پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمبود آب در استان تهران جدی است

کمبود آب در استان تهران جدی است





کمبود آب در استان تهران جدی است

۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱

استاندار تهران از کمبود جدی آب در استان تهران خبر داد.

با کاهش بارندگی‌ها در آذر و دی ماه کشور با مشکل کم‌آبی مواجه شده است به صورتی که در سال جاری آبی، از مهر تا ۱۶دی ماه متوسط بارش‌های رخ داده ۴۸میلیمتر بوده که در مقایسه با سال قبل ۳۵‌درصد کاهش یافته است.
در حال حاضر ۲۶ استان در کشور کمتر از مقدار نرمال بارش دریافت کرده‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌ها باید ۵/۲۸ میلیمتر بارش در سال جاری رخ می‌داد، اما این عدد به ۱۸‌درصد کاهش یافته است.

علیرضا فخاری استاندار تهران در این خصوص گفت: وضعیت آب در استان تهران به واسطه عدم بازش باران سطح قابل قبولی را در دسترس ندارد.
او ضمن درخواست از هموطنان به خصوص شهروندان تهرانی جهت رعایت در مصرف آب گفت: از مصرف آب و اسراف آن جلوگیری شود.
از ابتدای فصل جاری نیز به‌طور میانگین بارش ۵.۴ میلیمتر بارش به ثبت رسیده است که در مقایسه با میانگین ۱۴.۲ میلیمتری بلند مدت، ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از ابتدای سال جاری میانگین بارش کشور ۳۸.۸ میلیمتر بوده است. میانگین بارش در بلند مدت ۷۳.۲ میلیمتر ثبت شده بنابراین طی این بازه زمانی ۴۷ درصد کاهش یافته است.
پیشتر عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در گفته بود در کل کشور تاکنون حدود ۴۸ میلی‌متر بارندگی رخ داده که این میزان باید نسبت به دوره متوسط بلندمدت ۵۵ ساله حدود ۸۰ میلی‌متر باشد.

او همچنین تاکید کرده بود در چهارمین سال پیاپی خشکسالی هستیم و در استان تهران پرشدگی سد‌ها ۱۴ درصد است که نسبت به سال گذشته مجموع حجم مخازن سد‌های تهران چهار درصد وضعیت بهتری دارد، اما نکته مهم در خصوص استان تهران این است که سد‌های غرب تهران با ۳۲ میلیون مترمکعب آب وضعیت بهتری نسبت به سد‌های شرق استان با ذخیره ۲۲ میلیون مترمکعبی دارد.
رییس سازمان هواشناسی هم تاکید کرده بود حتی اگر زمستان پربارشی داشته باشیم، به‌دلیل خشکسالی‌های چندساله، مساله کمبود آب برای ما جدی است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *