پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازداشت هفت مظنون در پروندهٔ قتل داریوش مهرجویی

سخنگوی فراجا خبر داد

بازداشت هفت مظنون در پروندهٔ قتل داریوش مهرجویی

پیکر داریوش مهرجویی و همسرش چهارشنبه ۱۰ صبح از پهنهٔ رودکی تالار وحدت به‌سوی قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا تشییع می‌شود





بازداشت هفت مظنون در پروندهٔ قتل داریوش مهرجویی

۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۷

روز گذشته، «سعید منتظرالمهدی» سخنگوی فراجا به کرج رفت و در ویلایی که مهرجویی و همسرش شنبه‌شب به قتل رسیدند حاضر شد. او دربارهٔ پیگیری این پرونده گفت: «کارآگاهان در ادامهٔ اقدامات و ارتباطات فنی در سه حوزهٔ اطلاعاتی، آزمایشگاهی و میدانی هفت نفر از مظنونان پرونده را طی عملیات‌های جداگانه تا پاسی از شب (یکشنبه) در نقاط مختلف کشور دستگیر کردند.»
او همچنین گفت: «درخصوص این پرونده ابعاد تازه‌ای از فرآیند کشف ایجاد شده است. تحقیقات پلیس به‌صورت جدی در حال انجام است. شواهد و قرائن از اخبار امیدوارکننده در قطعیت در کشف جرم حکایت دارد.»
منتظرالمهدی دربارهٔ هویت افراد دستگیرشده در این پرونده و انگیزهٔ احتمالی آنها برای این قتل صحبتی به میان نیاورد.
اژه‌ای: پرونده با سرعت و دقت بررسی شود
«غلامحسین محسنی اژه‌ای» نیز روز گذشته در نشست مسئولان قضایی کشور دربارهٔ این پرونده گفت: «از همان ابتدای امر، مسئولان قضایی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصاً پیگیری و تأکید کردم که با بهره‌گیری از کلیهٔ امکانات، هرچه سریع‌تر قاتل یا قاتلین شناسایی شوند و پروندهٔ آنها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد.»

دادستان تهران: مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و برخی «انسان‌رسانه‌ها» که مطالبی را در رابطه با قتل داریوش مهرجویی منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند

او همچنین گفت: «این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد، موجب تزریق احساس امنیت هر چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌گردد و در نقطهٔ مقابل چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل صورت گیرد، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القای ترس و ناامنی می‌کنند.»
احضار مدیران دو رسانه
در همین جلسه نیز «علی صالحی» دادستان عمومی و انقلاب تهران از احضار برخی از اصحاب رسانه در ارتباط با پرونده خبر داد و گفت: «مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و برخی «انسان‌رسانه‌ها» که مطالبی را در رابطه با قتل داریوش مهرجویی منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند.»
او این اقدام را «در راستای حفظ و ارتقای امنیت روانی جامعه و برخورد با مخلان این حوزه» دانست و گفت که به افراد فراخوانده‌شده «تذکرها، توجیه‌ها و ارشادهای لازم» ارائه شد.
«گمانه‌زنی ممنوع»
اما پس از انتشار خبر قتل مهرجویی، سیلی از گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ علت این واقعهٔ تلخ، انگیزهٔ قاتل یا قاتلان و حتی ملیت آنها در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شد. «فرهنگ سروری»، وکیل سابق داریوش مهرجویی، در واکنش به این اطلاعات نادرست منتشرشده گفت که باید از گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار کذب پرهیز شود.
او به ایرنا گفت: «روز یکشنبه با حضور خبرنگاران، اظهاراتی مبنی‌بر وقوع سرقت مطرح شد که این مسائل نظر آنها بود و اکنون گروهی از ادارهٔ آگاهی در مورد این پرونده در حال بررسی هستند. اظهاراتی از من نقل می‌شود که صحت ندارد؛ اما غیر از اینکه وکیل ایشان بودم، بیش از ۳۰ سال است که دوست خانوادگی ایشان هم بودم.»
سروری یادآور شد: «خانوادهٔ آقای مهرجویی هنوز در شوک هستند. با پسر و دختر آقای مهرجویی در خارج از کشور تماس داشتم، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام؛ این اتفاق همه را غافلگیر کرده است.»
او درخواست کرد از گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار کذب پرهیز شود تا ظرف چند روز آینده برررسی‌های لازم صورت گیرد و از طریق منابع رسمی اطلاعات لازم اعلام شود.
دستور رئیسی برای تجلیل از مهرجویی
رئیس‌جمهور نیز روز گذشته با تسلیت فقدان داریوش مهرجویی، از دستگاه‌های انتظامی و قضایی خواست که شناسایی و مجازات عوامل قتل آن مرحوم را با فوریت و قاطعیت پیگیری کنند و وزارت فرهنگ را نیز مکلف کرد تجلیل شایسته از خدمات هنری این کارگردان مؤلف سینمای کشور را در دستورکار قرار دهد.
«علی بهادری جهرمی» با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری ویژه و سریع حادثهٔ قتل داریوش مهرجویی گفت: «در جلسهٔ روز گذشته هیئت دولت، وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون حادثهٔ دلخراش قتل کارگردان مطرح کشور، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان و اقداماتی که طی ساعات اولیه انجام شده، گزارشی ارائه کردند.»
«احمد وحیدی»، وزیر کشور نیز گفت: «قتلی که اتفاق افتاد، واقعهٔ تلخی بود و فراجا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا قاتل یا قاتلین را پیدا کند. هر موضوعی که بخواهد جامعه را دچار ناامنی کند، محکوم است.»
«محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته گفت: «حادثهٔ تلخ فقدان کارگردان نامدار سینمای ایران که لطمه‌ای بزرگ برای جامعهٔ هنری کشور است، باید تا روشن‌شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود.»
زمان مراسم وداع با مهرجویی
روز گذشته نیز خبرگزاری ایرنا زمان برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر را اعلام کرد. این مراسم از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۲۶ مهرماه در پهنهٔ رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش به قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا بدرقه می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *