پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نشست مسئولین وکمیته های سازمان انتقال خون خون؛ شریان زندگی

نشست مسئولین وکمیته های سازمان انتقال خون خون؛ شریان زندگی





۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۳۷

نشست مسئولین وکمیته های سازمان انتقال خون
خون؛ شریان زندگی
قطره های خونی که سُر می خورند درون رگهای بیماران، همه پیام آور این هستند که هنوز عشق ستودنی است و نمایشش در اهدای هر قطره ی خون پر رنگ تر دیده می شود.انسانی که خونش را هدیه میکند زندگی می بخشد؛ به امید بازگشت لبخندی امید بخش.
سازمان انتقال خون استان کرمان چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت برگزار کننده ی جلسه ای در راستای بررسی مسایل بیمارستانی با موضوع مصرف و مدیریت خون و فرآورده های خونی و بیان عملکرد سازمان، با حضور مسوولین دانشگاه علوم پزشکی، مدیران و نمایندگان بیمارستان های استان بود.
خون بافت بسیار ارزشمندی است
در ابتدای این جلسه «دکتر مهدی زاده» مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان ضمن خیر مقدم به مدعوین با بیان اهمیت نحوه ی مصرف خون و فرآورده های با ارزش آن گفت: «در این راستا تمام مراکز درمانی مصرف کننده ی خون و فرآورده های خونی موظف به ایجاد کمیته های بیمارستانی هستند.» او در ادامه اضافه کرد: «خون بافت بسیار ارزشمندی است که به واسطه ی این که رایگان در اختیار بیمار قرار می گرفت از ارزش او کاسته شده بود و هم اکنون هم هزینه ی بسیار کمی برای بیمار دارد.این اعتبارات وارده به سازمان به نفع خود بیماران است؛ زیرا برای تولید فرآورده هایی جدیدتر و با کیفیت بهتر هزینه خواهد شد. هدف این است که بیماران آرامش بیشتری به دست آورده و بتوانند به اندازه‌ی نیاز به فرآورده ی با کیفیت دسترسی داشته باشند.» وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که نتایج به دست آمده از این جلسه مفید واقع شود.
هدف دست یافتنی تر
در ادامه «مجید محسنی» مسوول توزیع خون و فرآورده های خونی سازمان انتقال خون استان کرمان، هدف از برگزاری این جلسه را این گونه بیان کرد: «خون را باید مانند یک بافت در نظر گرفت و مانند هر بافت دیگری مثل کلیه و کبد، باید در شرایط ویژه ای نگهداری کرد و انتقال داد. دراین فرایند باید همان مراقبت ها را، چه قبل از انتقال و چه بعد از آن مد نظر قرار داد .هدف سازمان انتقال خون از لحظه ای که خون توسط اهدا کننده وارد سیستم انتقال خون شده، تا لحظه ای که به بدن مصرف کننده تزریق می شود، این است که خون را تحت نظارت داشته باشد، تا میزان عوارض و خطاها به حداقل ممکن برسد. برای رسیدن به این منظوردرهر واحد درمانی که خون و فرآورده های خونی مصرف می شود،کمیته هایی تشکیل شده است. باید مد نظر داشت که تزریق خون، امکان ایجاد عارضه به همراه دارد و یکی از اهداف تشکیل این کمیته ها، گزارش دهی و نظارت کافی بر روند درخواست و تزریق خون به بیمار می باشد؛ تا در صورتی که عارضه ای ایجاد گردد،گزارش داده شود. گزارش تاثیرات سوء خون اهدایی می تواند از بروز و یا ایجاد عارضه ی مجدد جلوگیری کند. خون بافت زنده ای است که به بدن دیگری انتقال می یابد و همیشه امکان ایجاد عارضه وجود دارد. کمیته مرکز درمانی با دیدن هرعارضه ای دراین رابطه، باید همان روز تشکیل جلسه داده تا به بررسی این مورد بپردازد و نتیجه را هم اعلام کند. هر کمیته، باید بر اساس آیین نامه ارسالی عمل کند. هرمرکزدرمانی که مصرف خون و فرآورده ها را دارد،باید براساس میزان مصرف،جلسات کمیته ی خود را برگزار کند. بسیاری ازعارضه های خونی، ناشی از خطا های انسانی است و با بررسی های مجدد، جلوی بسیاری ازآن ها را می توان گرفت.جلوگیری ازخطاهای انسانی، هم در بحث سفارشات خونی به سازمان انتقال خون وهم مصرف آن، هدف این کمیته است.باید تزریق و درخواست متناسب با نیازرا مورد توجه قرار داد.» وی در ادامه افزود:«سازمان انتقال خون برای اعضای کمیته به صورت دوره ای جلسه های آموزشی برگزارمی کند که پرستاران و پزشک ارشد و پزشک هموویژلانز و همه‌ی اعضای کمیته باید در این دوره ها شرکت کنند؛ البته متاسفانه پزشکان کمتر شرکت کرده اند.» او در ادامه با تاکید بر مدیریت خون گفت: «باید به سمت مدیریت خون بیماران برویم و از تزریقات بیجا که درهر صورت بدون عارضه نیست جلوگیری شود. هدف حفاظت ازسلامتی بیماران است. باید در همه بیمارستان ها واحد هموویژلانز وجود داشته باشد تا این هدف دست یافتنی تر باشد. در این زمینه آیین نامه ها و دستور العمل ها هم ابلاغ شده است.»
مراقبت از خون
در ادامه جلسه «خانم دکتر قاضی زاده» مسوول هموویژلانز و مراقبت، آموزش و پژوهش سازمان انتقال خون عنوان کرد: «درهرواحد درمانی مصرف کننده ی خون، باید هم بانک خون و هم بخش هموویژلانز یا مراقبت از خون، با کادر ویژه ی آموزش دیده، وجود داشته باشد.» وی این نکته را که خون «اتولوگ» یا خونی که اهدا کننده برای مصرف خودش می دهد؛ تا در صورت نیاز از خون خودش استفاده کند به دلیل این که عارضه های کمتری ایجاد می کند سالم ترین خون است و تعدادی از بخش های درمانی می توانند درخواست آن را داشته باشند، البته آن هم شرایط ویژه ای خواهد داشت یاد آوری کرد.»
محسنی در ادامه ی مراسم اشاره ای به عملکرد سازمان انتقال خون داشت و بیان کرد:«سازمان انتقال خون استان کرمان در سال 93 مقدار ۱۱۳۳۲۵ فرآورده‌ی خونی را تحویل مراکز درمانی سطح استان داده است. در سال ۹۴ تعداد ۱۱۳۹۳۶ فرآورده به مراکز درمانی تحویل شده است و این نشان می دهد که درسطح استان نیم درصد افزایش مصرف فرآورده ها را داریم.ودر شهر کرمان شاهد کاهش 4/.درصدی مصرف فرآورده هستیم.» وی با بیان این آمار بردرخواست منطقی واحد های درمانی تاکید کرد و ادامه داد: «سازمان انتقال خون در سال ۹۴ توانسته است ۸۹ درصد از بیماران تالاسمی را در شهر کرمان تحت پوشش قرار داده واین مقدار خون فیلتر شده دراختیار آن ها بگذارد و امید است در سال جاری این درصد افزایش یابد. شایان ذکر است که در شهرستان رفسنجان صد در صد بیماران تالاسمی تحت پوشش قرار گرفته اند و در مجموع در سطح استان، شاهد افزایش دو درصدی پوشش بیماران تالاسمی بودیم. برای رسیدن به همه ی اهداف سازمان انتقال خون همکاری مراکز درمانی و همکاران بسیار مهم است.»
در پایان سازمان انتقال خون از چهار مرکز درمانی تقدیر کرد: بیمارستان شهید باهنر کرمان به دلیل تعهد و پیگیری ریاست بیمارستان در اجرای سیستم هموویژلانز، بیمارستان پیامبراعظم(ص) به دلیل گزارش دهی از عوارض حاد ناشی از تزریق خون،بیمارستان سیدالشهدا به دلیل استقرار نظام هموویژلانز در تمامی بخش های مصرف کننده و دبیر کمیته ی انتقال خون بیمارستان شفا برای ارایه ی پیشنهاد در برگزاری کمیته‌های بیمارستانی.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *