پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | الگوی موفق حفاظت مشارکتی در «کوه هوا»

دو انجمن مردمی جمعیت حیات‌وحش را بین ۱۷ تا ۲۸ برابر افزایش دادند

الگوی موفق حفاظت مشارکتی در «کوه هوا»

محیطبانان داوطلب با موتور یا ماشینی که با کمک خیرین تأمین شده است، گشت‌ می‌زنند و از حیات‌وحش منطقه عکس می‌گیرند





الگوی موفق حفاظت مشارکتی در «کوه هوا»

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۳۶

سال ۱۳۸۲ که «علی نصیری» به‌همراه چهار نفر دیگر قدم در راه حفاظت گذاشتند، فکرش را هم نمی‌کردند سال ۱۴۰۱ برای ۶۳۸ نفر کارت عضویت صادر کنند. امروز ۱۲ تا ۱۳ نیروی محیطبان داوطلب‌ عضو انجمن با پنج موتور و سایر تجهیزاتی که خیرین در اختیارشان گذاشته‌اند، پایش‌های روزانه در منطقه انجام می‌دهند و جمعیت حیات‌وحش را به‌نحو قابل‌توجهی افزایش داده‌اند. همچنان که «موسی کرمی» و دوستانش در انجمن «پایشگران زمین و زندگی» توانستند جمعیت حیات‌وحش را در عرض ۱۰ سال ۱۷ برابر کنند و شکارچیان غیرمجاز سابق را به محیطبان داوطلب بدل کنند.

«علی نصیری»، دبیر انجمن محیط زیستی سبز گستران پاقلات می‌گوید: «سال ۱۳۸۲ با پنج نفر کارمان را شروع کردیم. اوایل کار تعدادمان کم بود و تجربهٔ اندکی داشتیم. به‌تبع این دو مورد، پشتیبانی جامعهٔ محلی هم از ما محدود بود. کارمان را با درختکاری و آموزش شروع کردیم و عرصه‌هایی را که تخریب و نابود شده بود و گونه‌های گیاهی و جنگلی آن از بین رفته بود، با کمک مردم و جوامع محلی احیا کردیم. بذرکاری، کشت گیاهان دارویی و بومی ‌مانند کنار و کهور در این مرحله انجام شد.»

به‌مرور و طی پنج سال با کار روی جوامع محلی تعداد نفرات گروه از پنج نفر به ۴۰ نفر رسید. آنها یک پارک جنگلی چهار هکتاری را شکل دادند و برنامهٔ کشت گیاهان دارویی در یک عرصهٔ هزار و ۸۰۰ هکتاری را به انجام رساندند. «ما کارمان را گسترده‌تر و محدودهٔ چهار هزار هکتاری را به قرق تبدیل کردیم. برای این کار با دامداران و کشاورزان صحبت کردیم و با کمک آنها در یک بازهٔ زمانی چهارساله تالاب خشک‌شده، دهانهٔ چشمه، پوشش گیاهی دشت و کوه احیا شد.»

دبیر انجمن سبزگستران پاقلات: به‌واسطهٔ ناامنی و خشکسالی جمعیت حیات‌وحش کاهش قابل‌توجهی داشت که برای رفع این دو چالش، آبشخور با مخازن پنج هزار تا هشت هزار لیتری تأسیس کردیم و یک پاسگاه محیطبانی در ارتفاعات برای گشت شبانه‌روزی ساختیم

اعضای انجمن «سبزگستران پاقلات» مطالعه‌ای هم دربارهٔ گونه‌های حیات‌وحش در این منطقه داشتند. «جبیر و پرندهٔ جیرفتی در دشت از بین رفته بود یا آمارشان به‌اندازهٔ انگشتان دست هم نمی‌رسید. همین وضعیت باعث شد با اهالی برای حفاظت از این گونه‌ها صحبت کنیم. جیرفتی پرندهٔ ارزشمندی است که می‌تواند هر ۱۲ ساعت ۴۰۰ تا ۴۵۰ آفت زمین کشاورزی را بگیرد، این پرنده می‌توانست کمک بزرگی به کشاورز باشد تا محصول ارگانیک تولید کند. در تلاش ما برای حفاظت از این گونه، کشاورزان همراه شدند و کنار زمین‌هایشان آبشخور زدند،‌ در سرشماری سه ماه قبل دو هزار و ۸۳۰ فرد جیرفتی شمارش کردیم. علاوه‌براین، با کمک دامداران علاوه‌بر توزیع علوفه،‌ جبیر در دشت احیا شد.»

آموزش در مدارس و روستاها بخش دیگری از فعالیت‌های «سبزگستران پاقلات» است، همین آموزش‌ها هم باعث شد سال ۱۳۹۲ تعداد نیروهای آنها از پنج نفر اولیه به ۴۸۰ نفر برسد. «جوامع محلی با ما همراه و با کمک خیرین تجهیزاتی مانند دوربین‌های پایش منطقه‌، دوربین عکاسی‌، موتورسیکلت‌، کفش،‌ لباس و … خریداری شدند. «با همکاری محیط زیست ۵۳ هزار هکتار را به‌عنوان منطقهٔ شکارممنوع مردمی‌ اعلام کردیم. به‌واسطهٔ ناامنی و خشکسالی جمعیت حیات‌وحش کاهش قابل‌توجهی داشت که برای رفع این دو چالش آبشخور با مخازن پنج هزار تا هشت هزار لیتری تأسیس کردیم و یک پاسگاه محیطبانی در ارتفاعات برای گشت شبانه‌روزی ساختیم.»

 

آن زمان که نصیری و دوستانش وارد منطقه شدند، قوچ و میشی در عرصه نبود. آنها شش فرد از ادارهٔ محیط زیست تحویل گرفتند و شروع به حفاظت از آنها کردند. «در این نقطه با حفاظت ویژه‌ای که انجام دادیم، در شش سال افزایش جمعیت خوبی در حیات‌وحش داشتیم. همچنین امنیتی که ایجاد کردیم، باعث شد آمار بالا برود و به جمعیت ۴۸۰ فردی قوچ و میش برسیم.»

امنیتی که انجمن «سبزگستران پاقلات» ایجاد کرد با حضور داوطلبانهٔ ۱۲-۱۳ محیطبان مردمی ایجاد شد که تنها هزینهٔ بنزین،‌ استهلاک موتور و در موارد محدودی کفش و لباسشان تأمین می‌شد. «ما محیطبان رسمی ‌نیستیم و زبان سلاح ماست. پس از تأسیس پاسگاه محیطبانی شبانه‌روزی کار پایش را انجام می‌دهیم. خوشبختانه مردم در فراخوان‌های ما در نذر طبیعت شرکت کردند و با مبلغ پرداخت‌شده توسط آنها توانستیم کنترل سیلاب را برای کاهش تخریب‌های انجام‌شده توسط سیل و تأمین آب حیات‌وحش داشته باشیم.»

به‌گفتهٔ نصیری در سال ۱۴۰۱ انجمن ۶۳۸ کارت عضویت صادر کرد که نشان می‌دهد اعضا در این ۲۰ سال ۱۲۸ درصد رشد داشته‌اند.

 

دوازده سال حفاظت از «کوه هوا»

انجمن «پایشگران زمین و زندگی» هم در منطقهٔ «کوه هوا» فعالیت می‌کند. موسی کرمی، از مدیران این انجمن، می‌گوید: «منطقه‌ای که از آن حفاظت می‌کنیم جزو مناطق چهارگانه نیست، ولی قصد داریم «کوه هوا» را به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا دهیم.»

«پایشگران زمین و زندگی» سال ۱۳۹۱ با موسی کرمی، «حامد کریمی»،‌ «احمد غیاثی»، «امیرعلی غلامی‌»، «محمد غلامی»، «علیرضا محمدی»، «کاووس ولی‌زاده» و «محمد میر» کارش را شروع و چهار سال بعد در ۱۳۹۵ آن را ثبت کرد. دو نفر از اعضای انجمن یعنی «علیرضا محمدی» که رئیس ادارهٔ جهادکشاورزی لامرد است و «کاووس ولی‌زاده» تحصیلات مرتبط دارند. «بزرگترین کاری که براساس حفاظت مشارکتی داریم، آشنایی جامعهٔ محلی با حیات‌وحش و تلاش‌شان برای حفاظت از آنها بود. این ‌آموزش‌ها باعث شده است شکارچیان قدیمی‌منطقه نه‌تنها شکار را کنار بگذارند بلکه تعدادی هم جذب انجمن شوند. این گروه برای گشت و پایش روزانه حضور دارند و از بروز تخلف جلوگیری می‌کنند.»

عضو انجمن پایشگران زمین و زندگی: زمانی که ما وارد منطقهٔ کوه هوا شدیم جمعیت حیات‌وحش کمتر از صد فرد بود،‌ پس از ۱۲ سال کار، جمعیت سم‌داران به هزار و ۷۱۴ فرد رسیده است

جامعهٔ محلی که از آن صحبت می‌کنیم، ۲۲ روستا را شامل می‌‌شود که دورتادور منطقه را احاطه کرده‌اند. اعضای انجمن در محدودهٔ «کوه هوا» آبشخور می‌سازند، گشت‌زنی می‌کنند‌، آموزش چهره‌به‌چهره دارند،‌ در گفت‌وگو با شکارچیان قدیمی از آنها می‌خواهند که اسلحه را کنار بگذارند، از طبیعت و حیات‌‌وحش منطقه عکاسی می‌کنند و … «در منطقه کل و بز،‌ قوچ و میش لارستان،‌ پلنگ، گربه جنگلی،‌ کاراکال و … داریم. در همین شش ماه اخیر تصویر دو پلنگ متفاوت ثبت شده است.»

 

گشت‌زنی‌های اعضای انجمن مشابه روند کاری محیطبان‌هاست‌ و با هماهنگی با ادارهٔ محیط زیست لامرد انجام می شود. تنها تفاوت این است که آنها نه حقوق می‌گیرند و نه تجهیزاتی دریافت می‌کنند. «محیطبانان داوطلب انجمن با موتور یا ماشینی که با کمک خیرین تأمین شده است، گشت‌زنی می‌کنند و از حیات‌وحش منطقه عکس می‌گیرند.»

تعداد این محیطبانان به‌گفتهٔ کرمی شش نفر است که طی روزهایی در هفته به ۱۵ نفر هم می‌رسد. «در سرشماری اخیر ۱۵۰ نفر شرکت کردند. زمانی که ما وارد منطقهٔ کوه هوا شدیم جمعیت حیات‌وحش کمتر از صد فرد بود،‌ پس از ۱۲ سال کار، جمعیت سم‌داران به هزار و ۷۱۴ فرد رسیده است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *