سایت خبری پیام ما آنلاین | مهاجرت یک حیوان کمیاب از غرب به شرق/ گربه پالاس در کرمان دیده شد

مهاجرت یک حیوان کمیاب از غرب به شرق/ گربه پالاس در کرمان دیده شد





۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۴

مهاجرت یک حیوان کمیاب از غرب به شرق/ گربه پالاس در کرمان دیده شد

پس از خرس سیاه آسیایی، یوزپلنگ، کراکالی و سوسمار دم تیغی حالا طبیعت کرمان مهمان یکی دیگر از گونه های در حال انقراض شده است. گربه پالاس یکی از کمیاب ترین گربه های ایرانی ست که برای دومین بار در کرمان دیده شده است.
گشت زنی گربه پالاس در میمند
گربه پالاس یا مانول یک گربه‌سان وحشی کوچک بومی آسیای میانه است. این جانور تقریباً به اندازه یک گربه خانگی است و دارای حدود ۶۰ سانتی‌متر طول (بدون احتساب دم ۲۵ سانتی‌متری‌اش) و به طور متوسط ۳/۶ کیلوگرم وزن است. رنگ موهای بدن‌اش خاکستری روشن یا زرد تیره همراه با نوارهای عمودی است که گاهی در میان موهای انبوه و متراکم بدن، دیده نمی‌شوند. این گربه شکل‌های گوناگونی دارد که آن را از دیگر گربه‌سانان متمایز می‌سازد. چشمان گرد این جانور، برجسته‌ترین ویژگی‌اش به شمار می‌آید. پاهایش کوتاه هستند، سرین‌اش نسبتاً بزرگ است و موهایش بلند و انبوه هستند. گربه پالاس در استپ‌های تا ارتفاع چهار هزار متر زندگی می‌کند. سحرگاه و غروب‌ها به شکار می رود و از جوندگان، پیکاها و پرندگان تغذیه می‌کند. زیستگاه وی با زیستگاه پیکای افغانی و یا اجتماعات بزرگ جوندگان همپوشانی دارد. در برخی نقاط نیز از کبک چوکار تغذیه می‌کند. ایران غربی‌ترین محدوده زندگی گربه پالاس است. این حیوان بیشتر در شمال شرق ایران مشاهده شده و گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن در مرکز و شمال غرب نیز در دست است. در سال ۲۰۰۸ یک دوربین تله‌ای با ثبت تصویری از این گونه در پارک ملی خجیر حضور این گونه را در البرز مرکزی نیز ثابت کردبیشتر گزارش‌ها از گربه پالاس مربوط به حیوانات مرده یا زنده‌گیری شده توسط چوپانان در ارتفاعات بالا می‌شود. در حالی که اطلاعات بسیار کمی در مورد تغذیه، زیستگاه‌ها، تولید مثل و رفتارهای اجتماعی این حیوان در دست است و به‌نظر می‌رسد کشته‌شدن توسط سگ‌های گله تهدید مهمی برای ادامه حیات گربه پالاس در ایران باشد برای دومین بار طی دو سال اخیر یک قلاده گربه پالاس در استان کرمان و در میمند از توابع شهربابک دیده شد. سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهربابک هم ضمن اعلام سپاس از اقدام صورت گرفته گفت: عکس حیوان مذکور به جهت اهمیت زیاد برای بررسی های کارشناسی بیشتر به استان و سازمان متبوع ارسال و تایید گردیده است. به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهربابک، این حیوان از جمله حیوانات بسیار کمیاب طبیعت بوده و از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی IUCN در زمره گونه های در خطر انقراض قرار گرفته است. شمس الدینی افزود: وجود و حضور حیوانات وحشی در طبیعت، جدا از ارزش های علمی، زیبایی شناختی، اخلاقی و اکوتوریستی، به عنوان منابع و سرمایه های طبیعی هر شهرستان محسوب گردیده و از عموم مردم عزیز و بزرگوار خواست نسبت به حیوانات وحشی برخورد مسئولانه داشته و در صورت رویت هرگونه تخلف در حوزه شکار و صید و همچنین آلودگی محیط، در حوزه شهرستان شهربابک مورد را اطلاع دهند.
هفت نوع گربه در کرمان داریم
مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان به «پیام ما» گفت: در کل 10 نوع گربه در دنیا داریم که 2 نوع آن منقرض شده اند و در ایران نداریم و از هشت نوع دیگر، هفت نوع را در کرمان داریم. هرندی افزود: گربه پالاس هم یکی از این گربه هاست که در کرمان وجود دارد و هفته گذشته یک قلاده گربه پالاس در منطقه عمومی میمند توسط پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان مشاهده و خوشبختانه این مشاهده توسط دوربین ثبت و به اداره حفاظت محیط زیست شهربابک گزارش گردید.
قبلا یک گربه پالاس را از دست شکارچیان
نجات دادیم
وی تصریح کرد: سال 92 هم یک قلاده گربه پالاس دیگر هم توسط محیط زیست از دست شکارچیان نجات داده شد. این مسئول ادامه داد: بر اساس گزارش دریافتی ماموران اجرایی مبنی بر اینکه چند نفر در ارتفاع بید توکل قلعه عسکر در حال گرفتن یک حیوان وحشی هستند مامورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردسیر کرمان به محل اعزام شدند. هرندی اظهار کرد: شخص متخلف با دیدن مامورین متواری و عملیات تعقیب و گریز آغاز شد که در نهایت خودروی متخلف با همکاری مامورین اجرایی شهرستان بافت کرمان در محل پلیس راه بافت متوقف گشت که پس از تفتیش خودروی فرد متخلف یک قلاده گربه پالاس که داخل یک کیسه گونی اسیر بود کشف شد . وی گفت: با پیگیری و تلاش دلسوزانه مامورین اجرایی و جلب نظر مساعد مقام محترم قضایی ، گربه در زیستگاه خود رها سازی و متهم به همراه پرونده به مقامات ذیصلاح تحویل داده شد.
کرمان از نظر وجود گونه های مختلف
جانوری غنی است
مسئول روابط عمومی محیط زیست کرمان درباره محل زیستگاه گربه پالاس گفت: کرمان یکی از زیستگاه های این نوع گربه محسوب می شود و اینچنین نیست که مشاهده گربه پالاس در طبیعت کرمان عجیب باشد. هرندی ادامه داد: خوشبختانه اقلیم کرمان بگونه ای است که گونه های مختلفی جانوری در آن وجود دارند و از این نظر کرمان یکی از غنی ترین استان هاست. وی در پاسخ به این که محیط زیست باید بیش از این در حفاظت از جان این گونه های کمیاب تلاش کند و جلوی رخ دادن اتفاقات مشابهی همچون کشته شدن 2 یوزپلنگ در استان کرمان را بگیرد گفت: کارشناسان حوزه محیطی در این باره بهتر می توانند صحبت کنند اما برخی اتفاقات از دست محیط زیست هم خارج است. یکی از یوزپلنگ ها در اثر نا آگاهی فردی که می خواست با گذاشتن طعمه مسموم، گرگ ها را بکشد، کشته شد و یوزپلنگ دیگر هم در اثر تصادف کشته شد. هرندی خاطرنشان کرد: محیط زیست حتی بخاطر یوزپلنگ ها منطقه دربند راور را به عنوان پناهگاه حیات وحش که یک درجه از پارک ملی پایین تر است، معرفی کرده ایم.
مشاهده گربه پالاس شانس زیادی می خواهد
وحید سلیمانی، فعال محیط زیست در استان کرمان و عضو سازمان دوستداران محیط زیست هم می گوید: گربه پالاس یکی از حیوانات منحصر به فرد در کشور است و تعداد این حیوان به اندازه ای کم است که مشاهده کردن آن در طبیعت نیاز به شانس بسیار بالایی دارد.
وی که با مهر گفت و گو می کرد ادامه داد: امیدوارم با توجه به اینکه منطقه مذکور جزء مناطق آزاد محسوب می شود مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست در کنار هم برای حفاظت از این گونه نادر تلاش کنند. وی افزود: باید نسل اینگونه ارزشمند همچنان در طبیعت حفظ شود و با توجه به مشاهده چند باره این حیوان در کرمان از هم اکنون اقدامات لازم برای حفاظت از این حیوان در طبیعت انجام شود.
سلیمانی شکارچیان و خشکسالی را از جمله عواملی دانست که جان این حیوان را در معرض خطر جدی قرار می دهند و افزود: این حیوان در بوته زارها و صخره ها زندگی می کند و موارد مشاهده آن بسیار محدود است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *