پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زخم ترور بر تن ایران

عملیات تروریستی در کرمان، به شهادت و مجروح‌شدن جمعی از شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد سردار سلیمانی منجر شد

زخم ترور بر تن ایران





زخم ترور بر تن ایران

۱۳ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰

|پیام ما| عملیات تروریستی در مراسم سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی به شهادت ۱۰۳ نفر و مصدومیت ۱۸۸ نفر از شهروندان منجر شد. منابع خبری اعلام کرده‌اند که دستکم شش کودک در میان شهدا هستند. دو انفجار در ورودی‌های گلزار شهدای کرمان حوادث روز چهارشنبه را رقم و تا زمان تنظیم این گزارش، هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته است. همچنین ساعتی پس از این واقعه، برخی رسانه‌های عبری شایعهٔ شهادت یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در این حادثه را منتشر کردند که این شایعه به‌سرعت تکذیب شد.

امروز دو انفجار تروریستی، در مراسم سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی رخ داد. بنا بر اعلام خبرنگار شبکهٔ خبر که خود در گلزار شهدای کرمان حضور داشت، نخستین انفجار در ساعت ۱۵:۰۴ در زیرگذر خیابان منتهی به گلزار شهدا رخ داد و صدای انفجار دوم نیز ۱۳ دقیقهٔ بعد شنیده شد. شاهدان عینی می‌گویند که انفجارها در دو نقطهٔ متفاوت و در ابتدای دو مسیر منتهی به گلزار شهدا رخ داده است. اگرچه در دقایق اولیهٔ حادثه، برخی منابع خبری صدای انفجار را مرتبط به انفجار کپسول گاز دانستند اما دقایقی بعد معاون استاندار کرمان تروریستی بودن حادثه را تأیید کرد و اعلام کرد که صدای انفجارها مربوط به انفجار دو بمب بوده است. 

خبرگزاری تسنیم نوشت که بمب‌ها در دو کیف جاسازی شده بودند و احتمالاً از طریق کنترل از راه دور منفجر شده‌اند. اما «جلالی»، نمایندهٔ مردم رفسنجان در مجلس به خبرگزاری خانهٔ ملت گفت: «ظاهراً عملیات تروریستی صورت گرفته با استفاده از کمربند انفجاری رخ داده و تا کنون دو مورد انفجار صورت گرفته است.» از سوی دیگر «اعظمی ساردوئی»، نمایندهٔ جیرفت، به خبرگزاری خانهٔ ملت گفت که «چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدا انجام شده است. انفجارهای صورت‌گرفته به واسطهٔ بمب‌گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند.» با این‌حال وقوع دو انفجار دیگر توسط منابع دیگر تأیید نشد. 

انتشار دو ویدئو از گفت‌وگو با شاهدان عینی در صحنهٔ حادثه خبر از قرار داشتن دستکم یکی از بمب‌ها درون یک سطل زباله خبر می‌داد. خانمی که در صحنه حضور داشت به شبکهٔ خبر گفت: «داشتیم به طرف گلزار می‌آمدیم که یک خودرو ایستاد و سطل زباله در کنارش منفجر شد. بمب داخل سطل بود.» پیر جوان دیگر که هنوز آثار فراوان قطره‌های خون روی لباس مشاهده می‌شد، در یک ویدئو که توسط ایرنا منتشر شد از انفجار سطل زباله و پرتاب شدن چهار تا پنج کودک در اثر انفجار گفت. با این حال تا لحظهٔ تنظیم این گزارش هیچ‌یک از منابع رسمی خبری از چگونگی انفجار بمب‌ها اعلام نکردند. 

 

«صادق امیری»، فعال رسانه‌ای که برای پوشش مراسم درکرمان حضور داشته به «پیام ما» می‌گوید: «به‌همراه تعدادی از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران از شهرهای مختلف در جلسه‌ای در سالن سادات بودیم. سالن به گیت‌های ورودی که اندکی با گلزار فاصله دارند، بسیار نزدیک است. ناگهان صدای مهیب انفجار را شنیدیم و همه به بیرون از سالن دویدیم.» 

او می‌گوید که گمانه‌زنی اولیه، انفجار کپسول گاز بود: «در همان دقایق اولیه به‌دلیل اینکه مردم سعی داشتند با یکدیگر تماس تلفنی بگیرند، تقریباً شبکه تلفن همراه از دسترس خارج شد و تماس بسیار سخت بود. در همین چند دقیقه شاهد تردد سریع آمبولانس‌ها بودیم. حلقهٔ امنیتی که از روزهای قبل بسیار شدید بود، شدت بیشتری گرفت و نمی‌توانستیم به محل حادثه نزدیک شویم. رفته‌رفته فضا داشت از آن تشویش اولیه بیرون می‌آمد آرامتر می‌شد که صدای انفجار دوم را شنیدیم. صدای انفجار دوم که کمی دورتر از محل استقرار ما بود، بر فرضیهٔ تروریستی بود حادثه صحه گذاشت.» 

او همچنین اضافه کرد: «در اینجا دو روایت تأییدنشده وجود داشت که یکی جاگذاری بمب در سطل زباله و دیگری انفجار خودرو است ولی تا الان هیچ‌یک از این روایت‌ها تأیید نشده‌اند.» 

 

شهادت ۱۰۳ نفر

در دقایق اولیه، شمار شهدا ۲۰ نفر اعلام شد اما در ساعت ۱۶:۲۹ «بابک یکتاپرست»، مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با شبکهٔ خبر شمار شهدا را ۷۳ نفر و شمار مصدومان را ۱۷۱ نفر اعلام کرد. اوگفت که حال چند تن از مصدومان وخیم است. 

اما ساعت ۱۷:۳۰ رییس اورژانس کرمان اعلام کرد که با شهادت برخی از مجروحان، شمار شهدا به ۱۰۳ نفر افزایش یافته است. او گفت که شمار مجروحان ۱۴۱ نفر است که حال تعدادی از آنان وخیم است. مصدومان به بیمارستان‌های «پیامبر اعظم»، «باهنر»، «شفا» و «افضلی پور» انتقال یافته‌اند و آمادگی برای انتقال مجروحان به شهرهای دیگر وجود دارد. سازمان اورژآنس کشور نیز هواپیمایی آماده کرده اما هنوز درخواست نیازی داده نشده است. 

تا ساعت ۱۸:۴۰ امروز، شمار شهدا تغییری نداشت اما سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که شمار مصدومان به ۱۸۸ نفر رسیده است. البته فهرست اسامی شهدا و مصدومان نیز تا این ساعت منتشر نشده بود. اما «صابرین نیوز» اعلام کرد که دستکم شش کودک در میان شهدا هستند. جمعیت هلال‌احمر از شهادت یکی از امدادگران خود و خبرگزاری تسنیم نیز از شهادت چهار مأمور پلیس در اثر این حادثه خبر داد. 

 

وزیر کشور: به شایعات توجه نکنید

ساعتی پس از وقوع حادثه، «احمد وحیدی»، وزیر کشور در گفت‌وگو با شبکهٔ خبر سیما گفت که اکثر شهدا و مجروحان مربوط به انفجار دوم هستند. او گفت: «منشأ و نوع انفجارهای کرمان در دست بررسی است. ما اطلاعاتی داریم اما به‌محض قطعیت به اطلاع مردم می‌رسانیم. مردم به شایعات توجه نکنند.» 

وحیدی همچنین گفت: «افرادی که این جنایات را رقم زدند منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ایران باشند.» 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *