پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فراموشی «پایداری محیط زیست» در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان

نماینده مجلس:

فراموشی «پایداری محیط زیست» در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان  





فراموشی «پایداری محیط زیست» در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان  

۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در چهار دهه اخیر صیانت از محیط زیست و پایداری آن در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان مغفول مانده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا مهدی طغیانی با بیان اینکه مهمترین دلیل آلودگی هوای اصفهان ناشی از واحدهای بزرگ صنعتی است، افزود: در حالی که در تهران، منابع متحرک از جمله خودروها عامل اصلی ایجاد آلودگی اند در اصفهان، منابع ثابت مانند واحدهای بزرگ صنعتی و حمل و نقل گسترده نیروی انسانی به این شرکت‌ها عامل آلودگی هواست.

او افزود: بیشترین جابجایی مواد اولیه و محصولات واحدهای صنعتی ازطریق کمربندی شهر اصفهان و با ماشین آلات سنگین صورت می گیرد که آلودگی هوا را تشدید می کند.

طغیانی به استقرار۳۵ کانون بزرگ آلاینده در شعاع ۷۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان اشاره و بیان کرد: اگرچه در حال حاضر احداث واحدهای صنعتی اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتر ممنوع و ساز و کار احداث واحدها و شهرک‌های صنایع مختلف، مشخص و متفاوت است اما اکنون چالش اصلی مشکلاتی است که واحدهای موجود ایجاد کرده اند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی از موارد قانون هوای پاک در اصفهان به درستی اجرا نمی‌شود، افزود: در اصفهان علاوه بر صنعت، حمل و نقل نیروی انسانی مرتبط با این بخش نیز در ارتباط با آلودگی هوا مطرح است.

طغیانی افزود: فرایند نوسازی ناوگان حمل و نقل در اصفهان به کندی در حال اجراست و از سوی دیگر شهرداری‌ها هم توانایی اجرای این موضوع را به تنهایی ندارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر اینکه جرائم آلودگی هوا نباید به مصرف مسائل جاری شهرداری ها و دهیاری ها برسد بلکه باید برای کاهش این مشکل و گسترش فناوری مربوط به آن هزینه شود.

طغیانی افزود: مجلس در قانون بودجه به صنعت نفت اجازه داده است به افرادی که در بخش حمل و نقل برقی فعالیت می‌کنند، وام پرداخت کند که این مساله در برنامه هفتم توسعه نیز تصویب شد.

 

نماینده مجلس به مساله مازوت سوزی در برخی صنایع بزرگ اصفهان اشاره و بیان کرد: در این مورد بسیاری راه حل را جابجایی نیروگاه شهید منتظری بیان می کنند اما مشکل اصلی در این مساله مخالفت وزارت نیرو به دلیل اهمیت میزان برق تولیدی در این نیروگاه است.

او با بیان اینکه ترجیح واحدهای صنعتی این است که روزهای به شدت آلوده به همین رویه سپری شود، افزود: در حالی که دستگاه قضا باید در برخورد با متخلفان رویکرد جدی و صریح اتخاذ کند بسیاری از پرونده‌های واحدهای آلاینده به دلیل ضعف اسناد رد می‌شود زیرا میزان آلایندگی واحدهای تولیدی در قانون شفاف نیست.

نماینده مجلس اضافه کرد: از ۲ سال گذشته برای مدیریت این موضوع رصد واحدهای صنعتی با استفاده از فناوری روز و پشتیبانی این فرایند از سوی سازمان محیط زیست پیشنهاد شده است و ظرفیت اجرایی شدن آن نیز در استان با توجه به شرکت های دانش بنیان و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد.

او با بیان اینکه نباید بار کنترل آلودگی هوا را فقط بر دوش حفاظت محیط زیست یا استانداری گذاشت، افزود: حل این مساله و ملموس بودن نتایج اقدامات نیازمند هم افزایی همه متولیان است.

طغیانی اضافه کرد: تامین بودجه کنترل آلودگی هوا همچنین از طریق منابعی که تحت عنوان مسولیت اجتماعی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، امکان پذیر است و این موضوع باید مطالبه و محقق شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *