پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خداحافظ «بانو»

بیتا فرهی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درگذشت

خداحافظ «بانو»





خداحافظ «بانو»

۴ آذر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۳

|پیام ما| سینمای ایران بازهم در سوگ از دست رفتن بازیگران پیشکسوت نشست. «بیتا فرهی درگذشت» و خبر به همین سرعت روی خبرگزاری‌ها رفت و هرچند که از مدت‌ها قبل خبر بستری شدن این هنرمند در بیمارستان به‌دلیل عارضهٔ ریوی اطلاع‌رسانی شده بود، اما از سنگینی‌اش کم نکرد. از بازیگران اصلی «هامون» حالا کسی نمانده است؛ خسرو شکیبایی سال‌ها پیش درگذشت، بعد «عزت‌الله انتظامی»، «فتحعلی اویسی» و بعد مرگ تراژیک کارگردانش، «داریوش مهرجویی» و حالا «بیتا فرهی» هم رفته است.

«فرهی» سال ۱۳۳۷ متولد شد. فارغ‌التحصیل رشتهٔ هنر از مدرسهٔ هنر «جان پاورس» آمریکا در سال ۱۳۵۹ بود. سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را با یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران یعنی «هامون» آغاز کرد که به‌عقیدهٔ خودش مدیون مهرجویی بود که به‌واسطهٔ او وارد سینما شد. فیلمی که برای آن در هشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر هم برندهٔ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. همکاری او با مهرجویی باز هم در «بانو» تکرار شد که در آن بیتا فرهی به‌عنوان بازیگر نقش اول زن (بانو) در کنار خسرو شکیبایی به ایفای نقش پرداخت. مهرجویی سال ۷۷ در گفت‌وگو با ماهنامهٔ «فیلم» گفته بود: «بانو درواقع ادامه یا تحول و رشد همان تم هامون است. بانو درواقع، هامون زن است و فیلم، سرگذشت رنج او.»

او بعدتر هم فعالیت خود را با کارگردانان بزرگی چون احمدرضا درویش، بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی‌اعتماد ادامه داد و نقش‌هایی ماندگار به‌جا گذاشت. «خون‌بازی» یکی از این نقش‌هاست. «سیما» که یک زن و احساس یک مادر را در همراهی با دخترش سارا به رخ می‌کشید و شکلی متفاوت از یک زن و مادر را نشان داد. فیلمی که به‌قول خودش «تنها یک فیلم نیست، بلکه با نگاهی دقیق می‌توان به وقوع فاجعه که همان معضل اعتیاد پی برد» و فرهی با یک نقش مادرانه در یادها ماندگار شد.

اما بعد از نقش‌های ماندگار در اواخر دههٔ شصت و ادامهٔ آنها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰، فرهی به‌سمت انتخاب یک نقش کمدی رفت. بازی در فیلم «شیش و بش» تلاش برای تجربه کردن نقشی متفاوت در کارنامهٔ بازیگری او بود که فرهی با انتخاب نقش زنی کلاهبردار سعی کرد قالب کارهای جدی خود را بشکند و وارد فضایی متفاوت شود. از دیگر فیلم‌های این بازیگر می‌توان به «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون‌بازی»، «خانه‌ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور» و… اشاره کرد. «سرزمین سبز»، «ولایت عشق»، «پدر خاک»، «طلسم‌شدگان»، «ایراندخت»، «از یادها رفته» نیز از جمله آثار تلویزیونی این بازیگر فقید سینما و تلویزیون ایران است. سریال «سرزمین مادری» با بازی بیتا فرهی نیز این روزها از شبکهٔ سوم سیما در حال پخش است. او سال ۹۲ هم قرار بود در نمایش «کوریولانوس» ناشناخته‌ترین اثر شکسپیر در تماشاخانهٔ ایرانشهر به صحنه برود که درنهایت، اجرای آن به سرانجامی نرسید.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *