پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دلایل اجتماعی رشد ۱۰ برابری سرویس بین‌شهری تپسی

دلایل اجتماعی رشد ۱۰ برابری سرویس بین‌شهری تپسی





دلایل اجتماعی رشد ۱۰ برابری سرویس بین‌شهری تپسی

۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۴۳

در ماه گذشته شرکت تپسی گزارشی از عملکرد«سرویس بین‌شهری» خود منتشر کرد که بازتاب زیادی در میان اخبار داشت. در این گزارش به رشد ۱۰ برابری تعداد سفرها در عرض یک سال در این سرویس اشاره شده است. بر اساس گزارش منتشرشده، سرویس بین‌شهری تپسی شهریور ۱۴۰۱ در دسترس کاربران قرار گرفت و امروز در ۳۴ شهر کشور مشغول فعالیت است.

به گزارش پیام ما بر اساس گزارش گروه پژوهشی «تیله»، نگاهی به سالنامه آماری «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تعداد اتوبوس‌‌ها و مینی‌بوس‌های عمومی جاده‌ای کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ کاهش چشم‌گیری داشته است. هم‌زمان بر اساس همین سالنامه تعداد سواری‌‎های کرایه جاده‎ای کشور از سال ۱۳۹۶ به آرامی در حال افزایش است. بنابراین به نظر می‌رسد تپسی در شکاف به وجود آمده ناشی از کاهش تعداد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های عمومی جاده‌ای، توانسته است درصدی از تقاضای سفرهای جاده‌ای را از آن خود کند.

در جدول زیر آمار تعداد وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای کشور به ازای هر هزار دستگاه نشان داده شده است.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود تعداد اتوبوس‌های عمومی جاده‌ای کشور از بیست هزار دستگاه در سال ۱۳۹۲ به ۱۴ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱رسیده است. یکی از دلایل کاهش آمار این است که در سال ۹۴ کلیه وسایل نقلیه عمومی که فاقد کارت معاینه فنی معتبر بودند، در سیستم کارت هوشمند، غیرفعال شده و و از آمار ناوگان حذف شدند. بدین ترتیب در سال ۱۳۹۴ تعداد اتوبوس‌های عمومی به ۱۶هزار، در سال ۱۳۹۸ به ۱۴ هزار دستگاه رسید که تا امروز همین تعداد باقی مانده است. مینی‌بوس‌های عمومی جاده‌ای کشور نیز یک روند کاهشی از ۳۶ هزار دستگاه به ۲۹ هزار دستگاه را در سال‌های اخیر داشته‌اند. سواری‌‎های کرایه جاده‎ای کشور ابتدا روندی نزولی و سپس صعودی داشته است، در سال ۱۳۹۲ به ۳۶ هزار دستگاه، در سال  ۱۳۹۵ به ۳۹هزار و در ۱۳۹۶ با کاهشی زیاد به ۲۷هزار دستگاه رسید. در سال ۱۴۰۱، تعداد سواری‌های کرایه جاده‌ای به 31 هزار دستگاه رسیده است. این درحالی است که متوسط عمر سواری‌های کرایه‌ای جاده‌ای در سطح کشور از هشت و نیم سال در سال ۱۳۹۲ به ۱۲.۷ در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

به این ترتیب، سرویس بین‌شهری تپسی در شکافی آغاز به کار کرد که ناوگان بین‌ شهری عمومی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده بود و به این معنا رُشد سریع آن منطقی به نظر می‌رسد. پرسش پیشِ روی سرویسِ بین‌ شهری تپسی این است که آیا این رشد در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت یا نه؟

سرویس بین‌شهری تپسی، کدام استان‎ها را از دست داده است؟

بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال ۱۴۰۱، استان‌هایی که بیشترین مسافرین جابجا شده با وسائل حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۱ را داشته اند به ترتیب پنج استان زیر هستند:

  1. خراسان رضوی
  2. تهران
  3. فارس
  4. کرمان
  5. اصفهان

این استان‌ها بر اساس «گزارشِ یک‌ساله سرویس بین‌شهری تپسی» با استان تهران و اصفهان هم‌پوشانی دارند اما در مورد قم و کرج متفاوت است. بنابراین می‌توان خراسان رضوی، فارس و کرمان را به عنوان استان‌هایی در نظر گرفت که ظرفیت جابه جایی مسافر را دارند و می‌توانند اهداف خوبی برای سرویس بین‌شهری تپسی باشند.

بیشترین مقصدهای استانی برای استان تهران کجا است؟

بر طبق آمار مسافرین جابه جا شده در سطح کشور برحسب استان مبداء و استان مقصد در سال 1401، در استان تهران بیشترین مقصدهای استانی را در نمودار زیر آورده‌ایم، استان‌های اصفهان و مرکزی بیشترین آمار را در این بین دارند و به نظر می‌رسد بهترین مقاصد برای توسعه کسب و کار تپسی از مبدا تهران باشند.

بیشترین استان‌های مقصد از تهران

 

بر این اساس سرویس‌های بین‌شهری می‎توانند با اطمینان بیشتری رانندگان خود را در تهران برای سفر به این استان‌ها مجهز کنند.

استان‌های مقصد در سفرها کدامند؟

به طور کلی بر اساس آمار سفرهای جاده‌ای هر استانی بیشترین مقصد خود است یعنی سفرهای درون‌استانی یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای سفرهای بین شهری هستند و در این بین استان خراسان رضوی بیشترین سهم را از این نظر در میان استان‌های کشور دارد.

با بررسی آمار مسافرین جابه جا شده در سطح کشور برحسب استان مبداء و استان مقصد در سال 1401 می‌توان در برخی استان‌‎ها، بیشترین مقصدها را شناسایی کرد و سرویس‎های بین‌شهری برای این استان‎ها فراهم کرد. نتیجه در جدول زیر آمده است:

بیشترین استان‌های مقصد برای برخی استان‌‎ها بر اساس سالنامۀ آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال 1401

در مجموع بر اساس تصویر آماری سفرهای بین جاده‌ای، تمرکز بر دو موضوع مهم برای تضمینِ رشد آینده تپسی در سفرهای بین شهری ضروری است:

اول: تمرکز بر سه استان با ظرفیت جابه‌جایی بین استانی بالا یعنی خراسان رضوی، فارس، کرمان.

دوم: تمرکز بر سفرهای درون استانی

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *