پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز در تاریخ

امروز در تاریخ





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶

نوشیروان کیهانی زاده
شکست نظامی سالارالدوله
در نهاوند
18 خرداد 1286 (هشتم ژوئن 1907) در نهاوند نبرد دیگری میان نیروهای هوادار سالارالدوله و قوای دولتی روی داد که صدها کشته و زخمی برجای گذارد. در این نبرد، سالارالدوله که مدعی تاج و تخت بود شکست یافت و فرار کرد. سالار (ابوالفتح میرزا) که سومین پسر مظفرالدین شاه قاجار بود خودرا محق به سلطنت کردن می پنداشت. مورخان دولتی عملیات سالار را تحت عنوان «فتنه سالار» وارد تاریخ ایران کرده اند.

خلع ید از «BP» در ایران
هیات خلع ید از کمپانی انگلیسی بی پی (بریتیش پترولیوم BP) در منابع نفت ایران 18 خرداد 1330 درمیان استقبال توده های مردم وارد خوزستان شد و از روز بعد کار خود را آغاز کرد. مهندس مهدی بازرگان و دکتر متین دفتری (نخست وزیر پیشین) از اعضای هیات بودند که از سوی دکتر مصدق رئیس دولت وقت مامور نظارت بر امر خلع ید در نفت ایران شده بودند. این هیات با مشایعت دهها هزار نفری تهرانی ها به خوزستان رفته بود. انعکاس عکس و خبر بدرقه و استقبال پرشور با پرچم و پلاکارد و ابراز احساسات میهنی از این هیات در رسانه های ملل دیگر، انگلیسی ها را بیش از پیش نگران آینده خود در منطقه نفتخیز خاورمیانه ساخته بود. در همین روز دکتر مصدق نخست وزیر وقت پیشنهاد انگلستان مبنی بر مشارکت 50 ـ 50 در نفت ایران را رد کرد و اعلام داشت که همانند سایر کشورها، انگلستان هم می تواند فقط یک خریدار خارجی نفت ملت ایران باشد.

آخرین سفیر امریکا وارد تهران شد
ویلیام هیلی سولیوان William Healy Sullivan (سالیوان) که از سوی جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا به عنوان سفیر تازه این کشور در تهران تعیین شده بود و انتصاب او به تصویب سنای آمریکا رسیده بود 18 خرداد 1356 (هشتم ژوئن 1977) در میان نگرانی شاه از این انتصاب وارد تهران شد. وی در عین حال آخرین سفیر آمریکا در ایران بشمار می آید. سولیوان ازمردم ایالت رودآیلند آمریکا (متولد اکتبر 1922) هنگام ورود به تهران 56 ساله و قبلا سفیر آمریکا در لائوس و فیلی پین بود که در طول ماموریت او، نظام حکومتی هر دو کشور تغییر یافته بود و به همین لحاظ، انتصاب تازه او باعث انتشار تفسیر هایی در رسانه های اروپا شده بود که نوشته بودند کارتر (رئیس جمهور وقت ایالات متحده) با شاه که دوست دولتهای حزب جمهوریخواه آمریکا بوده چندان خوب نیست و انتصاب سولیوان به همین سبب بوده و در این زمینه پیش بینی هایی کرده بودند.

ملی شدن بانک ها در ایران
شورای انقلاب از 18 خرداد 1358 (هشتم ژوئن 1979) بانکهای غیر دولتی ایران را ملی اعلام کرد. این تصمیم 24 بانک غیر دولتی و بانک مختلط را (که با مشارکت بانکهای خارجی تاسیس شده بودند) شامل شد. به علاوه، اعلام شد که این بانکها با هم ادغام و بانکهای بزرگتری را به وجود خواهند آورد. در همان سال قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 44 خود تاسیس بانک و بیمه غیر دولتی را ممنوع ساخت.

پیوستن ایران به جنبش غیرمتعهدها
هشتم ژوئن 1979 نشست وزیران کشورهای غیر متعهد (بی طرف) در نخستین جلسه خود عضویت ایران در این جنبش را تصویب کرد. این نشست در کلمبو پایتخت سریلانکا تشکیل شده بود. ایران از زمان اشغال نظامی توسط متفقین در 1941 (شهریور 1320)، از متحدان غرب به شمار می رفت و به همین سبب دائما با شوروی و کشورهای سوسیالیستی دیگر درگیری داشت.

درگذشت پدر علوم کامپیوتر
هفتم ژوئن سالگشت درگذشت «الن متیسون ترنینگ» بود که به پدر علوم کامپیوتر معروف است. «الن» درسال1954 درگذشت. او که یک ریاضیدان بود با کمک قواعد لگاریتم و اطلاعات مصنوعی (آرتیفیشل ایتلیجنس) موفق به ساخت ماشینی (کامپیوتر) شد که می توانست فکر کند. به همین سبب کامپیوترهای اولیه به ترنینگ مشین (به اسم او) معروف بودند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *