پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز در تاریخ

امروز در تاریخ





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵

دکتر مصدق با تمدید اختیارات وزیر دادگستری مخالفت کرد
28 اردیبهشت 1306 دکتر مصدق نماینده مجلس با تمدید اختیارات وزیر دادگستری وقت، که خواست رضاشاه بود مخالفت و استدلال کرد که چون در کشور حالت فوق العاده وجود ندارد، تمدید چنین اختیاراتی وجاهت حقوقی نمی تواند داشته باشد.
تاریخ نشان داده است که سوء استفاده از «اختیارات»، آسان بوده و عملا بارها صورت گرفته است و نباید تجربه گذشته را نادیده گرفت که خیانت به ملت است.
دکتر مصدق که خود دکترای حقوق داشت در طول عمر همیشه نگران نظام قضایی کشور بود و عقیده داشت که اگر چرخهای این نظام به خوبی نچرخد، هیچ مسئله ای در ایران حل نخواهد شد. وی در طول نخست وزیری خود دست به اصلاحات وسیع در دادگستری زده بود.

روزی که «برتراند راسل» به دنیا آمد
Bertrand Russell

هجدهم ماه می سال 1872 برتراند راسل ریاضی دان، فیلسوف و نویسنده بزرگ قرن 20 و مدافع معروف آزادی اندیشه و بیان چشم به جهان گشود و 98 سال زندگی کرد. از کارهای مهم او تفسیر موضوع های پیچیده فلسفی، و دوباره نویسی و عوام فهم کردن آنها است. تالیف او «حیات منطقی» معروف است. نظرات راسل در زمینه حکومت و دمکراسی به عقاید «لیبرتارین» ها نزدیکتر بود. وی برضد بکار بردن اسلحه کشتار جمعی، بویژه سلاح اتمی و نیز حل مسائل از طریق توسل به نیروی نظامی و زور بود. وی مداخله آمریکا در جنگ ویتنام را عملی منطقی و پذیرفتنی نمی دانست و به همین جهت برضد ادامه آن مبارزه می کرد.
این فیلسوف در سال 1950 به خاطر تالیفاتش برنده جایزه نوبل شده بود. راسل دوم فوریه سال 1970 درگذشت.

زادروز عمر خیام نیشابوری
مورخان تاریخ عمومی (جهان) با تطبیق تقویمها، هجدم ماه می سال 1048 میلادی (28 اردیبهشت) را روز تولد حکیم عُمَر خیام (غیاث الدین ابوالفتح عمر ابن ابراهیم نیشابوری) ریاضی دان، فیلسوف و ادیب بزرگ ایرانی نوشته اند که از دیرزمان در ایران روز بزرگداشت این اندیشمند نامیده شده و آیین هایی برگزار می شود.
عمر خیام که به نوشته کتب تاریخ عمومی، چهارم دسامبر سال 1131 وفات یافت نه تنها یک ریاضی دان و فضا شناس بزرگ بود بلکه در فلسفه، پزشکی و شعر نیز شهرت جهانی دارد و رباعیات او در سال 1839 توسط «ادوارد فیتزجرالد» به انگلیسی ترجمه شده و انگلیسی زبانان از همین طریق با مضامین رباعیات خیام آشنا شده اند. این رباعیات با حاشیه نویسی فیتز جرالد هنوز هر سال به زبان انگلیسی تجدید چاپ می شود. آثار دیگر خیام از جمله «نوروزنامه» و «رساله در وجود» معروفند.
وی در طول حیات خود چند سفر تحقیقاتی به اصفهان، سمرقند، بخارا و ری کرده بود. خیام بر خلاف همدوره اش خواجه نظام الملک، به کار دیوانی (دولتی) علاقه زیاد نداشت، باوجود این، دعوت شاه وقت را برای ساختن رصدخانه ری پذیرفته بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *