افزایش ۲ برابری دی اکسید گوگرد در هوای اراک بعد از مازوت‌سوزی





افزایش ۲ برابری دی اکسید گوگرد در هوای اراک بعد از مازوت‌سوزی

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۲۲

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی گفت: میزان دی اکسید گوگرد هوای اراک بعد از مازوت سوزی ۲ برابر شده است.

به گزارش پیام ما به نقل از فارس علیرضا محرابیان ظهر امروز ۲۶ دی‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد روزهای آلوده امسال تا کنون ۱۱۹ بوده که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است، سال گذشته ۱۸ روز آلاینده مسئول دی اکسید گوگرد بوده و در سال جاری تا الان ۱۶ روز آلاینده مسئول با دی اکسید گوگرد داشته ایم که با ادامه مازوت سوزی احتمالا بیشتر خواهد شد.

او در خصوص تعداد پایگاه های سنجش آلودگی افزود: در شهرهای دیگر شهرداری ها در افزایش تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی نقش دارند و در اراک شهرداری موظف بوده ۵ ایستگاه به پایانه های سنجش آلودگی شهر اضافه کند که متاسفانه این تقلیل پیدا کرد به یک ایستگاه که آن هم هنوز خریداری نشده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی توضیح داد: اما نکته اینجاست که در شهرهایی چون اصفهان با اینکه تعداد ایستگاه های زیادی دارد داده هایش به اندازه داده های ایستگاه های معدود اراک از نظر تعداد دقیق نبوده است.

محرابیان اضافه کرد: بنابراین باید دید چه خروجی ای می خواهیم، اعلام ۱۱۹ روز آلودگی نشان می دهد که هوای اراک الوده است و صنایع آلاینده در این وضعیت نقش دارند و می توان گفت با وجود قدیمی بودن و کمبود امکانات، محیط زیست کار را پیش برده و نتایج قابل قبولی داده می شود.

او افزود: میزان گوگرد وارد شده به هوا کاملا قابل محاسبه است و الان که یک واحد نیروگاه گازسوز است و یک واحد از مدار خارج است شاهد کاهش ۵۰ درصدی در مازوت مصرفی نیروگاه بوده ایم اما تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا بستگی به جهت و میزان وزش باد دارد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی گفت: مقایسه ای که تا ۱۵ دی ماه در میزان گوگرد وارد شده به هوا داشتیم نشان می دهد نسبت به قبل از مازوت سوزی، دی اکسید گوگرد هوا دو برابر شده و غلظت این آلاینده در هوا در اراک نسبت به شازند هم بیشتر بوده است.

محرابیان در خصوص عدم تعطیلی مدارس در برخی روزهای آلوده توضیح داد: قانون هوای پاک وظایف هر یک از دستگاه های کارگروه کاهش آلودگی را اعلام کرده و یکی از این وظایف این است که هواشناسی موقعیت های اضطرار را اعلام کند و دانشگاه علوم پزشکی تایید کند و محیط زیست حاد بودن وضعیت را تشریح می کند اما تصمیم گیری در خصوص تعطیلی مدارس در اختیار ریاست کارگروه که شخص استاندار می باشد، هست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

روی تاریک مصرف بی‌رویه سویا

احتیاط هایی درباره مصرف سویا

روی تاریک مصرف بی‌رویه سویا

ثبت تلفات جانی در فرانسه و هشدارهای بی‌سابقه در انگلستان

گرمای کشنده در اروپا

ثبت تلفات جانی در فرانسه و هشدارهای بی‌سابقه در انگلستان

استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان انگوت

حضور پرندگان مهاجر در شمال غرب کشور

استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان انگوت

چرای غیرمجاز دام در خراسان شمالی؛ تهدیدی جدی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

بحران در زیستگاه‌های حساس حیات‌وحش

چرای غیرمجاز دام در خراسان شمالی؛ تهدیدی جدی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شد

اطلاعیه مهم سازمان تأمین اجتماعی

فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شد

بازگشت حیات‌وحش به طبیعت؛ ۳۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده تهران رهاسازی شدند

گامی مؤثر در جهت حفاظت از تنوع زیستی استان تهران

بازگشت حیات‌وحش به طبیعت؛ ۳۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده تهران رهاسازی شدند

کاهش یک‌متری تراز آب دریای خزر در ۵ سال اخیر

وضعیت نگران‌کننده تراز آب بزرگ‌ترین دریاچه جهان

کاهش یک‌متری تراز آب دریای خزر در ۵ سال اخیر

لاهیجان‌زاده: حفاظت پایدار از تالاب‌ها بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست

حفاظت از تالاب‌های کشور

لاهیجان‌زاده: حفاظت پایدار از تالاب‌ها بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست

منبع آگاه: رفع اختلالات چهار بانک زودتر از دو هفته انجام می‌شود

اختلال در سامانه‌های بانکی

منبع آگاه: رفع اختلالات چهار بانک زودتر از دو هفته انجام می‌شود

پویش «محرم سبز» در استان تهران؛ کاهش پسماند و ترویج نذر سبز در مراسم عزاداری

محیط زیست و آیین‌های مذهبی

پویش «محرم سبز» در استان تهران؛ کاهش پسماند و ترویج نذر سبز در مراسم عزاداری