پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معمای مرگ ۶ نوزاد در شهرکرد

علت دقیق جان‌باختن نوزادان در طول ۱۰ روز در بیمارستان هاجر هنوز روشن نیست

معمای مرگ ۶ نوزاد در شهرکرد

فرماندار شهرکرد: همگی این نوزادان زیر یک کیلوگرم بوده و همچنین زمینه بیماری عفونی داشته‌اند





معمای مرگ ۶ نوزاد در شهرکرد

۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷

|پیام ما| در فاصله ۱۰ روز، ۶ نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هاجر شهرکرد جان باختند و پس از آن بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان این بیمارستان به مکانی دیگر منتقل شد؛ اتفاق تلخی که البته منابع رسمی هنوز علت آن را به طور علنی اعلام نکرده‌اند. پیگیری‌های «پیام ما» نشان می‌دهد که دیروز، جلساتی برای یافتن علل پشت پرده مرگ نوزادان با حضور معاون وزیر بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و شورای تامین شهرستان و استانداری برگزار شده است. البته حاضران این جلسه از جمله رئیس دانشگاه‌ علوم پزشکی حاضر به گفت‌وگو نشدند و تنها به گفتن اینکه «موضوع در دست بررسی است»، اکتفا کردند. در همین حال فرماندار شهرکرد در رابطه با علت مرگ این نوزادان مدعی شد که نوزادان زیر یک کیلوگرم وزن‌ و همچنین زمینه بیماری عفونی داشته‌اند.

هفت سال پیش مرکز مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان هاجر شهرکرد به عنوان یکی از «مجهزترین بیمارستان‌های منطقه» راه‌اندازی شد. حالا در همین بخشی که روزگاری عنوان مجهز‌ترین بیمارستان منطقه را یدک می‌کشید، ۶ نوزاد در فاصله ۱۰ روز فوت کرده‌اند. هر چند علت این اتفاق دلخراش هنوز مشخص نیست اما ماجرا آنقدر مهم است که در فاصله کوتاهی از پخش این خبر، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری دیروز به موضوع وارد شد و گفت: «تیم ویژه‌ای برای بررسی موضوع فوت چند نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد تشکیل شده است. به گفته نصرالله صالحی، علت تامه موضوع فوت شش نوزاد در ۱۰ روز گذشته در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هاجر توسط تیم ویژه دادستانی در حال بررسی است و تا تکمیل تحقیقات بازپرس موضوع به طور کامل اطلاع‌رسانی خواهد شد. او همچنین از احضار رئیس بیمارستان هاجر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برای توضیحات علت فوت این نوزادان و سپس تکمیل پرونده خبر داد.
«احمد راستینه»، نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان، بن و فرخشهر در مجلس هم در گفت‌وگو با مهر از ورود تیم بازرسی وزارت بهداشت به استان چهارمحال و بختیاری برای بررسی فوت نوزادان در بیمارستان هاجر شهرکرد خبر داده و گفته است: «بلافاصله با وزیر بهداشت و درمان در این رابطه جلسه برگزار کردیم و از وزیر بهداشت خواستیم تا یک تیم بازرسی جهت بررسی موضوع و علت‌ها و احتمالاً ترک فعل‌های احتمالی به چهارمحال و بختیاری سفر کرده و گزارشی را تهیه کرده و به مجلس ارائه کنند.» او با تاکید بر به اینکه موضوع به طور جدی در دست پیگیری است، اضافه کرد: «با عواملی که احتمالاً ترک فعل داشته‌اند برخورد جدی خواهد شد و با بررسی دقیق عوامل شکل‌گیری این واقعه تلخ شناسایی می‌شود و پیگیری‌ها تا حصول یک نتیجه قطعی در دست انجام خواهد بود. همچنین اصلاح پروتکل‌ها برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.»

مهدی با حسرت می‌گوید: مادر ۹ ماه تمام بچه‌اش را حمل می‌کند، با او ارتباط برقرار می‌گند و درد و سختی را به جان می‌خرد، با هزار امید و شوق برایش سیسمونی می‌خرد اما اینها برای کسی مهم نبود

 

روایت یکی از پدران
«مهدی حامدی» یکی از کسانی است که فرزندش تازه به‌دنیا آمده‌اش را در بیمارستان هاجر از دست داده است، اما پیش از مرگ ۶ نوزادی که اکنون خبرساز شده. او در شرح این اتفاقات تلخ به «پیام ما» می‌گوید: «قرار بود برای زایمان همسرم به اصفهان برویم اما کیسه آب زودتر پاره شد و مجبور شدیم او را به بیمارستانی در شهرکرد برسانیم. آنجا قرار بر این بود که بچه را با عمل سزارین به‌دنیا بیاورند، تشخیص پزشک همسرم همین بود و گفته بود که زایمان طبیعی برای مادر و فرزند خطرناک است اما کادر بیمارستان اصرار داشتند که زایمان باید طبیعی انجام شود.»
مهدی و همسرش بنا داشتند که نام فرزندشان را «علی» بگذارند اما نوزاد دوام نیاورد و روز دوم تیر در بیمارستان هاجر فوت شد. حادثه چطور اتفاق افتاد؟ مهدی می‌گوید: «گفتند بچه زمان زیادی در کانال زایمان مانده و خفه به‌دنیا آمده. سریع منتقلش کردند به زایشگاه بیمارستان خصوصی پارسیان در شهرکرد. آنجا هم چند روز حال بچه بد بود و باز گفتند منتقلش کنید به NICU بیمارستان هاجر که پیشرفته‌تر است. اما آنجا هم نمی‌دانم چطور بود، شاید امکاناتش کم بود که بچه بعد از چند روز از دنیا رفت.» او با بغضی در گلو ادامه می‌دهد: «هر دوی این بیمارستان‌ها فاجعه است. مثل کشتارگاه است. نظارتی نیست و امکانات چندانی ندارند. با جان مردم بازی می‌کنند.» مهدی و همسرش بعد از این اتفاق از پزشک متخصص و مامای همراه او و همینطور بیمارستان پارسیان شکایت کرده‌اند. «شکایت کرده‌ایم و پیگیریم. اولین جلسهٔ نظام‌پزشکی هم چند روز پیش برگزار شد و نتیجه این بود که در جلسهٔ اول محکوم شدند چون در حق فرزند ما کوتاهی کرده بودند و با وجود اینکه وضعیت ما اورژانسی بود اطلاع‌رسانی به موقع انجام نشد. ما ساعت ۶ و نیم همسرم را برای زایمان اورژانسی به بیمارستان بردیم. اما دکتر ساعت ۱۱ یا ۱۲ آمد. در جلسه نظام پزشکی هم می‌گفت من اصلاً برای بیمار شما نیامده بودم، آمده بودم بیمارستان که گفتند بچه شما هم هست. حالا باید منتظر جلسه دوم نظام‌ پزشکی باشیم.» مهدی با حسرت می‌گوید: «مادر ۹ ماه تمام بچه‌اش را حمل می‌کند، با او ارتباط برقرار می‌گند و درد و سختی را به جان می‌خرد، با هزار امید و شوق برایش سیسمونی می‌خرد اما همه اینها برای کسی مهم نبود.»

تیم اعزامی وزارت بهداشت در راه شهرکرد
اینطور که منابع محلی در پاسخ به پیگیری‌های «پیام ما» گفته‌اند، نه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و نه بیمارستان هاجر، هیچکدام درباره علت فوت این نوزادان توضیحی نمی‌دهند و سکوت کرده‌اند. همچنین «ارسلان خالدی‌فر»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پاسخ به پیگیری‌های «پیام ما» به حضور خود در جلسه‌ای درباره فوت این نوزادان در بیمارستان هاجر و بررسی علل آن اشاره کرد اما از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد. روابط عمومی این دانشگاه نیز بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت که قرار است عصر چهارشنبه جلسه‌ای با حضور معاون وزیر بهداشت تشکیل شود. البته هرچند روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از اشاره به دیگر حاضران این جلسه خودداری کرد اما منابع محلی می‌گویند که اعضای شورای تامین شهرستان و استانداری نیز در این جلسه حضور دارند.
هر چند که تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ کدام از مسئولین این حادثه درباره علت اصلی این اتفاق توضیحی ارائه نداده‌اند اما «بهادر عبدالغنی»، فرماندار شهرکرد درباره علت حادثه به «پیام ما» می‌گوید:‌‌ «آنطور که به اطلاع ما رسیده، همگی این نوزادان زیر یک کیلوگرم بوده و همچنین زمینه بیماری عفونی داشته‌اند.» او این گفته را در ادعا را در حالی مطرح می‌کند که به گفت خودش این موضوع از ابتدا در سطح استانداری بررسی شده و فرمانداری در هیچ کدام از جلسات حضور نداشته است.
این همه در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در بهار سال جاری از احتمال تخصیص بودجه تکمیل طرح الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد به عنوان اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفته بود که قرار است در صورت تزریق اعتبار مورد نیاز تا پایان سال‌جاری ۲۲۰ تخت به تخت‌های بیمارستان هاجر افزوده و این بیمارستان توسعه خواهد یابد.

دیگر مطالب شماره ۲۶۸۲

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *