سایت خبری پیام ما آنلاین | دکترعشرت شایق رییس کمیته «مفاخر» جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان: مفاخر کرمان ناشناخته مانده‌اند

دکترعشرت شایق رییس کمیته «مفاخر» جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان: مفاخر کرمان ناشناخته مانده‌اند





۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶

دکترعشرت شایق رییس کمیته «مفاخر» جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان: مفاخر کرمان ناشناخته مانده‌اند

روزی نیست که بگذرد و خبری در مورد اقدامات مختلف کشورهای دنیا در زمینه پاسداشت فرهنگ بومیشان نشنویم. در دنیایی که رقابت بین کشورها هر روز به عرصه جدیدی کشیده می شود، نقش حوزه فرهنگی برجسته و حیاتی به نظر می رسد.
فرهنگ را مجموعه داشته ها، ارزش ها، ابداعات و رسوم ملتی در طول تاریخ تعریف می کنند. بی گمان بزرگان هر حوزه علمی یا هنری یا صنعتی در این میان نقش مهم و برجسته دارند که با آثار، افکار، ابداعات و اندیشه های خود سهمی کوچک یا بزرگ در تشکیل این فرهنگ بازی می کنند و گاهی نیز به نمادی موضوعی یا کلی برای فرهنگی خاص بدل می شوند. از این روست که دولت های مختلف سعی دارند هرچه بیشتر مشاهیر و مفاخر حوزه های مختلف را به فرهنگ ملی خود مرتبط سازند تا شاید با بزرگنمایی آن ، زمینه های اقتدار فرهنگی ملت متبوع شان را فراهم سازند و همچنین از آن طریق نقشی هرچند پررنگ تر در معادلات بین المللی و منطقه ای ایفا کرده و منافع ملی شان را تامین کنند.
کمیته مفاخر یکی از کمیته های حاضر در جشنواره فرهنگی- اقتصادی کرمان در تهران می باشد. جشنواره فرهنگی – اقتصادی کرمان قرار است از ۱۶تا۲۳ مرداد ماه در برج میلاد تهران برپا شود. ریس این کمیته دکتر عشرت شایق، معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری منطقه 22 تهران است. سرکار خانم شایق متولد شهرستان بم می باشد.
وی در مورد فعالیت های کمیته مفاخر به خبرنگار ما گفت:«کار کمیته مفاخر حساس و مهم بوده و کارکرد آن ماندگار خواهد بود. قرار ما بر این است که در این کمیته کتابی چاپ شود. لذا انتشار این کتاب بعنوان برگی از تاریخ مکتوب کرمان می تواند برای من و سایر اعضای برگزارکننده نگرانی هایی را به همراه داشته باشد.»
شایق ادامه داد: «میان مفاخر و کسانی که دارای شهرت هستند تفاوت وجود دارد. ما در این کمیته به دنبال آن نیستیم که افراد شهیر را معرفی کنیم.
بر این باوریم بسیاری از نام آوران و مفاخر استان کرمان در حوزه های مختلف باعث فخر و سربلندی ما هستند اما لزوما از شهرت برخوردار نیستند. لذا از همه ی کمیته های حاضر در جشنواره فرهنگی چهره هایی بعنوان مفاخر تقدیر می شوند.
ریس کمیته مفاخر جشنواره فرهنگی کرمان در تشریح کار کمیته توضیح داد: «جدا از انتخاب تعدادی از مفاخر استان ما بخشی را بعنوان «بالاتر از مفاخر» درنظر گرفته ایم. یعنی فصل اول جلد اول کتاب به نام بالاتر از مفاخر نام گذاری شده و این قسمت به «شهدا» اختصاص یافته است. زیرا این شهدا بودند که جان خود را فدا کرده اند که مفاخر کرمان و ایران بتوانند سبب فخر شوند. از طرفی شجاعت و شهادت طلبی آنها ریشه در دین و مکتب دارد.
سرکار خانم شایق از طراحی و راه اندازی وبسایتی برای فعالیت کمیته مفاخر خبر داد و افزود: «سایتی با نام «مفاخر دیار کریمان» و به آدرس:MDKARIMAN.IR در دسترس است. در شرایط فعلی تعدادی از مفاخر که تا امروز برگزیده ایم از جمله در حوزه دینی و عرفانی: میرزا محمد ناظم الاسلام کرمانی، سیدشمس الدین ابراهیم بمی، سید طاهرالدین محمد،آیت الله شیخ محمدرضا لبیبی و آیت الله سیدکاظم اخوان مرعشی و در حوزه سیاست: آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، سید محمود دعایی، شیخ محمدجواد باهنر و حجت السلام سید یحیی جعفری معرفی شده‌اند.»
ایشان روند تحقیق و پژوهش برای انتخاب افراد در بخش های مختلف از جمله فرهنگی و ادب ، هنر، شهدا و فرماندهان و حوزه علم را در حال انجام توصیف کرد و اضافه نمود: «در کنار وبسایت با هدف اطلاع رسانی و ارتباط با همشهریان کرمانی در راستای تبلیغ ، ترویج و تدوین معرفی چهره های مفاخر برای شناساندن به مردم صفحه اینستاگرام هم با همین نام وب سایت راه اندازی کردیم».
وی از جمله مزایای راه اندازی این شیوه اطلاع رسانی را دخالت نظر مردم در روند کار ذکر کرد و گفت:«در طول مسیر تحقیق و پژوهش امکان این وجود دارد که کسی به هر علتی از قلم افتاده باشد، وجود این پایگاه اطلاع رسانی این امکان را میدهد که در قالب ارسال دیدگاه از سوی مخاطبین متوجه اشتباهات خود شویم.»
ریس کمیته مفاخر جشنواره فرهنگی کرمان پیرامون روند گردآوری و انتخاب مفاخر استان به خبرنگار «پیام ما» گفت:«قرار بر این است که همه کمیته ها چهره های خود را به ما معرفی کنند.اما متاسفانه اکثرا به اطلاعات دم دستی خود بسنده کردند، در صورتی که نیاز هست که با عمق بیشتری به موضوع نگاه کنیم.از طرفی برخی کسانی که معرفی می شوند به ما در حد استاندارد های اینکه نام مفاخر استان بر روی وی گذاشته شود نبوده زیرا این کتابهای مفاخرکه در حال آماده سازی است، جایی برای آماتورها نیست ».
وی ادامه داد:« متاسفانه در روند تحقیق و پژوهش با چهره هایی روبرو شدیم که برای خود کرمانی هم ناشناخته بوده اند و این جای تاسف دارد. در سازو کار گردآوری مفاخر مردم هم می توانند از طریق وبسایت افراد مد نظر خود را پیشنهاد دهند که به تک تک پیشنهادات ترتیب اثر داده می‌شود.»
دکتر شایق در پایان گفت:«در روزهای برگزاری جشنواره فرهنگی در برج میلاد سعی داریم نمایشگاه گرافیکی و حجمی برای مفاخر داشته باشیم. در این ارتباط به شهید باهنر، خانم صفارزاده، آقای شاهرخی و سردار سلیمانی به شکل ویژه پرداخته می شود.
همچنین در تلاشیم برای معرفی مفاخر در روزهای جشنواره از هنرمندان کرمانی استفاده شود تا در معرفی آنها هنرمندانه عمل شود.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *