پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 24 درصد پروژه های نیمه تمام کرمان به بهره برداری رسید/ سنگ‌هایی که استاندار از چاه بیرون می‌آورد

24 درصد پروژه های نیمه تمام کرمان به بهره برداری رسید/ سنگ‌هایی که استاندار از چاه بیرون می‌آورد





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵

24 درصد پروژه های نیمه تمام کرمان به بهره برداری رسید/ سنگ‌هایی که استاندار از چاه بیرون می‌آورد

امیر مهرزاد
اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دولت قبلی نیاز به 5/1 برابر بودجه سالانه دولت دارد اما دولت یازدهم تصمیم گرفته پروژه‌های نیمه‌تمام و رها شده در دولت گذشته را به بهره‌برداری برساند. همین است که علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان از به پایان رساندن ۲۴درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داده است؛ خبری که می‌تواند برای کرمانی‌ها نویدبخش اتفاقات خوبی باشد. روزهای پایانی خردادماه امسال بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ایران در مصاحبه با ایسنا گفت: از ابتدای کار یکی از سیاست‌های دولت یازدهم این بوده که طرح‌های نیمه‌تمام موجود به بخش خصوصی واگذار شود چراکه سرمایه مورد نیاز تکمیل این طرح‌ها بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان است اما بودجه عمرانی دولت حدود ۳۰هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در سال ۹۴ کمتر از ۲۷۵هزار میلیارد تومان است. با اینکه میزان بودجه سالانه دولت بسیار کمتر از میزان سرمایه لازم برای به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام دولت قبلی است اما به نظر می‌رسد استان کرمان برای به پایان رساندن این پروژه‌ها پیش‌قدم شده است. به گفته فرج‌ا… عارفی، نماینده مجلس شورای اسلامی پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از دلایل ایجاد تورم هستند و برای جلوگیری از آن باید این پروژه‌ها را به پایان رساند. درباره استان کرمان اما پرسش‌هایی وجود دارد مانند اینکه این پروژه‌ها در چه حوزه‌هایی بودند و چه تاثیری در حوزه صنعت و معدن می‌توانند داشته باشند؟
بخش قابل توجهی از پروژه ها به پایان نرسیده است
فرج‌ا… عارفی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام در دولت‌های گذشته و تاثیر آنها بر استان کرمان می‌گوید: تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان کرمان وجود دارد. این پروژه‌ها از ۱۰درصد تا ۸۰درصد پیشروی داشته‌اند اما بخش قابل توجهی از آنها هنوز به پایان نرسیده است. عارفی ادامه می‌دهد: این پروژه‌ها در طول سال‌های گذشته تعریف و به‌صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند. نخستین تاثیر این پروژه‌ها اثر تورمی است که بر اقتصاد استان و کشور می‌گذارند. طرح‌های عمرانی اگر به بهره‌برداری نرسند به اقتصاد منطقه آسیب می‌رسانند. این نماینده خانه ملت در ادامه با اشاره به اینکه این طرح‌ها بر اثر نیازهای موجود زمان خودشان تعریف شده‌اند، می‌گوید: این طرح‌ها بر اثر نیازهایی که وجود داشته تعریف شده‌اند و به پایان نرسیدن آنها یعنی پابرجایی مشکلاتی که وجود داشته‌اند. وی با بیان اینکه ناتمام ماندن پروژه‌هایی که وارد مرحله اجرا می‌شوند در اقتصاد کشور تاثیر زیادی دارد، می‌گوید: اکنون تلاش دولت بر این است که این پروژه‌ها را به پایان برساند. برای این کار پروژه‌هایی که بیش از ۷۰درصد پیشروی داشته‌اند در دستور کار قرار گرفته‌اند. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با اشاره به اینکه عملکرد دولت برای به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام استان کرمان قابل قبول است، ادامه می‌دهد: سال گذشته دولت در این زمینه عملکرد خوبی داشت و امیدواریم امسال این عملکرد بهبود یابد.
عارفی درباره واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی می‌گوید: مجلس به دولت اجازه داد تا پروژه‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند. علت این تصمیم‌گیری و این اجازه هم در این بود که این پروژه‌ها با سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسند. وی ادامه می‌دهد: دولت باید متناسب با شرایط منطقه‌ای تصمیم‌گیری کند که چه پروژه‌هایی را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و چه پروژه‌هایی را دولت باید به بهره‌برداری برساند. به‌عنوان مثال طرحی که در کلانشهرها توجیه اقتصادی داشته باشد، برای بخش خصوصی اولویت بیشتری در سرمایه‌گذاری دارد تا طرحی که در مناطق محروم یکی از استان‌های دورافتاده به نسبت مرکز وجود داشته باشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌گوید: دولت باید پروژه‌هایی را که برای بخش خصوصی قابل سرمایه‌گذاری است، واگذار کند و پروژه‌هایی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در آنها ندارد را خودش به پایان برساند. عارفی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان کرمان به حوزه راه‌سازی مرتبط می‌شود، می‌گوید: راه یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های صنعتی است و به‌طور قطع می‌توان گفت این زیرساخت بر رشد و توسعه صنایع استان کرمان هم می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه صنعت و معدن ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد، می‌گوید: در موارد قابل توجهی دیده شده که سرمایه‌گذاران آمادگی دارند برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی اقدام کنند اما مشکل زیرساخت وجود دارد. عارفی در ادامه می‌گوید: بخش خصوصی در استان کرمان آماده سرمایه‌گذاری است اما یکی از مشکلاتی که پیش روی این بخش وجود دارد نبود زیرساخت است. با برطرف کردن این مشکلات می‌توان به توسعه بیشتر در استان کرمان امید داشت. وی با اشاره به اینکه در صورت به پایان رسیدن پروژه‌های زیرساختی، صنعت و تجارت پیشرفت زیادی در استان کرمان خواهد داشت، توضیح می‌دهد: یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان کرمان که اهمیت بسیاری دارد، فرودگاه این استان است. اکنون پروازهای ورودی و خروجی در فرودگاه کرمان انجام می‌شود اما ساخت بخشی از این فرودگاه همچنان به پایان نرسیده است. عارفی در پایان می‌گوید: اتمام پروژه‌های حوزه راه و دیگر زیرساخت‌ها باعث رشد سریع سرمایه‌گذاری می‌شود و این موضوع برای استان کرمان اهمیت بسیاری دارد. افزایش حجم سرمایه‌گذاری باعث اشتغالزایی بیشتر و به‌صورت کلی رونق اقتصادی استان می‌شود.
تامین زیرساخت‌ها مشوق سرمایه‌گذاران است
محمود اسکندری‌نسب، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان درباره تکمیل ۲۴درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام استان کرمان می‌گوید: با اینکه این پروژه‌ها در اعتبارات عمرانی استانداری است اما در تامین زیرساخت‌ها کمک می‌کند و تامین زیرساخت‌ها یعنی جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذار؛ زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز، راه و چند مورد دیگر که در فهرست این پروژه‌ها قرار دارد. اسکندری‌نسب با اشاره به اینکه پروژه‌های صنعتی در این بخش وجود ندارند، توضیح می‌دهد: بر خلاف اینکه ممکن است تصور شود ایجاد راه‌ها در حوزه صنعت می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی داشته باشد، اینطور نیست.
راه زیرساخت بسیار مهمی است اما نه زمانی که در مسیر صنعت نباشد. وی ادامه می‌دهد: بیشتر پروژه‌های راه‌سازی در زمینه ارتباط روستایی و ۲ یا چند بانده کردن مسیرهای موجود است که این پروژه‌ها در واقع برای بخش صنعت، نتیجه چندانی ندارند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان درباره دیگر زیرساخت‌ها می‌گوید: در حوزه‌های آب، برق و گاز اما اینطور نیست. به عبارتی تامین این زیرساخت‌ها در سطح استان و جنوب استان کرمان تاثیر بسیار زیادی در بخش صنعت و معدن می‌تواند داشته باشد. اسکندری نسب با اشاره به اینکه بخشی از درآمد معادن باید به بودجه استان برسد، می‌گوید: این بودجه‌ها اکنون به استان وارد نمی‌شود و در صورتی که این بودجه‌ها دیده شود می‌توان آنها را در بخش راه‌سازی هزینه کرد. از این طریق می‌توان از راه‌های اصلی مسیرهایی را برای معادن منشعب کرد. وی ادامه می‌دهد: در مجموع این نوع از پروژه‌های راه‌سازی هیچ کمکی به بخش‌های صنعت، معدن و تجارت نمی‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *