پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مقصدهای پر شکایت‌

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری می‌گوید بیشترین شکایت گردشگران مربوط به تهران، مازندران و خراسان‌رضوی است

مقصدهای پر شکایت‌

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ضمن ارائهٔ آماری دربارهٔ پرشکایت‌ترین استان‌ها در سامانهٔ ملی سفر ایام پیک سفر چون نوروز را دارای بیشترین شکایت ثبت‌شده از سوی گردشگران توصیف کرد





مقصدهای پر شکایت‌

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۵۲

|پیام ما| مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در تازه‌ترین آمار ارائه‌شدهٔ خود تهران، مازندران و خراسان‌رضوی را در صدر پرشکایت‌ترین استان‌های کشور معرفی کرده است. این آمار براساس اطلاعات تماس گردشگران با سامانهٔ ۰۹۶۲۹ است که برای ثبت شکایات مردمی از تأسیسات گردشگری معرفی شده است. در میان تمام تماس‌های انجام‌شده با سامانهٔ ۰۹۶۲۹ حدود ۳.۵ درصد مربوط به شکایات است. از این میان، حدود ۲۰ درصد مربوط به شکایت از تعرفه‌ها و نرخ‌هاست.

ستادهای هماهنگی خدمات سفر برای نوروز ۱۴۰۳ فعالیت خود را از آذرماه آغاز کرد‌ه‌اند و آن‌طورکه دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل دفتر توسعهٔ گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفته است، دستورالعمل مدیریت سفر سال آینده و آغاز به‌کار رسمی فعالیت ستادهای هماهنگی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۳ در سراسر استان‌های کشور هم‌زمان انجام شده است. به‌گفتهٔ «سید مصطفی فاطمی»، در دستورالعمل مدیریت سفر سال ۱۴۰۳ تلاش شده است علاوه‌بر وظایف ذاتی دستگاه‌های اجرایی عضو، مسئولیت هریک متناسب با نیاز ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تعریف شود تا در کنار فعالیت کمیته‌های ستاد مرکزی و اقدامات اجرایی ویژهٔ هرکدام، خدمت‌رسانی مطلوب به هم‌وطنان نیز انجام شود. یکی از نکات مهم ذکرشده همراه با این خبر، سامانهٔ ۰۹۶۲۹ بود که رسیدگی به شکایت‌های مردمی را دنبال می‌کند.

 

آمادگی برای شکایت‌های نوروزی

حالا مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری دربارهٔ فعالیت این سامانه گفت عموماً در طول سال در زمان‌های پرمسافر و تعطیلات چندروزه‌ای که پیش می‌آید با افزایش میزان شکایات روبه‌رو می‌شویم: «درواقع در ایام مشخصی از سال، تعداد شکایات و تماس‌ها افزایش می‌یابد. برای مثال از ۲۳۰ هزار تماسی که در طول سال جاری در سامانهٔ ۰۹۶۲۹ ثبت شده است، صد هزار تماس فقط در یک ماه آن‌هم فروردین ثبت شده. سایر تماس‌ها در ایام تابستان که پیک تابستانی سفر را شاهد هستیم، حاصل می‌شود. تعداد کمی از تماس‌ها نیز بین سایر ماه‌های سال توزیع می‌شود.»

نقی‌زاده محجوب: میزان شکایت طبیعتاً تابعی از میزان سفر و مسافرت است و مقاصد با مسافر بیشتر تبعاً شکایت بیشتری را شاهد هستند. در تهران سه هزار و ۱۴۲ شکایت ثبت شده است

«یحیی نقی‌زاده محجوب» توضیح داد: «سازوکاری که در نظر گرفته‌ایم که قبل از آنکه مورد پیش‌آمده منجر به شکایت شود، این امکان را ایجاد می‌کند تا شکایت مسافران به‌صورت آنلاین دریافت شود و مورد پیگیری قرار گیرد. علاوه‌بر مرکز، معاونان گردشگری و کارشناسان گردشگری استان‌های کشور نیز در جریان این انتقادات و شکایات قرار می‌گیرند؛ در کارتابل اختصاصی استان وارد می‌شود و ما نیز امکان رصد داریم. همین امر سبب شده تا در بسیاری از استان‌ها بیش از ۹۰ درصد و حتی صد درصد موارد شکایت رسیدگی و رفع شود. به‌طور میانگین بیش از ۸۰ درصد شکایات رسیدگی شده است و سایر موارد نیز در حال رسیدگی است.»

 

به‌گفتهٔ او، با توجه به آیین‌نامه‌ای که از طریق هیئت وزیران به وزارتخانهٔ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ شده، قیمت تأسیسات گردشگری در قالب تعرفه‌ای سالانه بررسی می‌شود و با هماهنگی تشکل‌ها تعیین و ابلاغ می‌شود.

نقی‌زاده محجوب افزود: «پس از ابلاغ این تعرفه، هیچ‌یک از تأسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارتخانهٔ میراث و گردشگری حق افزودن به قیمت‌ها را نخواهند داشت. این موضوع از طریق نظارت‌های مستقیم و غیرمستقیم و درخواست‌ها و شکایات مردمی قابل رصد، پایش، رسیدگی و برخورد است.»

او ادامه داد: «همهٔ تأسیسات گردشگری موظفند نرخ‌های ابلاغی را در معرض دید عموم قرار دهند تا بر مبنای نرخ‌های مصوب قیمت‌ها تطبیق داده شود. این مهم یکی از موضوعات بازرسی محسوب می‌شود.»

 

بیشترین شکایت‌ها

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود که «ایلنا» منتشر کرده است، گفت: «طی ۱۰ ماه گذشته در میان تمام تماس‌های انجام‌شده با سامانهٔ ۰۹۶۲۹، حدود ۳.۵ درصد مربوط به شکایات است. از این میان حدود ۲۰ درصد مربوط به شکایت از تعرفه‌ها و نرخ‌هاست. اکثر آنها نیز به تأسیسات رسمی مانند هتل  … ارتباطی ندارد و در بیشتر مواقع مربوط به تأسیسات کوچک مانند خانه‌مسافرها و ویلاها و … است که از ما مجوز ندارند. از‌این‌رو، می‌توان گفت بحث قیمت‌ها دربارهٔ مراکز اقامتی مجاز خیلی مورد شکایت نیست. البته در حوزهٔ کمی و کیفی خدمات و حتی در حوزهٔ رزرواسیون اشکالاتی وجود داشته است.»

نقی‌زاده محجوب با بیان اینکه بیشترین شکایت متعلق به استان تهران است، افزود: «بعد از تهران، مازندران و خراسان‌رضوی در صدر پرشکایت‌ترین استان‌های کشور قرار می‌گیرند. میزان شکایت طبیعتاً تابعی از میزان سفر و مسافرت است و مقاصد با مسافر بیشتر تبعاً شکایت بیشتری را شاهد هستند. در تهران سه هزار و ۱۴۲ مورد ثبت شده که تاکنون به ۹۷ درصد آنها پاسخ داده شده است.»

 

هشدار به مسافران

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در آمار ارائه‌شده تأکید کرده است که بیشترین شکایت ثبت‌شده در سامانهٔ ملی سفر مربوط به تأسیسات کوچک و بدون مجوز است. این نکته را دبیر ستاد خدمات سفر هم تأیید کرد و گفت: «بیشتر شکایات‌های نوروزی تاکنون مربوط به رزروها، به‌ویژه رزروهای اینترنتی بوده که از طریق فضای مجازی توسط مسافران انجام شده است.»

همهٔ تأسیسات گردشگری موظفند نرخ‌های ابلاغی را در معرض دید عموم قرار دهند تا بر مبنای نرخ‌های مصوب قیمت‌ها تطبیق داده شود. این مهم یکی از موضوعات بازرسی محسوب می‌شود

«سیدمصطفی فاطمی» به مسافران و گردشگران هشدار داد که با شروع نوروز، کلاهبرداران فضای مجازی با تبلیغات گسترده و حراج کالاهای ارزان و طرح‌های وسوسه‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی مختلف اقدام به کلاهبرداری و فریب شهروندان می‌کنند.

او افزود: «مردم از سایت‌هایی که یک‌شبه راه‌اندازی شده‌اند و بدون داشتن ای‌نماد (نشان اعتماد الکترونیک) برای اجارهٔ خانه و اقامتگاه تبلیغ می‌کنند و پول‌های کلان از مردم می‌گیرند و متأسفانه وجود خارجی هم ندارند، بسیار شاکی هستند.»

آن‌طور که مسئولان اعلام می‌کنند ۲۵ دستگاه عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر به شکایات ثبت‌شده به‌منظور رسیدگی و رفع مشکلات، در سامانهٔ ۰۹۶۲۹ دسترسی دارند و از اسفند سال گذشته با راه‌اندازی بخش انگلیسی این سامانه، گردشگران خارجی و توریست‌ها در داخل ایران نیز می‌توانند با شمارهٔ سراسری ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند و راهنمایی‌های لازم در حوزهٔ مراکز گردشگری، ظرفیت‌های اقامتی و هتل‌ها، اطلاعات راه‌ها، وضعیت آب‌وهوایی و … را به زبان انگلیسی دریافت کنند. سامانهٔ ملی سفر در تمامی ساعات شبانه‌‌روز با شماره تلفن سراسری ۰۹۶۲۹ و وب‌سایت  WWW.09629.IR اطلاعات موردنیاز مخاطبان در زمینهٔ جاذبه‌های گردشگری، اماکن اقامتی و پذیرایی، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، آب‌وهوا، اطلاعات راه‌ها، پمپ بنزین، مراکز خدمات رفاهی بین‌راهی، بیمارستان‌ها، مراکز خدمات درمانی و امداد خودرو را در اختیار آنان قرار می‌دهد و شکایات، انتقادات و پیشنهادهای آنان را به ثبت می‌رساند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *