پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده بهره‌برداری از ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پیک تابستان

وعده بهره‌برداری از ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پیک تابستان





وعده بهره‌برداری از ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پیک تابستان

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰

مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا گفت: عملیات اجرایی مگاطرح ویژه احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای بهره برداری در پیک مصرف بار سال ۱۴۰۳ آغاز شد.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر در فرایند احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر، با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی اولویت ساتبا استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید داخل با ملاحظات رعایت قیمت رقابتی و امکان تأمین تجهیزات در بازه زمانی کوتاه و مطابق با برنامه زمانبندی احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها است.

«علی شب نورد» ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور و با هدف رفع ناترازی و حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه، به تشریح برنامه وزارت نیرو برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در طول مدت برنامه هفتم توسعه و احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر تا نیمه سال ۱۴۰۴ پرداخت. همچنین در این راستا مدل‌های خرید برق متنوعی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح انواع مدل‌های سرمایه گذاری پرداخته و گفت: برای جذب سرمایه در این بخش مدل‌های خرید برق متنوعی طرح‌ریزی شده است که بخش‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد؛ از جمله آنها می‌توان به مدل خرید برق به صورت ارزی و ریالی بر اساس مجوزهای اخذ شده از شورای عالی اقتصاد برای احداث ۸۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد.

شب نورد ادامه داد: از سوی دیگر مدل عرضه برق در بورس انرژی از طریق تابلوی سبز، مدل تهاتر انرژی برای تأمین برق پایدار صنایع، مدل خرید برق از محل ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف برای ظرفیت‌های پایین، مدل احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر با هدف صادرات، مدل تأمین برق برای مراکز استخراج رمز ارز و مدل‌های امکان توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک حمایتی و غیر حمایتی نیز از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو برای جذب سرمایه است.
او افزود: در همین راستا ساتبا با انجام فعالیت‌های زیربنایی همانند مبادله تفاهم‌نامه با صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع مالی از محل واگذاری تسهیلات صندوق، معادل ۸۰ درصد منابع مورد نیاز پروژه برای قراردادهای خرید برق از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و برق پایدار صنایع با معرفی ساتبا و همچنین مبادله تفاهم نامه با صندوق محیط زیست و صندوق نوآوری و شکوفایی برای مدل‌های سرمایه گذاری دیگر، گامی اساسی در اجرایی سازی این طرح‌ها برداشته است.

این گزارش حاکی است با توجه به توضیحات مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا، تاکنون برای بالغ بر ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر پروانه احداث صادر شده است و هم اکنون ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در مراحل مختلف توسعه از جمله دوره پیشبرد شامل اخذ مجوزهای سه گانه، تأمین مالی تا مراحل احداث شامل تأمین تجهیزات و عملیات عمرانی، مکانیکال و الکتریکال نیروگاه هستند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *