پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر اقلیم عاملی در افزایش فقر کودکان کار

نتایج تحقیقات سازمان بین المللی کار نشان داد:

تغییر اقلیم عاملی در افزایش فقر کودکان کار





تغییر اقلیم عاملی در افزایش فقر کودکان کار

۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳

تحقیقات سازمان بین المللی كار نشان می‌دهد كه تغییر اقلیم باعث تشدید بروز کار در کودکان شده است.

به گزارش پیام ما بر اساس مقاله جدید سازمان بین المللی کار(ILO) ، تغییر اقلیم باعث تشدید بروز کار کودکان شده است، به ویژه در کشاورزی که ۷۰ درصد از کل کودکان کار در آن مشغول به کار هستند.

این مقاله که تحت عنوان «کار کودک و تغییر اقلیم» منتشر شده، به منظور بحث و بررسی این موضوع و همچنین اتخاذ اقدامات عملی در کنفرانس تغییر اقلیم (COP28) است. علاوه بر این، در طول برگزاری چهاردهمین نشست سالانه پلتفرم کار کودکان(CLP) ، ابتکار سازمان بین المللی کار برای ریشه کن کردن کار کودکان در زنجیره تامین، منتشر خواهد شد.

بر اساس یافته‌های این مقاله تغییرات اقلیم و پاسخ‌های بخش دولتی و خصوصی به آن، تاثیر عمیقی بر کار کودکان و پیشرفت به سوی تاریخ هدف گذاری شده در سال ۲۰۲۵ برای پایان دادن به همه اشکال کار کودک داشته که در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد نیز مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

کودکان به عنوان یکی از گروه‌های جمعیتی شناخته می‌شوند که در معرض بیشترین خطر شوک‌های سیستماتیک ناشی از تغییر اقلیم قرار دارند. این مقاله تحقیقات موجود را تحلیل کرده و برخی از مجاری مهم را معرفی می‌کند که از طریق آنها، تغییرات آب و هوا و نیز واکنش‌های مربوط به تغییر اقلیم، کار کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مقاله تحقیقی نشان می‌دهد که افزایش فقر، احتمالاً مهم ترین پیوند بین تغییر اقلیم و کار کودکان است. آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم به طور قابل توجهی بر معیشت و شرایط زندگی تاثیر گذاشته و افراد بیشتری را به سمت فقر سوق می‌دهد.

همچنین، شرایط کسانی که قبلاً فقیر و آسیب پذیر بوده‌اند را به مراتب بدتر می‌کند. این مقاله تاکید می‌کند طبق شواهد موجود این شرایط، خانوارها را وادار می‌کند تا بیشتر به کار کودکان تکیه کنند.

سایر مجاری مهم و تاثیرگذار در این مقاله عبارتند از:

– تغییرات در بهره‌وری کشاورزی؛

– شوک‌های شدید آب و هوایی مرتبط با آلودگی هوا؛

– مهاجرت و درگیری‌های ناشی از تغییر اقلیم؛

– موضوعات بهداشتی و کار خطرناک کودکان؛

– تخریب یا نابودی زیرساخت های مربوط به خدمات مهم و اساسی.

این مقاله همچنین نشان می‌دهد که پاسخ‌ های سیاستی می‌توانند تاثیر مهمی بر کار کودکان داشته باشند و هنگام برنامه‌ریزی برای اقدامات عمومی و خصوصی مهم جهت حمایت از اقتصادها و جوامع عاری از تغییر اقلیم، نیاز فوری به در نظر گرفتن کار کودکان وجود دارد.
مهمتر از همه این که این اقدامات اتخاذ شده در زمینه تغییر اقلیم، به منظور پیشبرد اهداف مربوط به کاهش کار کودکان تنظیم شده‌اند و پیامدهای منفی ناخواسته‌ای در پی نخواهد داشت.

این مقاله در خصوص اقدامات اتخاذ شده برای تغییرات آتی اقلیم در بخش عمومی و خصوصی، پیامدهای مهمی را مورد اشاره می‌دهد که از آن جمله می توان به سیاست‌های عمومی مربوط به سازگاری با تغییر اقلیم، مانند روش‌های پایدار از نظر زیست‌محیطی برای تشدید تولید کشاورزی، یا طرح‌‌های عمومی مربوط به مهار شوک‌‌های اقلیم اشاره کرد که باید به‌ جای ایجاد تقاضای بیشتر برای کار کودکان، در جهت کاهش وابستگی خانوارها به کار کودکان طراحی شوند.

برای کسب ‌و کارهایی که هم با چالش‌‌های زیست‌محیطی و هم با چالش ‌های حقوق بشری روبرو هستند، این اقدام بدین مفهوم است که اطمینان حاصل شود اولویت‌های زیست ‌محیطی و حقوق بشری، به طور منطقی همسو با یکدیگر بوده و متقابلاً همدیگر را تقویت می‌کنند.

این مقاله ابتداً در نشست سالانه پلتفرم کار کودکان (CLP) در ژنو مطرح شد و زمینه لازم برای بحث و گفتگو بین رهبران کسب و کار در مورد چالش‌ها و فرصت‌های در حال ظهور برای اقدام در سراسر مناطق و زنجیره تامین را فراهم کرد. این مقاله همچنین در غرفه گذار عادلانه سازمان بین المللی کار، در بیست و هشتمین نشست کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP28) که در دبی، امارات متحده عربی برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *