سایت خبری پیام ما آنلاین | مثلث توسعه، ایده ای کرمانی

مثلث توسعه، ایده ای کرمانی





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

مثلث توسعه، ایده ای کرمانی

در پی خلق حماسه سیاسی در خرداد سال 1392 توسط شما مردم فهیم و انقلابی، هم اکنون با توجه به شرایط حساس کشور وظیفه داریم در جهت خلق حماسه ای دیگر در حوزه فعالیت های اقتصادی که از الزامات و نیازهای اساسی مردم است، همتی بلند و تلاشی مضاعف داشته باشیم. تحول در بهبود معیشت مردم، پاسخگویی به نیازهای شغلی جوانان، مقابله با تحریم ها، تامین امنیت کشور با نیل به خوداتکایی و استقلال، کاهش وابستگی های کشور به درآمدهای نفتی و واردات، رونق تولید ملی و حرکت شتابنده در مسیر دستیابی به اهداف چشم انداز که همگی از توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب هستند، از طریق توجه همزمان به دو مسئله زیر قابل تحقق می باشند:
1- تامین و توسعه زیرساخت ها توسط دولت و پرهیز از دخالت مستقیم دولت در انجام فعالیت های اقتصادی
2- مردمی کردن اقتصاد و ترویج فرهنگ کارآفرینی
چنانچه دولت در حوزه اقتصاد فقط نقش خود را در بسترسازی، تسهیلگری و نظارت بداند با اعتماد به بخش غیردولتی، مردم فرصت خواهند یافت تا مسئول معاش خود بوده و با افزایش تمکن مالی، خود را از کمک های نقدی دولت بی نیاز بدانند. به تعبیر آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم دولت تدبیر و امید، باید تصدی گری دولت کاهش یافته و شرایطی فراهم گردد تا مردم مسئولیت بیشتری در اداره کشور و تامین معاش خود بپذیرند. چنین چارچوبی، زمینه تمکن مالی و دین مداری مردم را نیز تحقق خواهد بخشید.
هدف برتر در تمدن اسلامی، پرداختن صرف به مسئله اقتصاد نیست. با اعتقاد به این که اقتصاد با زندگی، دین و فرهنگ مردم در ارتباط است، الویت دهی به برنامه ریزی اقتصادی در کنار توجه به ارزش های معنوی و اخلاقی، هم استعدادهای انسانی را شکوفا می سازد و هم روند توسعه را قوام می بخشد. از این جهت برای سازندگی و شکوفایی اف=قتصادی کشور، بایستی فعل خواستن و توانستن را اساس کار خود قرار دهیم. حال که خواسته ایم تغییر و تحول ایجاد کنیم، از مشکلات اقتصادی رهایی یابیم و همواره دین مدار و صاحب کرامت باشیم، باید توانمند گردیم و این توانایی جز با شکوفایی و استفاده بهینه از فکر و همت و سرمایه های مردمدی به دست نمی آید.
از آن جا که رمز موفقیت در صحنه اقتصادی، خودباوری، اتکا به فرهنگ جهادی و همچنین همبستگی و اتحاد همه ارکان حکومت و نیروهای مردمی می باشد، بنابراین جهت تحول در حوزه اقتصاد و به منظور استفاده بهینه از مشارکت و ظرفیت های عظیم مردمی در امر سرمایه گذاری و سازندگی، مدلی تحت عنوان «مثلث توسعه اقتصادی» مطرح گردید که یک مدل تعاملی بین فعالان اقتصادی و تمامی عوامل تاثیرگذار حکومت برای مردمی نمودن اقتصاد با تکیه بر منابع درونی است.
در ادامه، مفهوم و کلیات طرح مثلث توسعه اقتصادی تشریح و مسیر حرکت توسعه استان در قالب ایده ای نو و با رویکردی مشارکتی و تعامل جویانه مشخص می گردد.
توسعه اقتصاد با رویکرد مشارکتی
(استراتژی توسعه استان)
استان کرمان با برخورداری از استعدادها و ظرفیت های سرشار مادی و معنوی، موقعیت خاص جغرافیایی، تنوع اقلیمی، ذخائر و منابع غنی و متنوع، وجود زیربناهای موثر و مهم تر از همه بهره مندی از سرمایه های انسانی متعهد و کارآمد و اراده ای مصمم برای پیشرفت و تعالی، چنانچه مولفه های اقتصاد مشارکتی را وجهه عمل خویش قرار دهد، خواهد توانست ضمن استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، شرایط را برای توسعه کارآفرینی و حضور مشتاقانه و حداکثری آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی فراهم آورد.
در اقتصاد مشارکتی، هم مردم مسئولیت بیشتری در اداره امور جامعه و در تامین رفاه و استقلال مادی خود می پذیرند و هم دولت به جای نقش مداخله ای در اقتصاد، کارکرد نظارتی و هدایتی خود را به دنبال می نماید. بنابراین در این استراتژی، برنامه ریزی با مردم و برای مردم است و مشارکت دادن مردم در امر توسعه اقتصادی جایگزین تاکید صرف بر توسعه اقتصادی دولت محور می گردد.
در استراتژی توسعه اقتصاد مشارکتی استان که هدف آن افزایش رفاه و پیشرفت مطلوب اجتماعی است، حکومت و مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی و پیشرفتی سریع هماهنگ می شوند. پیگیری این استراتژی در هر شهرستان، نمایندگان حکومت را در کنار مردم قرار داده، تا مردم با احساس امنیت بیشتر، مسئولیت خود را در امور اقتصادی جامعه بهتر ایفا نمایند. در این استراتژی چند اصل مورد توجه اساسی قرار می گیرد:
1- بسیج امکانات معنوی و مادی برای اطمینان بخشی به فعالیت های سرمایه گذاری
2- تکریم سرمایه و سرمایه گذار
3- هماهنگی میان ارکان جکومتی و مردم
4- مشارکت حداکثری مردم برای ارتقا سطح زندگی
در شرایط کنونی اقتصاد کشور، فراهم آوردن زمینه و فرصت مناسب برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی با بهره گیری از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است بایستی اساس کار همه مسئولان قرار گیرد.
در اقتصاد مقاومتی، فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی برای توسعه بخش غیردولتی و مشارکت حداکثری مردم در فعالیت های اقتصادی به عنوان یکی از الزامات اساسی توسعه کشور است. از این رو توسعه اقتصاد با رویکرد مشارکتی در استان که از بطن اقتصاد مقاومتی نشات می گیرد. هم شاخص های اقتصاد مقاومتی را بهبود می بخشد و هم مردم را در مقابل بحران ها و تهدیدهای اقتصادی دشمن آماده و توانمند می سازد. همچنین این الگو در جهت رفع موانع اقتصادی از رویکرد «مدیریت جهادی» به جای سیستم نفس گیر اداری و بانکی و نظام کند دیوان سالاری بهره می گیرد.
استراتژی توسعه استان
توسعه اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی
(استراتژی توسعه استان)
تامین امنیت
سرمایه گذاری (نهادهای قضایی و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی)
توسعه فرهنگ کار و سرمایه گذاری با تأکید بر آموزه های دینی (ائمه جمعه و جماعات و دستگاه های فرهنگی)
ساماندهی محیط کسب و کار(نمایندگان دولت)
تسهیل و تشویق سرمایه گذاری فعالان و کارآفرینان اقتصادی
نقش آفرینی مؤثر فعالان و کارآفرینان اقتصادی در خلق ثروت
افزایش رفاه و تعالی جامعه
(تکامل مادی و معنوی)
مفهوم چیستی و مثلث توسعه اقتصادی
یکی از ابزارهای شکل گیری خلق ثروت
مفهوم و چیستی مثلث توسعه اقتصادی
یکی از ابزارهای شکل گیری خلق ثروت اقتصادی و افزایش رفاه عمومی، بسیج همه نیروهای ذی اثر و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود مادی و معنوی است. به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بخش عظیمی از زیرساخت های مورد نیاز برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار اقتصادی فراهم آمده، اما مردمی کردن اقتصاد یا همان رشد اقتصاد بخش خصوصی متناسب با رشد زیر ساخت ها همراه نبوده است. در حال حاضر بواسطه اهتمام دولت تدبیر و امید در ایجاد ثبات و برقراری آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی جامعه با اعتقاد بر نقش پر اهمیت فعالان اقتصادی به عنوان جهادگران عرصه سازندگی و آبادانی کشور، وظیفه داریم با وفاق و همدلی تمامی خدمتگذاران مردم، ضمن تسهیلگری فرایند سرمایه گذاری، زمینه را برای سرمایه گذاری مردم در عرصه فعالیت اقتصادی به نحو مطلب فراهم آوریم. مثلث توسعه اقتصادی با هدف مردمی نمودن اقتصاد، ارتقاء سطح معیشت جامعه و کاهش آسیب های ناشی از تحریم ها در قالب یک الگوی تعاملی طرح ریزی شده است.
اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی که برگرفته از استراتژی توسعه اقتصاد مشارکتی در استان می باشد. ملزومات خاصی از می طلبد. باور و عزم راسخ مسئولان به اجرای آن و هماهنگی سازنده و موثر بین ارکان حکومتی و مردم مهم ترین شروط موفقیت در جهت تحقق مطلوب اجرای این طرح است.
مثلث توسعه اقتصادی نحوه ارتباط و چگونگی تعامل عوامل پشتیبان توسعه اقتصادی در هر ناحیه را با سرمایه گذاران مشخص می سازد. از کارکردهای اصلی این مثلث تامین امنیت سرمایه، آماده سازی زیر ساخت ها و در نهایت افزایش امید و انگیزه بیشتر برای به صحنه آوردن مردم در حوزه سرمایه گذاری های مولد است.
اهداف شکل گیری مثلث توسعه اقتصادی:
هدف اصلی:
* تلاش برای مردمی نمودن اقتصاد و ارتقاء سطح معیشت جامعه در قالب یک الگوی تعاملی
اهداف فرعی:
* فرهنگ سازی و گسترش باور اجتماعی مبنی بر کرامت و حرمت کار و تلاش و سرمایه گذاری و احترام و تکریم سرمایه گذاران و کارآفرینان
* ایجاد انسجام و روحیه همدلی و وفاق در بین تمامی عوامل پشتیبان و تاثیرگذار مثلث توسعه اقتصادی به منظور تسهیل و سرعت بخشی به امر سرمایه گذاری
* کاهش بوروکراسی و کارآمد سازی نظام اداری و خدمات رسان امر سرمایه گذاری با هدف صرفه جویی در وقت و هزینه سرمایه گذاران و اشتیاق بیشتر آنها برای ورود به عرصه فعالیت های سرمایه گذاری
* هماهنگی بین ادارات ارائه دهنده خدمات سرمایه گذاری و پیگیری مستمر امور اجرایی طرح های سرمایه گذاری فعالان اقتصادی
* ایجاد شور و نشاط در بین سرمایه گذاران با ایجاد شرایط اطمینان بخش و ایجاد فضای مناسب برای افزایش رقابت پذیری.
* گسترش مشارکت بخش غیر دولتی در اقتصاد از طریق ایجاد شرایط مناسب برای حضور سرمایه گذاران در فرایند تصمیم سازی.
نقش آفرینان مثلث توسعه اقتصادی
سه راس مثلث توسعه اقتصادی «سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان». «نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی» و «نمایندگان دولت اعم از فرماندار، بخشدار، شهردار و روسای ادارات» می باشند. از آن جایی که شرط موفقیت و عملی نمودن حماسه اقتصادی، حمایت جدی از تولید ملی و فعالان عرصه اقتصادی است. بنابراین نیل به این موفقیت، تلاش همزمان سه رکن اصلی و ذی اثر مثلث توسعه اقتصادی است.
تنها تفکری که زمینه مساعد شناسایی، هدایت و حمایت از سرمایه گذاران و دستیابی به رشد و توسعته مستمر اقتصادی را فراهم می آورد، کارکرد منطقی رئوس سه گانه مثلث توسعه اقتصادی و برنامه ریزی برای استفاده کارآمد از ظرفیت همه ارکان یاد شده است. «ائمه جمعه» نیز به عنوان رهبران معنوی جامعه با نظارت عالیه بر کارکرد مثلث اقتصادی در زمینه گسترش فرهنگ سرمایه گذاری و ایجاد وفاق و همدلی همه کارگزاران نظام در راستای حمایت جدی و مستمر از کارآفرینان و سرمایه گذاران نقش آفرینی می نمایند. همانگونه که مطرح شد «سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان»، «نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی» و «نمایندگان دولت» به عنوان سه راس مثلث توسعه تعریف می شوند. اگر به واسطه تلاش مستمر و هماهنگی عوامل پشتیبان مثلث توسعه، هر کدام از اضلاع این مثلث به سمت بیرون کشیده شوند به معنای گسترش سرمایه گذاری بخش خصوصی و رشد اقتصاد مردمی است. پر واضح است که عدم انسجام و همگرایی هر یک از رئوس سبب ناکارآمدی مثلث شده و مسیر توسعه بخش خصوصی را از شکل طبیعی خود خارج می سازد.
بنابراین ارتباط موثر و الزام آفرین عوامل پشتیبان اعم از نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه برای افزایش امید در بین سرمایه گذاران و حرکت در مسیر تحول اقتصادی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
لازم به توضیح است که نوع و ماهیت نقش پذیری هر یک از عوامل پشتیبان حکومتی در اجرای مثلث توسعه، با توجه به نوع مسئله و بنا بر مقتضیات زمانی و مکانی متفاوت و تعیین کننده خواهد بود.
نمایندگان مجلس
سرمایه گذاران
نمایندگان دولت
مثلث توسعه اقتصادی
وظیفه عوامل نقش آفرین حکومتی در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی
جهت اجرایی شدن طرح «مثلث توسعه اقتصادی» و نظارت مستمر بر نحوه کارکرد آن، شرح وظایف و انتظاراتی برای هر یک از عوامل پشتیبان و ارکان حکومتی نقش آفرین در این طرح تعریف گردیده که به فرمانداران استان به عنوان مسئولان اجرایی طرح مزبور ابلاغ گردیده و با ائمه محترم جمعه و نمایندگان محترم مجلس نیز هماهنگی و تفاهم لازم صورت پذیرفته است.
شرح وظایف فرمانداران محترم
مسئولیت اجرایی مثلث توسعه اقتصادی با شخص فرماندار می باشد. در این رابطه سازماندهی محیط کسب و کار که با هدف بهبود معیشت و رفاه عمومی مردم از طریق شناسایی، هدایت و حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی انجام می شود از ماموریت های ویژه فرماندار است. فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان با نقشی بستر ساز، تسهلیگر و تقویت کننده در کنار سایر مسئولیت های ذاتی خود، ضمن هماهنگی و تعامل اثربخش با ائمه محترم جمعه، نماینده محترم مجلس و سرمایه گذاران که از ارکان اصلی مثلث توسعه اقتصادی می باشند وظایف زیر را در چهار محور کلی ارائه شده عهده دار خواهد بود.
1- تولید، اولویت اول برنامه ریزی
1-1- توجه به اصل حمایت از کار و سرمایه ایرانی در مسیر ارزشمند تولید ثروت به عنوان اولویت اساسی در برنامه های توسعه شهرستان
2-1- حمایت و ترویج افکار و اندیشه سرمایه گذاری و انجام تدابیر مقتضی برای مساعد نمودن فضای سرمایه گذاری در بین اقشار مختلف
3-1- برگزاری جلسات منظم و مستمر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان (هر 15 روز یک بار با رویکرد حل مسئله) و انعکاس گزارش عملکرد به حوزه استاندار و معاونت برنامه ریزی استانداری
4-1- تلاش برای تحقق کارکرد طرح مثلث توسعه اقتصادی از طریق هماهنگی و تعامل موثر با سایر ارکان و عوامل پشتیبان مثلث مزبور اعم از ائمه جمعه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و سرمایه گذاران
5-1- تشویق و تکریم سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به عنوان سربازان جهاد اقتصادی
6-1- ایجاد انگیزه و فراهم نمودن شرایط اطمینان بخش برای سرمایه گذاری
2- شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری
1-2- مطالعه و شناسایی مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری شهرستان
2-2- معرفی توانمندی های اقتصادی و زمینه های سرمایه گذاری با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی (با تاکید بر تهیه کتاب راهنمای شهرستان شامل گردش کار و صدور مجوزهای فعالیت های اقتصادی و ارائه اطلاعات دقیق و بهنگام از طریق اطلاع رسانی الکترونیکی فرصت های سرمایه گذاری)
3-2- ایجاد بانک اطلاعاتی از سرمایه گذاران و کارآفرینان شهرستان
4-2- تهیه و تدوین اطلاعات طرح های امکان سنجی شده و ارائه نظر مشورتی به سرمایه گذاران
5-2- شناسائی و مذاکره با متقاضیان سرمایه گذاری و دعوت از آنها جهت راه اندازی کسب و کار اقتصادی
6-2- راه اندازی اتاق مشاوره سرمایه گذاران در فرمانداری ها با هدف ارائه نظرات و مشورت های کارشناسانه به متقاضیان سرمایه گذاری جهت کمک به تصمیم گیری فرد سرمایه گذار در کوتاه ترین زمان ممکن
7-2- استفاده از ظرفیت های رسانه های عمومی در راستای جذب سرمایه گذار
8-2- تاکید بر حصول اطمینان از توجیه پذیری طرح های پیشنهادی متقاضیان سرمایه گذاری (به لحاظ اقتصادی، فنی و مالی طرح ها و توان سنجی و بررسی کفایت و اهلیت سرمایه گذار)
3- رفع موانع و تسهیل امر سرمایه گذاری
1-3- هدایت مناسب بودجه عمرانی با تاکید بر آماده سازی زیر ساخت ها برای افزایش زمنیه های انگیزشی سرمایه گذاران جهت ورود به عرصه فعالیت های اقتصادی
2-3- نظارت بر حسن اجرای طرح های اشتغال زا و هزینه کرد اعتبارات اشتغال زایی
3-3- استفاده از نظرات مشورتی و تخصصی اتاق بازرگانی به منظورتسریع و تسهیل در امر سرمایه گذاری
4-3- تشکیل اتاق فکر در فرمانداری با دعوت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی موفق و ناموفق با حضور صاحبنظران و نخبگان اقتصادی و تشکل های غیر دولتی برای ارائه راهکارهای لازم در راستای بررسی مشکلات و موانع موجود و ارتقاء زمینه های سرمایه گذاری
5-3- الزام ادارات مشمول و خدمات رسان امر سرمایه گذاری به تعیین رابطین سرمایه گذاری و تشکیل جلسات منظم با آنها
6-3- الزام ادارات خدمات رسان به متقاضیان سرمایه گذاری به تسهیل فرایندها و حذف تشریفات زاید اداری در راستای صرفه جویی در وقت و هزینه های سرمایه گذار
7-3- برنامه ریزی برای بازدید مکرر از واحدهای تولیدی توسط نمایندگان ادارات ذیربط به منظور ارزیابی مراحل پیشرفت پروژه و پیگیری لازم در جهت رفع مشکلات احتمالی
8-3- برنامه ریزی لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت مناطق ویژه، شهرک ها و نواحی صنعتی برای جذب سرمایه گذار
9-3- هماهنگی و پیگیری مستمر امور اجرایی سرمایه گذاران و پیگیری جدی طرح های سرمایه گذاری تا زمان بهره برداری کامل از آنها
10-3 تلاش برای حمایت و پیگیری اخذ تسهیلات ریالی و ارزی مورد نیاز متقاضیان سرمایه گذاری
11-3- تشکیل جلسات منظم دوره ای با حضور تمامی عوامل پشتیبان و ارکان تاثیر گذار مثلث توسعه جهت استماع مشکلات متقاضیان سرمایه گذاری و فعالان اقتصادی و چاره جویی در خصوص رفع مشکلات آنها
12-3- برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای استقرار سیستم پنجره واحد در گمرکات استان (اجرایی نمودن ماده 70 قانون برنامه پنجم توسعه)
13-3- اهتمام در جهت حرکت به سمت ارائه خدمات الکترونیکی به سرمایه گذاران در راستای تحقق دولت الکترونیک
4- آموزش
1-4- تشویق بخش خصوصی جهت ایجاد مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی
2-4- ارتقاء کارآفرینی با ارائه آموزش های مستمر از طریق مراکز دولتی و غیر دولتی
3-4- برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی به منظور آشنایی فعالان اقتصادی، مسئولان و رابطین سرمایه گذاری ادارات با زمینه ها و فرصت های مختلف سرمایه گذاری در شهرستان
انتظارات از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی
1- تلاش به منظور رفع محدودیت های قانونی دست و پاگیر در زمینه سرمایه گذاری و کارآفرینی
2- پیگیری در خصوص افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در قانون بودجه کشور
3- رایزنی و پیگیری از طریق مسئولان و مقامات کشوری در زمینه طرح و برنامه های اساسی شهرستان
4- شرکت در جلسات مثلث توسعه اقتصادی جهت هم اندیشی و پیگیری رفع موانع متقاضیان سرمایه گذاری و فعالان اقتصادی
5- هماهنگی و هم افزایی با نمایندگان دولت به منظور پیگیری حل مشکل سرمایه گذاران در سطح ملی
6- همکاری در شناسایی و جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان به منظور تحرک بخشی به فعالیت های اقتصادی شهرستان
7- تلاش به منظور جهش در توسعه اقتصادی استان با رویکرد توسعه متوازن درون گرا و پرهیز از نگاه بخشی به توسعه
8- ارائه رهنمود و مشورت جهت اثربخشی بیشتر کارکرد مثلث توسعه اقتصادی.
انتظارات از ائمه محترم جمعه
در شهرستان ها
1- نظارت عالیه بر عملکرد الگوی مثلث اقتصادی
2- آگاه سازی بیشتر مردم در زمینه اهمیت پیشرفت اقتصادی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری
3- تشویق مردم به کار و تلاش بیشتر اقتصادی به عنوان نوعی ارزش و عبادت
4- اصلاح رفتار اجتماعی و سبک زندگی مردم از طریق ترویج فرهنگ اسلامی با هدف افزایش میل به پس انداز و سرمایه گذاری و آگاه سازی مردم برای کمک به رشد تولیدات ملی با ترجیح مصرف کالاهای ایرانی به غیر ایرانی
5- تکریم و حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران به عنوان تلاشگران و مجاهدان عرصه اقتصاد
6- ایجاد وحدت و برقراری تفاهم بین مسئولان اجرایی جهت بسیج همه امکانات شهرستان برای رفع مشکلات معیشتی مردم
7- ارائه رهنمود و مشورت به خدمتگزاران مردم
8- ممانعت از مباحث حاشیه ای و بی ارزش و آرامش بخشی به فضای عمومی جامعه به منظور بهره گیری از فرصت های خدمتگزاری.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *