پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خشکسالی انسان‌سازِ خاورمیانه

یک مطالعه نشان می‌دهد بدون تغییراقلیم، وضعیت منابع آب در سوریه، عراق و ایران بهتر بود

خشکسالی انسان‌سازِ خاورمیانه





خشکسالی انسان‌سازِ خاورمیانه

۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

|پیام ما| پژوهش‌ها نشان می‌دهند یک خشکسالی سه ساله که میلیون‌ها نفر را در سوریه، عراق و ایران با کم‌آبی روبرو کرد، بدون تغییراقلیم ناشی از فعالیت‌های انسانی رخ نمی‌داد. مطالعهٔ یک گروه بین‌المللی از دانشمندان نشان می‌دهد خشکی غرب آسیا که در جولای 2020 (تیر ماه ۹۹) آغاز شده است، عمدتاً به دلیل هوای گرم‌تر از حد معمول بوده که باعث شده بارندگی‌های کمی که رخ داده تبخیر شوند. «فردریک اتو»، اقلیم‌شناس کالج سلطنتی لندن می‌گوید: «بدون گرم‌شدن 1.2 درجه سانتیگرادی زمین نسبت به دمای میانگین اواسط قرن نوزدهم، این خشکسالی رخ نمی‌داد.» این یک مورد از تغییراقلیم است که به‌طور غیرطبیعی شرایط طبیعی خشک را به یک بحران انسانی تبدیل می‌کند و مردم را تشنه، گرسنه و آواره کرده است. این پژوهش نتیجه‌ای گرفته که هرچند هنوز مورد بررسی و راستی‌آزمایی علمی قرار نگرفته است، اما در آن از تکنیک‌های معتبر علمی برای جستجوی آثار گرم‌شدن زمین استفاده شده است.

این تیم دما، بارندگی و سطح رطوبت را بررسی کرده و آنچه را که در سه سال گذشته اتفاق افتاده است با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری متعدد از شرایط جهانی بدون تغییراقلیم مقایسه کرد. «محمد رحیمی»، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه سمنان و عضو این تیم پژوهشی می‌گوید: «تغییراقلیم جهانی ناشی از فعالیت‌های انسان در حال حاضر زندگی را برای ده‌ها میلیون نفر در غرب اسیا به‌طور قابل توجهی سخت‌تر می‌کند. با هر درجه گرم‌شدن، سوریه، عراق و ایران به مکان‌هایی سخت‌تر برای زندگی تبدیل خواهند شد.»

اتو نیز می‌گوید: «شبیه‌سازی‌های کامپیوتری اثر قابل توجه تغییراقلیم در کاهش بارندگی را پیدا نکرد، البته این اثر کم بود. اما تبخیر آب در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سطح خاک بسیار بالاتر از شرایط بدون تغییراقلیم بود.
پژوهشگران محاسبه کردند علاوه بر ایجاد شرایطی که وضعیت تقریباً معمولی آب را به وضعیت خشکسالی شدید تبدیل می‌کنند، شرایط خشکسالی در سوریه و عراق به دلیل تغییراقلیم ۲۵ برابر بیشتر و در ایران ۱۶ برابر بیشتر احتمال دارد. «کلی اسمیت»، دستیار مدیر مرکز ملی کاهش خشکسالی ایالات متحده در نبراسکا که در این مطالعه نقشی نداشته است می‌گوید که نتایج این تحقیق منطقی است. «رانا الحاج»، یکی از نویسندگان این مطالعه از مرکز اقلیمی صلیب سرخ در لبنان، می‌گوید: «خشکسالی برای منطقه خاورمیانه غیرمعمول نیست و درگیری، از جمله جنگ داخلی سوریه، این منطقه را به دلیل زیرساخت‌های تخریب‌شده و مدیریت ضعیف آب، بیشتر در برابر خشکسالی آسیب‌پذیر می‌کند.» انو همچنین می‌گوید: «چیزی که هست، فقط لمس محدودیت‌هایی است که برخی از مردم قادر به انطباق با آنها هستند. تا زمانی که ما به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ادامه دهیم یا حتی مجوزهای جدیدی برای کشف میادین جدید نفت و گاز صادر کنیم، این نوع شرایط و رویدادها فقط بدتر خواهند شد. آنها همچنان معیشت را از بین می‌برند و قیمت موادغذایی را بالا نگه می‌دارند. این فقط یک مشکل برای برخی از نقاط جهان نیست، بلکه واقعاً یک مشکل برای همه است.»

منبع:
متن اصلی این گزارش با عنوان Nasty drought in Syria, Iraq and Iran wouldn’t have happened without climate change, study finds روز ۱۷ آبان‌ماه در اسوشیتدپرس (AP) منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *