پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غزه؛ بی‌آب و نان

اسرائیل به مردم و سازمان‌های بین‌المللی دستور خروج از غزه داد

غزه؛ بی‌آب و نان

راه‌های ورود آب، غذا و سوخت مسدود شده است





غزه؛ بی‌آب و نان

۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

|پیام ما| درست در روزی که رئیس برنامهٔ غذای سازمان ملل متحد وضعیت غزه را «وحشتناک» توصیف کرد، اسرائیل از سازمان ملل خواست که ظرف مدت ۲۴ ساعت نوار غزه را ترک کند. از دوشنبهٔ گذشته و با بالاگرفتن درگیری‌ها در پی عملیات طوفان‌الاقصی علیه رژیم اسرائیل، این رژیم نیز پس از غافلگیری، حمله به نوار غزه را آغاز کرد و از روز دوشنبه، علاوه‌بر حملهٔ موشکی، این منطقه را محاصره کرده و ورود آب، غذا و سوخت را ممنوع کرده است. صهیونیست‌ها می‌گویند رفع حصر غزه را منوط به آزادی گروگان‌ها کرده‌اند، درحالی‌که به غیر از نیروهای حماس، هزاران غیرنظامی در نوار غزه حضور دارند و شرایط هر روز برای آنها وخیم‌تر می‌شود. جایی که دو میلیون و ۳۸۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و بنابر گزارش‌های رسمی، سرانهٔ دسترسی به آب روزانه چیزی حدود ۸۰ لیتر بود، اما حالا همین ۸۰ لیتر هم به صفر رسیده است. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز دیروز اعلام کرد که تاکنون شمار جان‌باختگان حملهٔ رژیم صهیونیستی به هزار و ۷۹۹ رسیده است که ۵۸۳ نفر از آنها کودک هستند. همچنین، در نتیجهٔ این حملات، شش هزار و ۳۸۸ نفر مجروح شده‌اند. از آن‌سو رسانه‌های عبری نیز از جان باختن هزار و ۴۰۰ اسرائیلی خبر می‌دهند.

تصویر حرکت تانک‌های اسرائیلی به‌سمت نوار غزه روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. آن‌هم در روزی که صهیونیست‌ها به بیش از دو میلیون نفر اهالی غزه اعلام کرده بودند که ظرف مدت ۲۴ ساعت این منطقه را ترک کنند. صهیونیست‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و به کارکنان سازمان ملل متحد شامل همهٔ کسانی که در مدارس، مراکز بهداشتی و کلینیک‌ها کار می‌کنند و کسانی که در این مراکز پناه گرفته‌اند، فرمان خروج داده‌اند.
سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که روز گذشته صادر کرد، نوشته است: «سازمان ملل متحد به‌شدت خواستار لغو چنین دستوری است. اگر تأیید شود، وضعیت در حال حاضر یک تراژدی است و اگر از عملی کردن این تصمیم اجتناب نشود، وضعیت به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.»
«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد تاکنون ۳۳۸ هزار فلسطینی در اثر حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه آواره شده‌اند و ۲۱۸ هزار نفر از آنها در ۹۲ مدرسه پناه گرفته‌اند.
به گفتهٔ این مقام سازمان ملل متحد، حملات هوایی دست‌کم ۸۸ مرکز آموزشی از جمله ۱۸ مدرسه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) و ۷۰ مدرسه مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطینی را هدف قرار داده است. او همچنین اضافه کرد که دو تأسیسات مربوط به سازمان امدادرسانی به‌عنوان پناهگاه‌های اضطراری برای آوارگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
«دوجاریک» گفت: «این بدان معنی است که بیش از ۶۰۰ هزار کودک هیچ دسترسی‌ای به آموزش در یک مکان امن در غزه ندارند.» همچنین اعلام شده است تاکنون ۱۲ نفر از کارکنان UNRWA نیز در پی حملات هوایی به غزه جان خود را از دست داده‌اند.
اوایل روز پنجشنبه نیز «کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ» هشدار داد که بیمارستان‌های غزه در حال تبدیل شدن به «سردخانه» هستند، زیرا این بیمارستان‌ها به‌دلیل بمباران اسرائیل توانایی خود برای مداوای آسیب‌دیدگان را از دست داده‌اند و کمبود غذا، آب و برق در حال حاضر فشار بیشتری بر خدمات پزشکی در منطقه ایجاد کرده است.

شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه به‌نقل از «برایان لندر»، معاون برنامهٔ جهانی غذا (WHO)، نوشت: «وضعیت غزه وحشتناک است»

آب در برابر آزادی اسرا
صهیونیست‌ها می‌گویند تا زمانی که اسرای اسرائیلی که در اختیار حماس هستند و به غزه برده شده‌اند آزاد نشوند، حصر غزه ادامه خواهد داشت. سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز دوشنبه گفته بود پس از عملیات طوفان‌الاقصی، شبه‌نظامیان حماس بیش از ۱۵۰ نفر را در نقاط مختلف غزه به اسارت گرفته‌اند و مقام‌های رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده‌اند که فقط در صورت آزادی اسرا اجازهٔ ورود آب و غذا به غزه را خواهند داد. شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه به‌نقل از «برایان لندر»، معاون برنامهٔ جهانی غذا (WHO)، نوشت «وضعیت غزه وحشتناک است».
لندر گفت که برنامهٔ جهانی غذا در محل حضور دارد و برای غذارسانی به هزاران نفر که در مدارس و جاهای دیگر پناه گرفته‌اند، آمادگی دارد و این کار به‌زودی آغاز خواهد شد. او گفت برنامهٔ جهانی غذا از طرفین می‌خواهد «به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند و اجازه دهند این تدارکات به جوامع نیازمند منتقل شود.»
یکی از مشکلات اصلی در غزه، دسترسی به آب است. این منطقهٔ ساحلی از گذشته نیز با مشکل کمبود آب روبه‌رو بوده است. آن‌طور که دفتر امور بشردوستانهٔ سازمان ملل متحد (OCHA) در گزارش سال ۲۰۲۰ خود اعلام کرده، سرانهٔ دسترسی به آب در غزه در شرایط عادی ۸۰ لیتر در شبانه‌روز است، درحالی‌که این عدد برای اسرائیلی‌ها ۲۰۰ لیتر است. در حالی که استاندارد سرانه دسترسی به آب در جهان در هر شبانه‌روز بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ لیتر است. این گزارش اعلام می‌کند که بیش از ۹۶ درصد منابع آب غزه آلوده شده‌اند و یا به‌کلی از بین رفته‌اند و از طرفی به‌دلیل فرسودگی شبکهٔ آب لوله‌کشی در این منطقه، ۴۰ درصد آب هدر می‌رود. حالا همین آب نیز به اهالی غزه نمی‌رسد و صهیونیست‌ها آب را قطع کرده‌اند. آنها می‌گویند که تا آزادی اسرایشان به محاصره ادامه خواهند داد، درحالی‌که به محاصره و حملهٔ هوایی نیز بسنده نکرده‌اند و قصد تهاجم زمینی نیز دارند.
حماس: با اسرا مطابق ارزش‌های دینی رفتار می‌کنیم
«باسم نعیم» از مقامات حماس روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای ویدئویی با رد ادعای سر بریدن کودکان توسط این گروه شبه‌نظامی در سرزمین‌های اشغالی گفت: «این اتهامات غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای توسط رسانه‌های غربی پذیرفته شده است.»
او گفت با اسرایی که در اختیار حماس قرار دارند «مطابق با ارزش‌های مذهبی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه» رفتار خواهد شد و این را هم اضافه کرد که «از آنجا که تجاوز اسرائیل در همه‌جای غزه وجود دارد، ما واقعاً نگران هستیم که اسرا هم مانند مردم غزه، قربانی بمباران ارتش اسرائیل شوند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *