیست بخواهیم مدیریتی را در مناطق آزاد شده‌مان جابه‌جا کنیم، طبیعتاً برای خود قواعدی داریم و در جلسه با کارشناسان و مدیران استان‌ها اینکه مدیریت به چه شکل انجام شود که کمترین آسیب به مدیریت یکپارچه منطقه وارد شود و هر اداره کلی چه وظایفی دارد را بررسی می‌کنیم.

اکبری تصریح کرد: ما طبق معمول در این مورد جلساتی را برگزار کردیم اما متأسفانه همکاران کهگیلویه و بویراحمد به بهانه‌هایی از جمله آتش‌سوزی مناطق و بیماری در جلسات شرکت نکردند.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ مصوبه‌ای از این جلسات به استان‌ها ابلاغ نکردیم، گفت: در حقیقت هنوز پاسگاه‌ها تحویل استان کهگیلویه است و مدیریت توسط آنها انجام می‌شود اما متأسفانه همکاران ما در استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع را به رسانه کشاندند و یک سری اطلاعات غلطی ارائه دادند و همین باعث شد که ذهنیت منفی به این موضوع ایجاد شود. در طرف مقابل همکاران ما در اداره کل اصفهان نیز مکاتباتی را با رسانه‌ها انجام دادند و موضوع را به حاشیه بردند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: این در حالیست که بنده به صراحت اعلام می‌کنم که هنوز در جلسات کارشناسی مسئله‌ای را ابلاغ نکردیم و تغییری در مدیریت منطقه ایجاد نشده است. در واقع مصوبه شورایعالی محیط زیست وجود دارد اما هنوز ما به استان‌ها ابلاغ نکردیم و باید از نظر فنی موضوع بررسی شود.

اکبری خاطرنشان کرد: مهمترین بردی که بعد از سال‌ها محیط زیست در این موضوع به دست آورد، ارتقا سطح پادنا بود که پشتوانه مهم پارک ملی دنا است اما متأسفانه همکاران ما با حاشیه بردن این موضوع این موفقیت را تبدیل به یک دغدغه کردند.

وی در پایان گفت: اگر با دید ملی نگاه کنیم، این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای حفاظت بهتر از حیات وحش در آبگیر شمالی دنا باشد.

گفتنی است؛ مصوبه واگذاری منطقه شکار ممنوع پادنا به استان اصفهان و جدایی آن از کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه امسال در شورایعالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور شهید به تصویب رسید.

این منطقه که در مجاورت پارک ملی دنا قرار دارد، بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگری از آن در استان اصفهان واقع است. این منطقه از سال ۱۳۶۹ تاکنون توسط اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد حفاظت می‌شده اما گویا طبق این مصوبه مدیریت آن به استان اصفهان واگذار می‌شود.

پس از مطرح شدن این مصوبه در رسانه و فضای مجازی، حواشی زیادی پیرامون آن شکل گرفته؛ حواشی که به مسئولین ادارات محیط زیست دو استان نیز کشیده شده است. دامنه این حواشی به حدی پیش رفته که مردم کهگیلویه و بویراحمد، اجرای این پروژه را دسیسه‌ای برای احداث سد و خشک کردن کوهرنگ می‌دانند!

کد خبر 6187027

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

ساماندهی ۵۶۹ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در کشور

ساماندهی ۵۶۹ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در کشور

نگرانی برای شهریور و مهر ماه

وضعیت نسبتا پایدار «تب دنگی» در کشور

نگرانی برای شهریور و مهر ماه

آیا می‌توان پنل‌های خورشیدی را در ساختمان‌های تاریخی نصب کرد؟

آیا می‌توان پنل‌های خورشیدی را در ساختمان‌های تاریخی نصب کرد؟

انجام مرمت پایه‌های پل تاریخی کلهر

معاون میراث‌فرهنگی لرستان خبر داد

انجام مرمت پایه‌های پل تاریخی کلهر

پنبهٔ سرخ در راه یونسکو

پنبه «مَله» به عنوان تنها پنبهٔ رنگی ایران ۶ سال بعد از ثبت در فهرست میراث معنوی در تب و تاب جهانی شدن است

پنبهٔ سرخ در راه یونسکو

زیرساخت‌ فرسوده

سریال حوادث مترو این‌بار به ایستگاه میدان ولیعصر رسید

زیرساخت‌ فرسوده

مانع اختصاصی‌سازی و تخریب بافت تاریخی-صنعتی شهر آبادان شوید

نامه جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی آبادان به رئیس‌جمهور به منظور توقف فرایند خصوصی‌سازی و خطر امحای بافت تاریخی منازل سازمانی شرکت نفت در محلات بریم و بوارده

مانع اختصاصی‌سازی و تخریب بافت تاریخی-صنعتی شهر آبادان شوید

کشاورزی شهری؛ مسیری پایدار برای خروج از بحران غذایی

کشاورزی شهری؛ مسیری پایدار برای خروج از بحران غذایی

تزریق اجباری واکسن سرخک قبل از اربعین واقعیت دارد؟

تزریق اجباری واکسن سرخک قبل از اربعین واقعیت دارد؟

نامزدی «در مسیر نسیم» در جشنواره فیلم آمریکا

نامزدی «در مسیر نسیم» در جشنواره فیلم آمریکا

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر