پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نیروهای مسلح انتقام خون شهدا را می‌گیرند

رئیس‌جمهور در مراسم تشییع قربانیان تروریسم:

نیروهای مسلح انتقام خون شهدا را می‌گیرند

وزیر کشور: بخشی از کسانی که در این ماجرا نقش داشته‌اند دستگیر شده‌اند





نیروهای مسلح انتقام خون شهدا را می‌گیرند

۱۵ دی ۱۴۰۲، ۲۲:۴۹

|پیام ما| پیکر شهدای انفجار تروریستی کرمان، روز جمعه با حضور رئیس جمهوری تشییع شد. واقعهٔ که داعش با انتشار تصاویر دو تن از اعضایش، مسئولیت آن را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این افراد این عملیات تروریستی را با انفجار کمربندهای انتحاری خود رقم زده‌اند. این اقدام منجر به‌شهادت ۸۹ نفر از جمله ۵۶ مرد و ۳۳ زن شد که ۱۲ نفر از شهدا کمتر از ۱۵ سال سن داشتند و درمیان آنها یک کودک دو ساله نیز به‌چشم می خورد. رئیس جمهوری روز جمعه با حضور در مصلای شهر کرمان و در جمع عزاداران گفت «زمان و مکان انتقام خون شهدا را نیروهای مسلح تعیین خواهند کرد.» پیکر شهدا نیز به طرف گلزار شهدای کرمان تشییع شد و به خاک سپرده شد. وزیر کشور نیز از دستگیری چند تن در ارتباط با حادثهٔ تروریستی روز چهارشنبه خبر داد. خبرنگار «پیام ما» در شهر کرمان، اوضاع این شهر در روز جمعه را اگرچه عزادار اما آرام توصیف کرد.

روز پنج‌شنبه با بررسی دقیق‌تر پیکرهای به‌جامانده از حادثهٔ تروریستی گلزار شهدای کرمان، شمار شهدا ۸۴ نفر اعلام شد و رئیس مرکز اورژانس کرمان کرد که به‌دلیل متلاشی شدن برخی از پیکرها، با بررسی دقیق‌تر مشخص شد که شمار شهدا ۸۴ نفر است. اما صبح روز جمعه با شهادت پنج تن از مصدومان حادثه شمار شهدا به ۸۹ نفر رسید.
در میان شهدا نام ۱۲ کودک زیر ۱۵ سال به‌چشم می‌خورد. همچنین برابر اعلام آموزش‌وپرورش استان کرمان، ۲۲ شهید این حادثه دانش‌آموزانی از مقاطع مختلف تحصیلی بودند که ۱۱ تن از آنها دختر و ۱۱ تن دیگر پسر بودند. علاوه‌بر‌این، خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که ۱۲ تن از شهدای حادثهٔ چهارشنبه را اتباع افغانستانی تشکیل داده‌اند.

۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه
اگرچه سازمان اورژانس کشور پیش از ظهر دیروز از ترخیص ۱۰۴ نفر از مصدومان حادثه از بیمارستان خبر داد اما اعلام کرد که همچنان ۱۸۰ نفر دیگر در بیمارستان بستری هستند.
این سازمان اعلام کرد در مجموع ۲۸۴ نفر از مصدومان به مراکز درمانی اعزام شدند که ۱۸۰ نفر آنها همچنان بستری هستند که شامل ۱۳۳ نفر در بخش و ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه است. همچنین تاکنون ۱۱۱ عمل جراحی برای نجات مصدومان صورت گرفته است. مجروحان در بیمارستان ۷۵ زن، ۷۷ مرد و ۲۸ کودک هستند.

حضور رئیسی در تشییع پیکر شهدا
«ابراهیم رئیسی» صبح دیروز به کرمان رفت و در مراسم تششیع پیکر شهدا حضور پیدا کرد. مراسم تشییع در مصلای شهر کرمان با حضور مردم کرمان برگزار شد. روز پنج‌شنبه قرار بود مراسم تشییع در خیابان غزه برگزار شود اما به‌دلیل تدابیر امنیتی این مراسم لغو و به مصلا منتقل شد.
رییس‌جمهوری در این مراسم گفت: «دشمن قدرت جمهوری اسلامی را دیده و بارها تجربه کرده، ابتکار عمل به دست نیروهای مقتدر مسلح ماست، مکان و زمان را نیز نیروهای ما تعیین خواهند کرد. دشمن هم می‌داند که ایران، امروز ایرانِ مقتدر، قهرمان و صاحب قدرتی است که حاج قاسم برای آن تولید قدرت کرده است.»
او اضافه کرد: «نیروهای مسلح مجهز و آموزش‌دیدهٔ به‌روز برای ما تولید قدرت کرده‌اند و از همه مهمتر، رهبری فرزانهٔ انقلاب اسلامی، امت آگاه و با بصیرت مولفه‌های قدرت در نظام اسلامی هستند.»
رئیسی افزود: «این شهادت‌ها و ایثارگری‌ها وظیفهٔ مسئولان را بسیار سنگین کرده و خدمتگزاری خالصانه برای مردم کمترین وظیفهٔ آنهاست؛ مردم یقین بدانند این حضور با معنای آنان و پشتوانهٔ مردمی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، دشمن را مستأصل کرده و به‌همین دلیل مردم بی گناه را می‌کشند. در غزه زن و کودک را به خاک و خون می‌کشند.»
او همچنین گفت: «امروز در کرمان، در کنار پیکر شهدا، بدن‌های مجروح و آسیب‌دیده از ظلم دشمنان و مردمی با بصیرت و انقلابی همیشه در صحنه هستیم و ما هم در کنار مردم کرمان ایستاده‌ایم.»
رئیسی افزود: «حقد و کینه دشمنان نسبت به حاج قاسم، نام و تصویر او نمایان است زیرا حاج قاسم کار بزرگی در مقابل آنها انجام داده است.»
او گفت: «رژیم صهیونیستی می‌خواست خلافت اسلامی در منطقهٔ ما با نام اسلام ایجاد کند. آنجا (فلسطین) با نام یهود، اینجا با نام اسلام، در عراق و سوریه نیز قصد داشت جریان داعشِ دست‌پروردهٔ خود را به‌عنوان خلافت اسلامی حاکم کند اما حاج قاسم یک جریان مقاومت را در منطقه برنامه‌ریزی کرد. نیروی مقاومتی که قدرت هوایی و دریایی ندارد و تنها بخشی از قدرت نیروی زمینی را دارد، دشمن را مستأصل کرده است.»
رئیسی خطاب به مردم و خانوادهٔ شهدای حادثهٔ تروریستی روز چهارشنبه گفت: «بدانید خون مطهر فرزندان شما، همسران و همکاران شما از جامعه جهل‌زدایی خواهد کرد و خدا به برکت خون شهیدان مردم جهان را بیدار کرد، این بیداری مردم جهان در جای‌جای دنیا، به برکت خون شهیدان است.»
سلامی: انتقام شهیدان گرفته خواهد شد
«سردار حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز گذشته در آیین تشییع شهدا با تاکید بر اینکه انتقام شهیدان گرفته خواهد شد، گفت: «این شهادت‌ها بازتاب، عکس‌العمل و پژواک شکست‌های سختی است که طی سال‌های اخیر بر پیکرهٔ استکبار و عوامل منطقه‌ای و درونی آن وارد شده است.»
او افزود: «ما با یک آرایش پیوسته و زنجیره‌ٔ به‌هم متصل از شیاطین کوچک و بزرگ عالم در نبرد بین اسلام و کفر، یک واقعیت و حقیقت انکارناپذیر در صفحهٔ زندگی امروز ملت عزیز ایران و امت اسلام مواجه هستیم.»
سلامی با بیان اینکه فرمان رهبر انقلاب را شنیدیم و به‌دنبال تحقق آن پیش خواهیم رفت، افزود: «فکر نکنید که ملت مسلمان ایران و امت اسلام دست‌بسته بوده، خداوند طی دهه‌های اخیر به‌خصوص سال‌های گذشته دست‌های ما را به روی دشمنانمان باز کرد.»
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما با این شهادت‌ها از میدان جدا نمی‌شویم، تراکم مردم عزیز کرمان را پس از شهادت دیدید، این ملت با شهادت جلوی دشمن کرنش نمی‌کند و این ملت سرافراز است و پیروزی را ملاقات خواهد کرد.»
سلامی همچنین با بیان اینکه شکوه صبر، عظمت نجابت، وسعت ایمان و امواج بلند مهربانی، وفاداری و فداکاری را در سیمای مردم کرمان به خوبی در حوادث سخت دوران گذشته دیده‌ایم گفت: «امروز کرمان نه فقط دیار شهیدان، که خود، دیار شهادت است و مشهد شهیدان ماست.»

تکذیب تیراندازی در کرمان
روز چهارشنبه و ساعتی پس از حادثه، برخی رسانه‌ها از شنیده‌شدن صدای تیراندازی در شهر کرمان خبر دادند. علاوه‌بر این برخی رسانه‌ها هم خبر مشابهی را روز پنج‌شنبه مخابره کردند و نوشتند که در گلزار شهدای این شهر صدای تیراندازی به‌گکوش رسیده است. اما خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرنگاران مستقر در گلزار شهدا، این اخبار را تکذیب کرد. این خبرگزاری همچنین از قول مسئولان شهر نیز نوشته است که «در دیگر نقاط شهر نیز چنین رخدادی اتفاق نیفتاده و فضا آرام است.»

دستگیری برخی عوامل مرتبط با انفجار
اما «احمد وحیدی»، وزیر کشور دربارهٔ شناسایی عوامل عملیات تروریستی گفت: «سیستم‌های اطلاعاتی توانسته‌اند سرنخ‌های خوبی پیدا کنند بخشی از کسانی که در این ماجرا نقش داشته‌اند دستگیر شده‌اند که اطلاعات آنها بعداً توسط دستگاه‌های امنیتی اطلاع‌رسانی خواهند شد. با قدرت و سرعت به‌موقع جریان تروریستی که در حمایت رژیم‌های تروریست‌پرورند، در چنگال دستگاه‌های اطلاعاتی قرار خواهند گرفت و با آنها برخورد لازم خواهد شد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

صدای اکثریت چراغ راهنمای اصلاح

صدای اکثریت چراغ راهنمای اصلاح

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

نقشۀ‌ راه مقابله با آتش نداریم

آتش‌سوزی جنگل‌ها ادامه دارد

نقشۀ‌ راه مقابله با آتش نداریم

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

دیپلماسی محیط زیستی کلید مقابله با تغییراقلیم

دیپلماسی محیط زیستی کلید مقابله با تغییراقلیم

تقلب در جاذبه‌های گردشگری

اقدامات فریبنده در آثار گردشگری، برای متولیان مزایای اقتصادی دارد، اما با پیامدهای منفی برای گردشگران همراه است

تقلب در جاذبه‌های گردشگری

شناسایی هفتمین سمندر

«پرهام آذرخش»، «الوند محمدعلی‌زادگان» و «علی حبیب‌خدا» به‌تازگی موفق به شناسایی هفتمین سمندر ایران شدند

شناسایی هفتمین سمندر

شفافیت مالی؛ مطالبهٔ مغفول‌مانده انتخابات

شفافیت مالی؛ مطالبهٔ مغفول‌مانده انتخابات

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر